Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka WSE-PS-BPRC
1. Wprowadzenie do zajęć. Zapoznanie Studentów z Syllabusem. Podstawowe pojęcia: rozwój, rozwój osobniczy, rozwój filogenetyczny.
2. Czynniki egzogenne w życiu płodowym. Fazy rozwoju płodu. Pokaz multimedialny.
3. Czynniki hominizacji - biologiczne oraz społeczno-kulturowe.
4. Stereotypy, uprzedzenia, stygmatyzacja.
5. Potrzeby ludzkie: biologiczne i psychiczne.
6. Cechy potrzeb. Hierarchia potrzeb według Maslowa.
7. Stres w życiu człowieka. Stres - definicja, rodzaje, skutki.
8. Cechy myślenia potocznego. Cechy myślenia naukowego.
9. Rola rodziny w wychowaniu dziecka. Socjalizacja pierwotna.
10. Funkcje rodziny.
11. Anoreksja i bulimia. Zachowania zdrowotne i ich związek ze zdrowiem. Pokaz multimedialny.
12. Modele starzenia się (fizjologiczny i patologiczny). Czynniki warunkujące pomyślne starzenie się.
13. Czynniki wpływające na jakość i długość życia.
14. Repetytorium.
15. Zaliczenie przedmiotu.
W cyklu 2021/22_Z:
Student po zakończeniu cyklu zajęć będzie posiadał wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć z obszaru biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia aż do śmierci, potrzeb człowieka, zaburzeń rozwoju, pielęgnacji noworodka i niemowlęcia, wiedzę dotyczącą rozwoju seksualnego dzieci i młodzieży, a także kryzysów rozwojowych i sposobów radzenia sobie z nimi, w tym możliwości społecznego wsparcia. |
W cyklu 2022/23_Z:
Student po zakończeniu cyklu zajęć będzie posiadał wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć z obszaru biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia aż do śmierci, potrzeb człowieka, zaburzeń rozwoju, a także kryzysów rozwojowych i sposobów radzenia sobie z nimi, w tym możliwości społecznego wsparcia. |
W cyklu 2023/24_Z:
Student po zakończeniu cyklu zajęć będzie posiadał wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć z obszaru biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia aż do śmierci, potrzeb człowieka, zaburzeń rozwoju, a także kryzysów rozwojowych i sposobów radzenia sobie z nimi, w tym możliwości społecznego wsparcia. |
W cyklu 2024/25_Z:
Student po zakończeniu cyklu zajęć będzie posiadał wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć z obszaru biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania, wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka od poczęcia aż do śmierci, potrzeb człowieka, zaburzeń rozwoju, a także kryzysów rozwojowych i sposobów radzenia sobie z nimi, w tym możliwości społecznego wsparcia. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS1_W09
Zna i rozumie koncepcję bio-socjo-kulturową rozwoju człowieka; posiada wiedzę o źródłach i naturze różnorodnych problemów człowieka (sytuacje trudne, kryzysowe, krytyczne)
PS1_U04
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania
sytuacji; potrafi analizować uwarunkowania kulturowe, polityczne, psychologiczne, prawne, gospodarcze sytuacji trudnych osób, rodzin, społeczności.
PS1_U06
Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności; diagnozuje potrzeby i zasoby (potencjały, siły).
PS1_K08
Potrafi doskonalić swój warsztat pracy pracownika socjalnego.
Opis ECTS:
udział w wykładach - 30 godzin
przygotowanie się do wykładów - 20 godzin
przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin
konsultacje - 5 godzin
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%.
Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%.
Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%.
Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%.
Zaliczenie z oceną - Student ustnie odpowiada na pytania. Na ocenę końcową z przedmiotu składa się aktywny udziału i przygotowanie studenta do zajęć - 20%, obecność na zajęciach - 20%, ocena z zaliczenia ustnego 60%.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Toruń 2004.
2.Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Warszawa 2001.
3.Malinowski A., Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Zielona Góra 2004.
Literatura uzupełniająca:
1.Mięsowicz I. (red.), Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od narodzin do dorosłości, Warszawa 2001.
2.Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane elementy zdrowia i choroby., Kraków 2000.
3.Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne Podstawy Kształcenia i Wychowania, Warszawa 2010.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności). |
W cyklu 2022/23_Z:
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności). |
W cyklu 2023/24_Z:
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności). |
W cyklu 2024/25_Z:
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności). |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: