Media i polaryzacja polityczna WSE-PO-MIP
Zakres tematyczny:
1. Pojęcie, wymiary i rodzaje polaryzacji politycznej.
2. Biologiczne, psychologiczne, kognitywne, kulturowe, ekonomiczne, społeczne i polityczne podstawy polaryzacji politycznej jednostki i społeczeństwa ( w tym podziały w polskim społeczeństwie).
3. Polaryzacja mediów:
- przyczyny (w tym system medialny a polaryzacja polityczna).
- sposób funkcjonowania mediów a polaryzacja polityczna.
- stronniczości mediów
- nowe media a komunikowanie polityczne
- kultura dziennikarska a polaryzacja polityczna
4. Sposób funkcjonowania polityków i charakter współczesnej polityki a polaryzacja polityczna:
- mediatyzacja polityki
- marketyzacji polityki (postpolityka, infotainment, celebrytyzacja)
- mediatyzacja skandalu politycznego
- sposób wykorzystania mediów przez polityków
- mechanizmy public relations i marketingu politycznego wykorzystywane przez polityków
- język a polaryzacja polityczna.
5. Polaryzacja polityczna społeczeństwa:
- zmediatyzowana sfera publiczna
- media a polityczna i obywatelska mobilizacja
- przekazy medialne a zachowania polityczne obywateli
6. Konsekwencje polaryzacji dla wspólnoty politycznej. Wymiar etyczny polaryzacji politycznej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2020/21_Z: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_Z: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Efekty kształcenia:
- student potrafi objaśnić specyfikę wzajemnych relacji między sferami: mediów a polityki
- student potrafi scharakteryzować teoretyczne (politologiczne, medioznawcze, socjologiczne) interpretacje wzajemnego oddziaływania systemów: mediów i polityki
- student potrafi objaśnić specyfikę reguł prowadzenia polityki zapośredniczonej medialnie
- student potrafi wskazać i zinterpretować przejawy mediatyzacji polityki
- student potrafi zidentyfikować i krytycznie ocenić oddziaływanie logiki mediów na przekazy polityczne
- student potrafi dokonać ocen analizowanych zjawisk z normatywnego punktu widzenia (teorie: demokracji, społeczeństwa obywatelskiego, sfery publicznej)
- student jest świadomy „nieprzezroczystości” mediów w procesie komunikowania politycznego
- student potrafi przyjąć aktywną, świadomą analityczną postawę wobec mediów jako narzędzi i przestrzeni uprawiania polityki
2. Opis ECTS:
- udział w zajęciach 12 godzin
- przygotowanie referatu 20 godz.
- czytanie zadanej lektury 18 godz.
- przygotowanie do zaliczenia 10 godz.
= 2 ECTS [1 ECTS = 30 godz.]
Kryteria oceniania
Oceniane będą:
- treść i sposób przekazania treści podczas wygłaszanego referatu
- udział w dyskusji podczas zajęć
- wykonywanie zleconych zadań domowych
- wiedza w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach
W przypadku referatu i aktywności podczas zajęć oceniane będą: treść, logiczność, język, pomysłowość, zaangażowanie.
Oceny referatu i aktywności podczas zajęć dokona prowadzący na zakończenie każdych zajęć.
Wiedza w zakresie omawianych zagadnień będzie sprawdzona podczas zaliczenia końcowego (w formie ustnej) na ostatnich zajęciach.
Praktyki zawodowe
---
Literatura
Matuszewski P., Cyberplemiona. Analiza zachowań użytkowników Facebooka w trakcie kampanii parlamentarnej, PWN, Warszawa 2018.
Matuszewski P., Logika przekonań społecznych, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017.
Halliin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007
Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005
Kepplinger H. M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2007
Maguś W., Wizerunki polityków w cieniu zdarzeń nadzwyczajnych. Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku, Lublin 2014
Mediatyzacja kampanii politycznych, Mazur M., Michalczyk S., Kolczyński M. (red.), Katowice 2009
Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010
Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005
Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013
Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja, Warszawa 2009
Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011
Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006
Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006
Wojtkowski Ł., Mediatyzacja polityki: amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń 2012
Markowski M. P, Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2019.
Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:
https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=25877
W cyklu 2021/22_Z:
Matuszewski P., Cyberplemiona. Analiza zachowań użytkowników Facebooka w trakcie kampanii parlamentarnej, PWN, Warszawa 2018. Matuszewski P., Logika przekonań społecznych, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017. Halliin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Kraków 2007 Dobek-Ostrowska B., Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach, Wrocław 2011 Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005 Kepplinger H. M., Demontaż polityki w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2007 Maguś W., Wizerunki polityków w cieniu zdarzeń nadzwyczajnych. Kampania wyborcza na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w 2010 roku, Lublin 2014 Mediatyzacja kampanii politycznych, Mazur M., Michalczyk S., Kolczyński M. (red.), Katowice 2009 Michalczyk S., Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu, Toruń 2010 Michalczyk S., Komunikowanie polityczne, Katowice 2005 Molęda-Zdziech M., Czas celebrytów: mediatyzacja życia publicznego, Warszawa 2013 Olczyk T., Politrozrywka i popperswazja, Warszawa 2009 Piontek D., Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań 2011 Schulz W., Komunikacja polityczna, Kraków 2006 Street J., Mass media, polityka, demokracja, Kraków 2006 Wojtkowski Ł., Mediatyzacja polityki: amerykańska kampania prezydencka 2008, Toruń 2012 Markowski M. P, Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2019 Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: