Elity polityczne w Europie Środkowo-Wschodniej WSE-PO-EPESW
Treści merytoryczne:prezentacja najważniejszych teorii formowani się elit politycznych, scharakteryzowanie najważniejszych scenariuszy wymiany elit w warunkach zmian ustrojowych, identyfikacja najważniejszych aktorów politycznych w tej części Europy i ich przykładowa charakterystyka. Zajęcia będą obejmowały okres historii współczesnej od 1975 roku do chwili obecnej. Będą analizowały najważniejsze wydarzenia i kluczowych aktorów przemian, które w 1989 roku doprowadziły do przemian w Europie środkowo – wschodniej. Zajęcia będą przybliżały słuchaczom współczesną sytuację wewnętrzną w poszczególnych państwach sąsiadujących z RP, jak i ich relację międzynarodowe w najbliższym otoczeniu geopolitycznym. 30 godzin w semestrze
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: nie dotyczy |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student zna podstawową terminologię politologiczną z zakresu teorii kształtowania się elit politycznych
EK 2 – student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień politologicznych i procesów zachodzących w państwach Europy Środkowo-Wschodniej
EK 3 – student posiada wiedzę na temat najważniejszych dyskusji dotyczącej procesów transformacyjnych po 1989 roku
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi analizować, streszczać i prezentować teksty politologiczne z zakresu procesów transformacyjnych i kształtowania elit politycznych
EK 5 – student potrafi wyciągać wnioski z prezentowanych tekstów pokazujące procesy polityczne oraz potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne wydarzenia
EK 6 – student znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu procesów transformacyjnych
Kompetencje:
EK 7 – student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu filozofii przyrody nieożywionej
EK 8 – student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne
Kryteria oceniania
Metody oceny: zaliczenie z oceną pozytywną student będzie mógł otrzymać na podstawie testu zaliczeniowego; warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest zaliczenie dwóch z trzech minikolokwium z lektur; obecność na zajęciach (możliwość opuszczenia max. 2 zajęć, ewentualnie zwolnienie lekarskie), nieobecność ponad liczbowa będzie podstawą do obniżenia oceny.
Z minikolokwium można uzyskać maksymalnie 15 pkt. (1/2 punktów z trzech testów, zaokrąglona do góry). Z testu końcowego można otrzymać 40 pkt.
Oceny:
(5) brb: 48-55
(4+) db+: 46-47
(4) db: 38-45
(3+) dst+: 36-37
(3) dst: 28-35
Literatura
C. W. Mills, Elita władzy, Warszawa 1961
M. Żyromski, Gaetano Mosca twórca socjologicznej teorii elit, Poznań 1996
J. Szczupaczyński (red.), Elity. Demokracja. Wybory, Warszawa 1993
J. Nocoń, Elity polityczne, Toruń 2004
J. Raciborski (red.), Elity rządowe III RP 1997–2004. Portret socjologiczny, Warszawa 2006
J. Staniszkis, Postkomunizm, Gdańsk 2005
J. Staniszkis, O władzy i bezsilności, Kraków 2006
Markowski R. (red.), Populizm i demokracja, Warszawa 2004
S. Muszański, Sojusz nieczystych sumień, Kraków 2010
Artykuły i materiały analityczne/eksperckie prezentowane na zajęciach
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Znajomość podstaw historii współczesnej państw środkowoeuropejskich. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: