Etyka WSE-PO-E
Zajęcia składają z 3 zasadniczych części z których każda trwa około 10 godzin wykładowych.
Część pierwsza poświęcona jest prezentacji etyki jako nauki. Omawia naukowy status etyki a więc cel i metody jej badań. Opisuje relacje między etyką a etosem, moralnością i metaetyką. Przybliża elementy oceny moralnej czynu (intencje, skutki, okoliczności, etc). Wskazuje podstawowe nurty etyczne Europy: deontonomizm, teleologizm, personalizm, egzystencjalizm, utylitaryzm.
Część druga wskazuje słuchaczom (studentom politologii) podstawy etyki społecznej i politycznej. W jej trakcie przedstawiane są główne nurty etyki politycznej: podejście moralistyczne, real politik i instytucjonalne. Przywołana jest koncepcja etyki politycznej B. Sutora jak o etyki cnót i instytucji.
Ostatnia trzecia część wykładu poświęcona jest identyfikacji najważniejszych historycznych źródeł wrażliwości etycznej w Europie, od starożytnej Grecji po czasy współczesne.
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK1 - student posiada podstawową wiedzę teoretyczną wiedzę na temat istoty etyki jako samodzielnej dyscypliny naukowej
EK2 - student zna i rozumie główne tradycje etyczne Europy
EK3 - potrafi wyjaśnić oraz uzasadnić istotę moralnie dobrych i słusznych decyzji w życiu indywiudualnym, społecznymi politycznym na gruncie poznanych tradycji etycznych
Opis ECTS:
udział w zajęciach - 30 godzin
zapoznanie się z lekturami przedmiotowymi - 10 godzin
przygotowanie do egzaminu - 10 godzin
przygotowanie i napisanie pracy semestralnej - 5 godzin
łącznie 65 godzin/30 = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są dwie nieobecności za zajęciach. Każda następna powoduje obniżenie oceny końcowej o pół stopnia.
Na zakończenie semestru przeprowadzony zostanie ustny egzamin. Prowadzący bierze pod uwagę również aktywne uczestnictwo w wykładach.
Literatura
Andersen S., Wprowadzenie do etyki, Warszawa 2003.
Bocheński J., Dzieła zebrane. Etyka, t. 5, Kraków 1995.
Bourke V.J., Historia etyki, Toruń 1994.
Brandt R.B., Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, Warszawa 1996.
Hartman J., Woleński J., Wiedza o etyce, Warszawa 2008.
Kalita Z. (red.), Etyka. Antologia tekstów, Wrocław 1995.
Lazari Pawłowska I., Etyka. Pisma wybrane, Wrocław 1992.
MacIntyre A., Krótka historia etyki, Warszawa 2000.
Ricken F., Etyka ogólna, Kęty 2001.
Sowiński S. (red). Etyka w życiu publicznym, Warszawa 2013
Spaemann R., Szczęście a życzliwość. Esej o etyce, Lublin 1997.
Sutor B., Etyka polityczna, Warszawa 1993
Styczeń T., Marecki J., ABC etyki, Lublin 1996.
Szawarski Z., Rozmowy o etyce, Warszawa 1987.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002.
Wojtyła K., Elementarz etyczny, Wrocław 1982.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: