Lider społeczności lokalnej WSE-PS-LSL
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciem i rolą lidera społeczności lokalnej. Omówione zostaną: sposoby rozumienia i definicje społeczności lokalnej, sposoby rozumienia i definicja lidera społeczności lokalnej, metody identyfikacji i charakterystyki liderów w społecznościach lokalnych - wiejskich i miejskich, rola współczesnych liderów społecznych, rola liderów w społecznościach wiejskich i w społecznościach miejskich, relacje między samorządem terytorialnym a liderami społeczności lokalnych, procesy partycypacji obywatelskiej. Zapoznanie studentów z tą problematyką odbywa się poprzez studium tekstów, dyskusję oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej - wywiadu z wybranym liderem społeczności lokalnej (prezentacja).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2020/21_Z: Aktywność studenta - nakład pracy w godz.:
udział w konwersatorium - 30 g.
przygotowanie do konwersatorium - 30 g.
konsultacje - 15 g.
Suma godz. - 75 g.
Liczba ECTS - 75 g./30 g. (25 g.) = 3
| W cyklu 2021/22_Z: Opis ECTS studenta:
udział w konwersatorium - 30 g.
przygotowanie do konwersatorium - 30 g.
przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 g.
Suma godz. - 75 g. (w tym 30 g. w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem)
Liczba ECTS - 75 g./30 g. (25 g.) = 3 | W cyklu 2022/23_Z: Opis ECTS studenta:
udział w konwersatorium - 30 g.
przygotowanie do konwersatorium - 30 g.
przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 g.
Suma godz. - 75 g. ( w tym 30 g. w bezpośrednim kontakcie z wykładowcą)
Liczba ECTS - 75 g./30 g. (25 g.) = 3
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
1. Posiada wiedzę o społecznościach lokalnych - wiejskich i miejskich - jako jednych z głównych środowisk życia człowieka, a także o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju, w tym wyłanianiu się w nich liderów społecznych. (PS1_W07)
2. Zna typowe instytucje społeczne występujące w społecznościach lokalnych (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne); wyróżnia ich podstawowe
elementy, a szczególnie rolę lidera społecznego. (PS1_W03)
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
1. Potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów socjalnych w społecznościach lokalnych, prognozować ich rozwiązywanie i przewidywać skutki planowanych działań; potrafi wskazać lokalnego lidera społecznego i nawiązać z nim kontakt. (PS1_U10)
2. Posiada umiejętności potrzebne w animowaniu procesu rozwoju osób i
środowisk w społeczności lokalnej, wspieraniu ich samodzielności; potrafi współpracować z liderem społeczności lokalnej lub/i wejść w rolę lidera społecznego. (PS1_U12)
Efekty uczenia się w zakresie kompetencji:
1. Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia w społecznościach lokalnych, także wśród liderów, determinowane odmiennym położeniem kulturowym i społecznym. (PS1_K06)
Opis ECTS studenta:
udział w konwersatorium - 30 g.
przygotowanie do konwersatorium - 30 g.
przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 g.
Suma godz. - 75 g.
Liczba ECTS - 75 g./30 g. (25 g.) = 3
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobry:
1. Student posiada bardzo dobrą wiedzę o wiejskich i miejskich społecznościach lokalnych jako jednych z głównych środowisk życia człowieka, zwłaszcza o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju, w tym ich roli w wyłanianiu się w nich liderów społecznych.
2. Student bardzo dobrze zna typowe instytucje społeczne występujące w społecznościach lokalnych (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne), wyróżnia ich podstawowe elementy, a zwłaszcza rolę lidera społecznego.
3. Student bardzo dobrze potrafi wskazać rozwiązania konkretnych problemów socjalnych w społecznościach lokalnych, także przy udziale lokalnego lidera społecznego.
4. Posiada bardzo dobre umiejętności do animowania osób i środowisk w społeczności lokalnej, wspierania ich samodzielności; potrafi współpracować z liderem społeczności lokalnej.
5. Student bardzo dobrze rozumie uwarunkowania kulturowo-społeczne odmiennych punktów widzenia w społecznościach lokalnych, także wśród liderów, i uznaje te różnice.
Na ocenę dobry:
1. Student posiada dobrą wiedzę o wiejskich i miejskich społecznościach lokalnych jako jednych z głównych środowisk życia człowieka, zwłaszcza o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju, w tym ich roli w wyłanianiu się w nich liderów społecznych.
2. Student dobrze zna typowe instytucje społeczne występujące w społecznościach lokalnych (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne), wyróżnia ich podstawowe elementy, a zwłaszcza rolę lidera społecznego.
3. Student potrafi dobrze wskazać rozwiązania konkretnych problemów socjalnych w społecznościach lokalnych, także przy udziale lokalnego lidera społecznego.
4. Posiada dobre umiejętności do animowania osób i środowisk w społeczności lokalnej, wspierania ich samodzielności; potrafi współpracować z liderem społeczności lokalnej.
5. Student dobrze rozumie uwarunkowania kulturowo-społeczne odmiennych punktów widzenia w społecznościach lokalnych, także wśród liderów, i uznaje te różnice.
Na ocenę dostateczny:
1. Student posiada wystarczającą wiedzę o wiejskich i miejskich społecznościach lokalnych jako jednych z głównych środowisk życia człowieka, zwłaszcza o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju, w tym ich roli w wyłanianiu się w nich liderów społecznych.
2. Student w sposób wystarczający zna typowe instytucje społeczne występujące w społecznościach lokalnych (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne), dość dobrze wyróżnia ich podstawowe elementy, a zwłaszcza rolę lidera społecznego.
3. Student dość dobrze potrafi wskazać rozwiązania konkretnych problemów socjalnych w społecznościach lokalnych, także przy udziale lokalnego lidera społecznego.
4. Posiada wystarczające umiejętności do animowania osób i środowisk w społeczności lokalnej, wspierania ich samodzielności; potrafi dość dobrze współpracować z liderem społeczności lokalnej.
5. Student wystarczająco rozumie uwarunkowania kulturowo-społeczne odmiennych punktów widzenia w społecznościach lokalnych, także wśród liderów, i uznaje te różnice.
Na ocenę niedostateczny:
1. Student nie ma wystarczającej wiedzy o wiejskich i miejskich społecznościach lokalnych jako jednych z głównych środowisk życia człowieka, ani o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju, ani o ich roli w wyłanianiu się w nich liderów społecznych.
2. Student nie zna typowych instytucji społecznych występujących w społecznościach lokalnych (kulturowych, politycznych, prawnych i ekonomicznych), ani nie wyróżnia ich podstawowych elementów, a zwłaszcza roli lidera społecznego.
3. Student nie potrafi wskazać sposobów rozwiązań konkretnych problemów socjalnych w społecznościach lokalnych.
4. Nie posiada wystarczających umiejętności do animowania osób i środowisk w społeczności lokalnej, wspierania ich samodzielności; nie potrafi współpracować z liderem społeczności lokalnej.
5. Student nie rozumie kulturowo-społecznych uwarunkowań odmiennych punktów widzenia w społecznościach lokalnych i nie uznaje tych różnic.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: