Formy współpracy państw Europy Środkowo-Wschodniej WSE-PO-FWS
Celem zajęć jest przedstawienie studentom jakie organizacje międzynarodowe funkcjonują w Europie Środkowej i Wschodniej. Studenci dowiedzą się, jakie inne formy współpracy niezinstytucjonalizowanej są obecne w regionie. Formy współpracy regionalnej zostaną omówione na podstawie najnowszych teorii stosunków międzynarodowych.
W cyklu 2021/22_L:
Celem zajęć jest przedstawienie studentom jakie organizacje międzynarodowe funkcjonują w Europie Środkowej i Wschodniej. Studenci dowiedzą się, jakie inne formy współpracy niezinstytucjonalizowanej są obecne w regionie. Formy współpracy regionalnej zostaną omówione na podstawie najnowszych teorii stosunków międzynarodowych. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: nie dotyczy |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
PEK_W01 student objaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące form współpracy państw środkowo i wschodnioeuropejskich
PEK_W02 student opisuje główne uwarunkowania konstruujące współpracę regionalną
PEK_W03 student rozróżnia główne koncepcje polityczne odnoszące się do miejsca i roli państw środkowej i wschodniej Europy
UMIEJĘTNOŚCI:
PEK_U01 student analizuje i streszcza teksty politologiczne poświęcone problematyce przedmiotu
PEK_U02 student znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu przedmiotowego
KOMPETENCJE:
PEK_K01 student projektuje realizację zadań indywidualnych i grupowych
Kryteria oceniania
ocena 2 (ndst.): student nie bierze udziału w zajęciach, nie podchodzi do kolokwiów, nie umie wykorzystywać podstawowych narzędzi analizy polityki zagranicznej, nie dostrzega głównych problemów w tym obszarze,
ocena 3 (dst.): wykorzystuje tylko podstawowe narzędzia analizy stosunków międzynarodowych, dostrzega podstawowe problemy związane z polską polityką zagraniczną, zalicza część kolokwiów,
ocena 4 (db.): poprawnie wykorzystuje większość narzędzi analizy polityki zagranicznej, poprawnie dostrzega i identyfikuje różne problemy związane z polską polityką zagraniczną, zalicza większość kolokwiów,
ocena 5 (bdb.): wykorzystuje adekwatne narzędzia polityki zagranicznej do analizy poszczególnych procesów, dostrzega i identyfikuje problemy polskiej polityki zagranicznej w sposób wielowektorowy, zalicza wszystkie kolokwia
Studenci zobowiązani są do zaliczenia minimum dwóch z trzech minikolokwiów, z których można otrzymać maksymalnie 30 pkt., połowa z nich (uśredniona do góry) wlicza się do oceny końcowej. Kolokwium końcowe składa się z trzech części (pytań zamkniętych, otwartych i opisu sytuacyjnego), maksymalnie z testu można otrzymać 50 pkt.
Oceny:
b.dobry (5) - 65-57 pkt.
dobry+ (4+) - 55-56 pkt.
dobry (4) - 46-54 pkt.
dostateczny+ (3+) - 44-45 pkt.
dostateczny (3) - 33-43 pkt.
Literatura
I. Bibo, Eseje polityczne, Kraków 2012
S. Bień (red.), Polityka zagraniczna Polski po wstąpieniu do NATO i do Unii Europejskiej. Problemy tożsamości i adaptacji, Warszawa 2010,
A. Bocheński, Między Niemcami a Rosją, Warszawa 1994,
S. Łukasiewicz, Trzecia Europa. Polska myśl federalistyczna w Stanach Zjednoczonych 1940-1971, Warszawa - Lublin 2010,
R. Kuźniar (red.), Polska polityka bezpieczeństwa 1989 - 2000, Warszawa 2001,
R. Kuźniar, Polityka zagraniczna III Rzeczypospolitej, Warszawa 2012,
A. Orzelska, Polityka zagraniczna Polski wobec wybranych kwestii spornych w stosunkach transatlantyckich (1989 -2004), Warszawa 2011,
R. Stemplowski, Wprowadzenie do analizy polityki zagranicznej, Warszawa 2007,
M. Sułek, J. Symonides (red.), Państwo w teorii i praktyce stosunków międzynarodowych, Warszawa 2009,
J. Szucs, Trzecia Europa, Lublin 1995,
P. Żurawski vel. Grajewski, Geopolityka - siła - wola. Rzeczypospolitej zmagania z losem, Kraków 2010
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Kurs zaawansowany, obecność obowiązkowa (prawo do dwóch nieobecności). ocena 3 (dst.): wykorzystuje tylko podstawowe narzędzia analizy stosunków międzynarodowych, dostrzega podstawowe problemy związane z polską polityką zagraniczną, zalicza część kolokwiów, ocena 4 (db.): poprawnie wykorzystuje większość narzędzi analizy polityki zagranicznej, poprawnie dostrzega i identyfikuje różne problemy związane z polską polityką zagraniczną, zalicza większość kolokwiów, ocena 5 (bdb.): wykorzystuje adekwatne narzędzia polityki zagranicznej do analizy poszczególnych procesów, dostrzega i identyfikuje problemy polskiej polityki zagranicznej w sposób wielowektorowy, zalicza wszystkie kolokwia Studenci zobowiązani są do zaliczenia minimum dwóch z trzech minikolokwiów, z których można otrzymać maksymalnie 30 pkt., połowa z nich (uśredniona do góry) wlicza się do oceny końcowej. Kolokwium końcowe składa się z trzech części (pytań zamkniętych, otwartych i opisu sytuacyjnego), maksymalnie z testu można otrzymać 50 pkt. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: