Polityka gospodarcza WSE-PO-PG
I. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE (wykład 1)
I.1. Przedstawienie się, omówienie zainteresowań naukowych i doświadczeń akademickich.
I.2. Omówienie sylabusu, w tym głównych treści programowych przedmiotu, efektów uczenia się, literatury przedmiotu i formy zaliczenia.
I.3. Miejsce przedmiotu w programie studiów i jego znaczenie dla przyszłej kariery studentów.
I.4. Dostęp do materiałów pomocniczych w Moodle.
I.5. Możliwości konsultacji poza zajęciami: kontakt mailowy, dyżury dydaktyczne.
II. ZAGADNIENIA WSTĘPNE (wykład 2)
II.1. Istota polityki gospodarczej.
II.2. Podmioty polityki gospodarczej.
II.3. Gospodarka narodowa jako przedmiot oddziaływań polityki gospodarczej.
II.4. Układ strukturalny gospodarki narodowej.
III. DOKTRYNY POLITYKI GOSPODARCZEJ
III.1. Merkantylizm (wykład 3)
III.2. Fizjokratyzm (wykład 3)
III.3. Ekonomia klasyczna (wykład 4)
III.4. Ekonomia neoklasyczna (wykład 4)
III.5. Keynesizm (wykład 5)
III.6. Monetaryzm (wykład 6)
III.7. Szkoła racjonalnych oczekiwań (wykład 6)
III.8. Szkoła austriacka (wykład 7)
III.9. Ekonomia podażowa (wykład 7)
III.10. Ekonomia wyboru publicznego (wykład 7)
IV. CELE, UWARUNKOWANIA I DZIEDZINY POLITYKI GOSPODARCZEJ (wykład 8)
IV.1. Cel główny i cele szczegółowe polityki gospodarczej.
IV.2. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania polityki gospodarczej.
IV.3. Dziedziny polityki gospodarczej.
V. PLANOWANIE POLITYKI GOSPODARCZEJ (wykład 9)
V.1. Istota planowania gospodarczego.
V.2. Rodzaje planów gospodarczych.
V.3. Proces planowania gospodarczego.
V.4. Dziedziny planowania makroekonomicznego.
V.5. Diagnoza sytuacji gospodarczej jako punkt wyjścia planowania polityki gospodarczej.
VI. SYSTEMY GOSPODARCZE (wykład 10)
VI.1. Modele systemów gospodarczych.
VI.2. Podział systemów gospodarczych według J. Kornaia.
VII. ROLA PAŃSTWA W KAPITALIZMIE RYNKOWYM (wykład 11)
VII.1. Fundamenty kapitalizmu rynkowego.
VII.2. Zadania państwa w kapitalizmie rynkowym.
VII.3. Pożądane cechy nowoczesnego państwa.
VIII. POLITYKA PIENIĘŻNA
VIII.1. Funkcje pieniądza (wykład 12)
VIII.2. Istota i cele polityki pieniężnej (wykład 12)
VIII.3. Instytucje polityki pieniężnej (wykład 12)
VIII.4. Rola systemu bankowego (wykład 13)
VIII.5. Instrumenty polityki pieniężnej (wykład 13)
VIII.6. Mechanizm transmisyjny (wykład 13)
IX. POLITYKA BUDŻETOWA
IX.1. Funkcje budżetu (wykład 14)
IX.2. Automatyczne stabilizatory (wykład 14)
IX.3. Aktywna polityka fiskalna (wykład 14)
IX.4. Podatki a podział dochodu (wykład 15)
IX.5. Deficyt budżetowy (wykład 15)
IX.6. Dług publiczny (wykład 15)
Na zajęciach 2-14 prezentacje studentów kierunku europeistyka (ostatnie 30 minut zajęć).
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
W1. Student rozpoznaje doktrynalne podłoże polityki gospodarczej.
W2. Student ma wiedzę o strukturach gospodarki narodowej.
U1. Student analizuje procesy i zjawiska gospodarcze oraz interpretuje je w kontekście politycznym i społecznym.
OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA:
– uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt. ECTS);
– studiowanie literatury: 25h (1 pkt. ECTS);
– przygotowanie do egzaminu: 25h (1 pkt. ECTS).
Łącznie: 80h (3 pkt. ECTS).
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ad W1:
– na ocenę dostateczną (3) student wyjaśnia i porównuje alternatywne koncepcje, idee, poglądy funkcjonujące w ramach dwóch wybranych doktryn polityki gospodarczej;
– na ocenę dobrą (4) student wyjaśnia i porównuje alternatywne koncepcje, idee, poglądy funkcjonujące w ramach trzech wybranych doktryn polityki gospodarczej;
– na ocenę bardzo dobrą (5) student wyjaśnia i porównuje alternatywne koncepcje, idee, poglądy funkcjonujące w ramach czterech wybranych doktryn polityki gospodarczej.
Ad W2:
– na ocenę dostateczną (3) student wyodrębnia elementy gospodarki narodowej na podstawie wybranego kryterium i omawia powstały w wyniku tego podziału układ strukturalny;
– na ocenę dobrą (4) student wyodrębnia elementy gospodarki narodowej na podstawie dwóch wybranych kryteriów i omawia powstałe w wyniku tych podziałów układy strukturalne;
– na ocenę bardzo dobrą (5) student wyodrębnia elementy gospodarki narodowej na podstawie trzech wybranych kryteriów i omawia powstałe w wyniku tych podziałów układy strukturalne.
Ad U1:
– na ocenę dostateczną (3) student potrafi wymienić instrumenty polityki pieniężnej i budżetowej oraz omówić ich istotę;
– na ocenę dobrą (4) student potrafi wymienić instrumenty polityki pieniężnej i budżetowej oraz omówić ich istotę i skutki społeczne ich stosowania;
– na ocenę bardzo dobrą (5) student potrafi wymienić instrumenty polityki pieniężnej i budżetowej oraz omówić ich istotę i skutki społeczne ich stosowania, jak również logikę interwencji i mechanizm oddziaływania.
WERYFIKACJA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: test jednokrotnego wyboru, obejmujący 20 pytań (po 1 pkt.) z czterema wariantami odpowiedzi.
Liczba punktów – Ocena
0-10 – ndst. (2)
11-12 – dost. (3)
13-14 – dost. plus (3+)
15-16 – db. (4)
17-18 – db. plus (4+)
19-20 – bdb. (5)
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: nieobowiązkowa.
Obecność na zajęciach jest premiowana – w przypadku nie więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności ocena końcowa jest wyższa o pół stopnia niż ocena uzyskana z testu (chyba że student uzyskał z testu ocenę bardzo dobrą).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. A. Kosztowniak, M. Sobol (red.), Współczesna polityka gospodarcza. CeDeWu, Warszawa 2024.
2. J. Kaja, Polityka gospodarcza – wstęp do teorii. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2014.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. B. Winiarski (red.), Polityka gospodarcza. WN PWN, Warszawa 2012.
2. A. Horodecka, Ewolucja celów polityki gospodarczej – rola zmian otoczenia. WN PWN, Warszawa 2008.
3. A. Sadłowski, Ekonomiczno-prawne aspekty kryzysu zbożowego w Polsce. "International Journal of Legal Studies" 14(2)/2023, 267–282. https://ijols.com/resources/html/article/details?id=618081&language=pl.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: