Komunikacja, mediacja, coaching WSE-PS-KMC
Student po zakończonych ćwiczeniach powinien posiadać podstawowe kompetencje w zakresie metod komunikacji, mediacji i coachingu. Istotą zajęć jest nie tylko przekazanie teoretycznych zagadnień, ale również zapoznanie studentów z warsztatem pracy coacha i mediatora, pokazanie jej specyfiki . Ważne jest podkreślenie wykorzystania mediacji i coachingu w pracy socjalnej. Wykładowca, certyfikowany coach zapoznaje studentów z szerokim spektrum metod stosowanych w procesie coachingu (m.in. pogłębione pytania, model Grow, piramida Diltsa). Przedstawia filozoficzne korzenie coachingu, a zwłaszcza metodę majeutyczną Sokratesa. W szczególności na zajęciach omawiane są zagadnienia dotyczące: pracy z przekonaniami, zwiększenia motywacji w rozwoju osobistym, umiejętności interpersonalnych, dialogu i negocjacji, kształtowania relacji międzyludzkich w oparciu o zasady szacunku i zaufania oraz uważności (mindfulness). Studenci nabywają umiejętność autoprezentacji i autocochingu, co jest istotne dla ich rozwoju w trakcie studiów oraz w życiu zawodowym. Istotny jest aksjologiczny oraz teleologiczny wymiar zajęć.
Omawiana metodologia służy nabyciu umiejętności właściwej samooceny i przybliżeniu do osiągnięcia ważnych celów życiowych i zawodowych. Zajęcia oprócz prezentacji odbywają się z wykorzystaniem nowoczesnych metod aktywizujących takich jak: ćwiczenia, dyskusje, mini sesje coachingowe, odgrywanie ról, storytelling, action learning, design thinking, opis przypadku, burza mózgów. Dzięki odpowiednio dobranej tematyce, jak również metodom dydaktycznym efektem zajęć będzie wzrost kompetencji studentów w zakresie komunikacji, mediacji oraz posługiwania się metodami coachingowymi w praktyce rozwoju indywidualnego.
Zakres tematów:
1. Mechanizmy efektywnej komunikacji w kontaktach międzyludzkich (m.in. aktywne słuchanie, pytania otwarte, pytania pogłębiające, parafraza, informacja zwrotna).
2. Znaczenie komunikacji w pracy socjalnej (w aspekcie werbalnym i niewerbalnym).
3. Komunikacja u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
4. Komunikacja w zespole, czyli jak wypracować wspólne rozwiązanie.
5. Geneza, teoria i praktyka coachingu - zasady ogólne (pojęcie, rodzaje coachingu, cel i struktura procesu coachingowego, kontrakt w coachingu).
6. Zastosowanie coachingu jako metody rozwojowej (wykorzystanie w organizacjach, podobieństwa i różnice pomiędzy coachingiem a innymi formami rozwoju).
7. Planowanie i wyznaczenie celów metodą Smart.
8. Metoda GROW w coachingu (definicja, pytania, struktura rozmowy coachingowej - przykłady, zastosowanie).
9. Tożsamość, samoświadomość, przekonania i emocje w procesie coachingu ( m.in. piramida Diltsa).
10. Aksjologiczny wymiar coachingu (definiowanie i znaczenie osobistych wartości w rozwoju człowieka).
11. Kwestie etyczne w pracy coacha i mediatora.
12. Sposoby rozwiązywania konfliktów (mediacje, negocjacje, facylitacje).
13.Mediacje jako metoda rozwiązywania konfliktów i zapobiegania przemocy (obszary, techniki komunikacji i negocjacji w mediacji).
14. Uregulowania prawne i standardy prowadzenia mediacji w systemie krajowym i międzynarodowym.
15. Sztuka autoprezentacji oraz wystąpień publicznych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
PS1_U09
Potrafi ocenić przydatność typowych metod i dobrych praktyk (w komunikacji, mediacji, coachingu) do realizacji zadań w pracy socjalnej w wymiarze aksjologicznym i teleologicznym.
PS1_U12
Posiada kompetencje potrzebne w efektywnym motywowaniu osób do rozwoju w pracy socjalnej oraz wspiera ich samodzielność.
PS1_K03
Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w życiu
społecznym.
PS1_K04
Posiada zakres kompetencji przydatny do pełnienia roli coacha, mediatora, doradcy, asystenta w pracy socjalnej.
Kryteria oceniania
Na ocenę db (4)/db+ (4+) - Student posiada kompetencje (wiedzę i umiejętności) ujęte w przedziale 71%-90%.
Na ocenę bdb (5) - Student posiada kompetencje (wiedzę i umiejętności) ujęte w przedziale 91%-100%.
Ocena końcowa obejmuje: aktywny udział i przygotowanie do zajęć - 30%, obecność na zajęciach - 10%, opracowanie i przedstawienie na zajęciach prezentacji - 60% .
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Sobkowiak B.- Interpersonalne komunikowanie się w organizacji, WFN 2005.
2. Jamrożek B., Sobczak J. - Komunikacja interpersonalna, 2000.
3. Rogozińska A., Praktyczne aspekty zawodu mediatora., Dfin 2019.
4. Starr J., Coaching. Procesy, zasady, umiejętności, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca:
1. Searle John Rogers - Umysł, Język, Społeczeństwo. Filozofia I Rzeczywistość, W.A.B., 1999.
2. Jodłowska B., Pedagogika Sokratejska, Impuls 2012.
3. Sęp K., Mapa marzeń, mapa celów, Akademia Skutecznego Działania Iwony Walewskiej-Opiełki, Warszawa 2014.
4. Stoltzfus T., Sztuka zadawania pytań w coachingu. Jak opanować najważniejszą umiejętność coacha?, Aetos Media, Cieszyn 2008.
5. Stróżewski W., W kręgu wartości, Znak 1992.
6. Thrope A., Clifford J., Podręcznik coachingu. Podręcznik szkolenia. Niezbędnik dla instruktorów i menedżerów, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2013.
7. Whitmore J., Coaching: trening efektywności, G+J Gruner + Jahr Polska, Warszawa 2011.
8. Wilczyńska M. i inni, Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.
9. Zubrzycka-Nowak M., Rybczyńska K., Monostori S., Czym (nie) jest coaching. Prawdy i mity o coachingu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010.
10.Dilts R., Smith S., Hallbom T., Przekonania. Ścieżki do zdrowia i dobrobycia, Metamorfoza 2009.
11. Nęcki Z. - Negocjacje w biznesie, Antykwa 2013.
12. Kaźmierczak J, Kaźmierczak M., Mediacja rodzinna. Praktyczny poradnik., Difin 2015.
13. Rynkowska D., Artymiak M. Mediacje w pracy socjalnej., 2014.
14. Passmore J., Coaching doskonały. Przewodnik profesjonalisty, Muza, Warszawa 2012.
15. Rogers J. Coaching. Podstawy umiejętności, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: