Psychologia polityki WSE-PO-PSP
Celem przedmiotu jest zdobycie przez Studenta wiedzy o uwarunkowaniach zachowań politycznych obywatela i polityka.
Student pogłębia umiejętności obserwowania, analizowania i oceniania
zjawisk z zakresu życia publicznego oraz uczy się je aktywnie wykorzystywać.
Student przygotowuje się do uczestnictwa w życiu publicznym, do inspirowania i kierowania społeczną aktywnością siebie i innych osób.
Wybrane zagadnienia:
1. Orientacje polityczne jako busole w percepcji człowieka – lewica vs prawica
2. Ideologie i ich znaczenie w postrzeganiu rzeczywistości
3. Głosowanie portfelowe, problemowe - czy człowiek jest istotą racjonalną?
4. Identyfikacja polityczna a tożsamość społeczna
5. Personalizacja polityki - osobowość polityka a obywatela
6. Kultura polityczna, wartości
7. Podejmowanie decyzji wyborczej – perspektywa jednostki
8. Podejmowanie decyzji przez polityków, ocena skutków regulacji - uwarunkowania społeczne
9. Psychologia konfliktów politycznych, ruchy społeczne, polityka protestu
10. Terroryzm
11. Marketing polityczny - perspektywa psychologiczna
12. Sondaże a wyniki wyborcze, badania w polityce
13. Wizerunek w polityce
14. Mechanizmy wpływu społecznego
15. Komunikacja polityczna, nowe media - perspektywa psychologii społecznej
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład poświęcony jest zagadnieniom psychologii politycznej, łączącej w sobie interdyscyplinarne podejście m.in. z pogranicza politologii, stosunków międzynarodowych, psychologii, biologii oraz socjologii. Celem zajęć jest próba ukazania procesu decyzyjnego polityka w oparciu o jego uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne, a także relacji i powiązań między nimi. Głównymi kwestiami analizy stają się zatem zagadnienia dotyczące tego jak różne rodzaje osobowości i temperamentów z jednej strony, z drugiej zaś określone warunki systemowe wpływają na zachowania polityczne. Dlaczego niektórzy decydenci cieszą się większym, a inni mniejszym poparciem społecznym? Jaki to ma wpływ na stosunki międzyludzkie, legitymizację władzy, oraz czy można mówić (a jeśli tak, to w jakim zakresie) o kulturowych uwarunkowaniach decydowania emocjonalnego? Czy istnieje zatem coś takiego jak charakter narodowy i jakie są tego konsekwencje na płaszczyźnie relacji między- i transnarodowych? |
W cyklu 2023/24_Z:
J.w. |
W cyklu 2024/25_Z:
Tematy: 2. Ideologie i ich znaczenie w postrzeganiu rzeczywistości 3. Głosowanie portfelowe, problemowe - czy człowiek jest istotą racjonalną? 4. Identyfikacja polityczna a tożsamość społeczna 5. Personalizacja polityki - osobowość polityka a obywatela 6. Kultura polityczna, wartości 7. Podejmowanie decyzji wyborczej – perspektywa jednostki 8. Podejmowanie decyzji przez polityków, ocena skutków regulacji - uwarunkowania społeczne 9. Psychologia konfliktów politycznych, ruchy społeczne, polityka protestu 10. Terroryzm 11. Marketing polityczny - perspektywa psychologiczna 12. Sondaże a wyniki wyborcze, badania w polityce 13. Wizerunek w polityce 14. Mechanizmy wpływu społecznego 15. Komunikacja polityczna, nowe media - perspektywa psychologii społecznej |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_Z: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2024/25_Z: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_Z: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_Z: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_Z: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach - 30 h
Wyszukiwanie informacji - 15 h
Lektura zadanych tekstów - 10 h
Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 15 h
Konsultacje i egzamin: 5 godz.
SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 35 godz. (1,2 ECTS)
| W cyklu 2024/25_Z: Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach - 30 h
Wyszukiwanie informacji - 15 h
Lektura zadanych tekstów - 10 h
Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 15 h
Konsultacje i egzamin: 5 godz.
SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 35 godz. (1,2 ECTS) | W cyklu 2022/23_Z: Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach - 30 h
Wyszukiwanie informacji - 15 h
Lektura zadanych tekstów - 10 h
Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 15 h
Konsultacje i egzamin: 5 godz.
SUMA GODZIN: 75 = 3 ECTS, w tym w kontakcie bezpośrednim z Nauczycielem Akademickim – 35 godz. (1,2 ECTS)
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
W05 - Studenta rozumie rolę człowieka w społeczeństwie, zna i definiuje uwarunkowania i formy urzeczywistniania podmiotowości człowieka w życiu politycznym.
W07 - Student definiuje rodzaje więzi społecznych, zna i nazywa rządzące nimi prawidłowości z perspektywy procesów politycznych. Wyjaśnia i klasyfikuje mechanizmy tworzenia więzi społecznych, zwłaszcza w aspekcie procesu ich instytucjonalizacji oraz zmiany.
U01 - Student posiada umiejętności obserwowania, analizowania i oceniania
zjawisk z zakresu życia publicznego oraz potrafi ustalać kryteria i argumentować swoje zdanie.
K02 - Student uczestniczy w życiu publicznym, inspiruje i kieruje społeczną aktywnością innych osób.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą:
Student samodzielnie definiuje wszystkie uwarunkowania i formy urzeczywistniania podmiotowości człowieka w życiu politycznym. Zna i nazywa wszystkie rodzaje więzi społecznych oraz samodzielnie analizuje rządzące nimi prawidłowości z perspektywy procesów politycznych. Wyjaśnia, klasyfikuje i ocenia mechanizmy tworzenia więzi społecznych, zwłaszcza w aspekcie procesu ich instytucjonalizacji oraz zmiany. Objaśnia wszystkie wprowadzone terminy z zakresu psychologii polityki i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich. Wymienia i charakteryzuje wszystkie teorie z zakresu omawianego materiału (W05; W07). Student samodzielnie opracowuje wszystkie zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu (U01). Student wykazuje zaangażowanie, jest krytyczny, uczestniczy w dyskusjach (K02).
Na ocenę dobrą:
Student definiuje większość uwarunkowań i form urzeczywistniania podmiotowości człowieka w życiu politycznym. Zna i nazywa większość rodzajów więzi społecznych oraz analizuje rządzące nimi prawidłowości z perspektywy procesów politycznych. Wyjaśnia, klasyfikuje i ocenia wybrane mechanizmy tworzenia więzi społecznych, zwłaszcza w aspekcie procesu ich instytucjonalizacji oraz zmiany. Objaśnia wybrane terminy z zakresu psychologii polityki i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich. Wymienia i charakteryzuje większość teorii z zakresu omawianego materiału (W05; W07). Student samodzielnie opracowuje większość zagadnień, korzysta z literatury przedmiotu (U01). Student często wykazuje zaangażowanie, potrafi być krytyczny, w większości uczestniczy w dyskusjach (K02).
Na ocenę dostateczną:
Student definiuje podstawowe uwarunkowania i formy urzeczywistniania podmiotowości człowieka w życiu politycznym. Zna i nazywa niektóre rodzaje więzi społecznych oraz analizuje podstawowe rządzące nimi prawidłowości z perspektywy procesów politycznych. Wyjaśnia, klasyfikuje i ocenia podstawowe mechanizmy tworzenia więzi społecznych, zwłaszcza w aspekcie procesu ich instytucjonalizacji oraz zmiany. Objaśnia główne terminy z zakresu psychologii polityki i podaje przykłady ilustrujące każdy z nich. Wymienia i charakteryzuje najważniejsze teorie z zakresu omawianego materiału (W05; W07). Student samodzielnie lub przy niewielkim wsparciu Prowadzącego opracowuje podstawowe zagadnienia, korzysta z literatury przedmiotu (U01). Student stara się angażować i być krytycznym oraz uczestniczyć w dyskusjach (K02).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Cwalina, W., Falkowski, A. (2005). Marketing polityczny: Perspektywa Psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2. Dalton, R.J., Klingemann H.-D. (2010). Zachowania polityczne. Warszawa: PWN
3. Heywood, A. (1997). Ideologie polityczne. Warszawa: PWN
4. Maliszewski, N.E. (2008).Jak zaprogramować wyborcę. Warszawa: Difin.
5. Markowski, R., Cześnik, M., Kotnarowski, M. (2015). Demokracja, gospodarka, polityka. Warszawa: Scholar
6. Sears D., Huddy L. , Jarvis R. (red.), Psychologia polityczna, Kraków 2008.
Literatura uzupełniająca:
1. Bodio T. (red.), Przywództwo polityczne, "Studia Politologiczne", Vol. 5, Warszawa 2001.
2. Brzezińska M. M., „Gołąb” i „jastrząb”, czyli przywództwo i decydowanie polityczne kobiet i mężczyzn, w: K. Uklańska, O. Kotowska-Wójcik, Kobiece i męskie konteksty życia, Poznań 2020, s. 151-164.
3. Pietraś Z. J., Decydowanie polityczne, Warszawa-Kraków 2000.
4. Skarżyńska K., Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Warszawa 2005.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: 1. Bodio T. (red.), Przywództwo polityczne, "Studia Politologiczne", Vol. 5, Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: 1. Matsumoto D., Juang L. (red.), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk 2007. |
W cyklu 2023/24_Z:
J.w. |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: 1. Cwalina, W., Falkowski, A. (2005). Marketing polityczny: Perspektywa Psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Dalton, R.J., Klingemann H.-D. (2010). Zachowania polityczne. Warszawa: PWN 3. Heywood, A. (1997). Ideologie polityczne. Warszawa: PWN 4. Maliszewski, N.E. (2008).Jak zaprogramować wyborcę. Warszawa: Difin. 5. Markowski, R., Cześnik, M., Kotnarowski, M. (2015). Demokracja, gospodarka, polityka. Warszawa: Scholar 6. Sears D., Huddy L. , Jarvis R. (red.), Psychologia polityczna, Kraków 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Bodio T. (red.), Przywództwo polityczne, "Studia Politologiczne", Vol. 5, Warszawa 2001. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia odbywają się w sposób zdalny. Niezbędny jest dostęp do komputera, mikrofonu i kamerki. |
W cyklu 2023/24_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: