Interwencja kryzysowa WSE-PS-IK
Uczestnik zajęć zapozna się z wybranymi obszarami interwencji kryzysowej:
1.Kryzys i interwencja kryzysowa – teorie.
2. Modele interwencji kryzysowej
3.Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej cz.I i II
4.Procedury stosowane w interwencji kryzysowej
5.Kryzys zagrożenia życia – samobójstwa
6.Kryzys utraty – żałoba
7.Interwencja w sytuacji kataklizmów i katastrof
8.Napaść seksualna
9.Przemoc ze strony partnera
10.Kryzys nałogu
11.Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
12.Praca z dzieckiem w sytuacji kryzysu
13.Interwencja związana z porwaniem zakładników
14.Jak zapewnić bezpieczeństwo interwentowi?
15.Nowe trendy w interwencji kryzysowej
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EW_01 - Student zna metody diagnozowania i interwencji kryzysowej stosowane w pracy socjalnej
EW_02 - Student potrafi wskazać podstawowe teorie z zakresu interwencji kryzysowej.
EW_03 - Student posiada wiedzę teoretyczną na temat omówionych sytuacji kryzysowych.
Umiejętności:
EU_01 - Student potrafi proponować rozwiązania dla sytuacji interwencyjnych i umie przewidywać ich skutki
EU_01 - Student zna i potrafi zastosować metody interwencji kryzysowej dla poszczególnych sytuacji kryzysowych
Kompetencje:
EK_01 - Student szanuje różnice kulturowe
EK_02 - Student rozumie potrzebę współpracy wielospecjalistycznej dla celów optymalizowania procesu pomocowego.
Nakład pracy studenta:
Udział w konwersatorium: 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godzin
Konsultacje: 5 godzin.
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst (2) - student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu teorii interwencji kryzysowej, nie zna podstawowych rodzajów interwencji kryzysowej, nie potrafi wskazać oddziaływań interwencyjnych dostosowanych do problemu klienta, nie rozumie idei współpracy wielospecjalistycznej.
Na ocenę dost (3) - student posiada dostateczną wiedzę z zakresu teorii interwencji kryzysowej, zna niektóre rodzaje interwencji kryzysowej, potrafi wskazać kilka oddziaływań interwencyjnych dostosowanych do problemu klienta, dostatecznie rozumie ideę współpracy wielospecjalistycznej.
Na ocenę dobrą (4) - student posiada dobrą wiedzę z zakresu teorii interwencji kryzysowej, zna większość rodzajów interwencji kryzysowej, potrafi wskazać kilkanaście oddziaływań interwencyjnych dostosowanych do problemu klienta, rozumie ideę współpracy wielospecjalistycznej.
Na ocenę bardzo dobrą (5) - student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu teorii interwencji kryzysowej, zna większość rodzajów interwencji kryzysowej, potrafi wskazać wiele różnorodnych oddziaływań interwencyjnych dostosowanych do problemu klienta, rozumie ideę współpracy wielospecjalistycznej i potrafi ją zastosować w praktyce.
Literatura
Literatura:
1. Badura-Madej W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Katowice 1999.
2.Greenstone J.L., Leviton S.C., Interwencja kryzysowa. Gdańsk 2004
3.James R.K., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2010
4.Kubacka-Jasiecka D. Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010
5. Kurtyka-Chałas J., Truszkowska J., Żałoba i strata – ujęcie interdyscyplinarne, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2016.
6. Kurtyka-Chałas J. Poczucie osamotnienia u kobiet doświadczających straty męża. [w] Wasilewska-Ostrowska K. (red.) Różne oblicza samotności. Konteksty pedagogiczne. Difin, Warszawa 2019, s. 85-108.
7.Lipczyński A. Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa 2007.
8. Steuden S., Kurtyka-Chałas J. (2009) „Dynamika procesu przeżywania straty związanej ze śmiercią współmałżonka”. [W] S. Steuden, K. Janowski Psychologiczne aspekty doświadczania żałoby. Lublin: WN KUL, s.123-144
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: