Proces decyzyjny w UE WSE-OG-EU-PD
Tematyka zajęć:
1. Istota, charakter i przedmiot decyzji w Unii Europejskiej. Klasyfikacja decyzji podejmowanych w Unii Europejskiej. Różnorodność procedur decyzyjnych w UE
2. Funkcje Rady Europejskiej w sferze unijnej władzy ustawodawczej. Podejmowanie decyzji w Radzie Europejskiej. Rola Przewodniczącego Rady
3. Podejmowanie decyzji w Radzie UE (negocjacje, impas, głosowania) .
4. Biurokratyczny mechanizm decyzyjny. Komitety i grupy robocze Rady
5. Procesy decyzyjne w Komisji Europejskiej, specyfika konsultacji społecznych, Zielonych i Białych Ksiąg.
6. Procedura przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych (art. 290 i 291 TFUE). Komitologia
7. Decydowanie publiczne w Parlamencie Europejskim (wyznaczanie właściwej komisji, wyznaczanie sprawozdawców i ich „cieni”, prace w komisjach, obrady plenarne, niebieska kartka, procedury decyzyjne).
8. Zwykła procedura legislacyjna. Specjalne procedury legislacyjne
9. Rola parlamentów narodowych w procesie ustawodawczym. Udział w stanowieniu i kontroli prawa wtórnego UE. Procedura żółtej pomarańczowej kartki. Formy współpracy Parlamentu Europejskiego z parlamentami narodowymi
10. Otwarta metoda koordynacji i wzmocniona współpraca
11. Zmiany traktatów, procedura kładki
12. Udział agencji i komitetów konsultacyjnych (EKES, KR) w procesie decyzyjnym w UE
13. Nieformalne podejmowanie decyzji - trilogi
14. Fazy procesu politycznego w UE: ustanawianie agendy, formułowanie polityki (w tym formułowanie problemu i rozwiązań), podejmowanie decyzji, implementacja, ewaluacja.
15. Tworzenie i charakter decyzji politycznych w ramach Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa oraz Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości.
16. Udział obywateli w stanowieniu prawa UE (Europejska inicjatywa ustawodawcza). Skargi obywateli do ERPO i KE, petycje do PE. Rola EKES i KR. EU Pilot. Futurium. Partnerstwo, dialog, konsultacja, informacja.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rezultatem zajęć jest znajomość specyfiki unijnych procesów decyzyjnych. Student potrafi: wskazać typy procedur decyzyjnych, rozróżniać ośrodki odpowiedzialne za podejmowanie decyzji w UE, objaśniać procedury współpracy poszczególnych instytucji i podmiotów uczestniczących w procesach decyzyjnych w UE. Student pogłębia sztukę gromadzenia, analizowania oraz publicznego i zwięzłego przedstawiania wyników pracy badawczej.
Student powinien potrafić klasyfikować poszczególne etapy oraz efekty procesu podejmowania decyzji w UE. Umiejętność ta będzie szczególnie cenna podczas odbywania staży, praktyk lub pracy zawodowej w agendach instytucji europejskich czy organach administracji publicznej.
Opis ECTS:
- udział w zajęciach - 22,5 h
- czytanie lektur - 7,5 h
- przygotowanie referatu - 15
- przygotowanie się do testu końcowego - 15 h
60 h = 2 ECTS (1 ECTS = 30 h)
Kryteria oceniania
Oceniane będą:
- treść i sposób przekazania treści podczas wygłaszanego referatu
- udział w dyskusji podczas zajęć
- wykonywanie zleconych zadań domowych
- wiedza w zakresie zagadnień omawianych na zajęciach
W przypadku referatu i aktywności podczas zajęć oceniane będą: treść, logiczność, język, pomysłowość, zaangażowanie.
Oceny referatu i aktywności podczas zajęć dokona prowadzący na zakończenie każdych zajęć.
Wiedza w zakresie omawianych zagadnień będzie sprawdzona podczas zaliczenia końcowego na ostatnich zajęciach. Zaliczenie końcowe będzie w formie ustnej w trybie zdalnym (w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem kamery i mikrofonu).
Praktyki zawodowe
---
Literatura
1. Ambroziak A. (red.), Proces decyzyjny w Unii Europejskiej. Przewodnik dla urzędnika administracji publicznej, MSZ, Warszawa 2010
2. Galster J., Szczerba-Zawada A. (red.), Procedury decyzyjne Unii Europejskiej, Warszawa 2015.
3. Górka M., System instytucjonalny Unii Europejskiej, Warszawa 2010.
4. Gretta M., Otto J., Proces decyzyjny i zarządczy w UE - znaczenie systemu agencyjnego, Politechnika Łódzka, Łódź 2016.
5. Guéguen D., Lobbing europejski, Warszawa 2011.
6. Kirpsza A., Jak negocjować w Brukseli? Proces podejmowania decyzji w Unii Europejskiej, Warszawa 2016.
7. Ławniczak K., Rada Unii Europejskiej. Organizacja i sposób działania, Warszawa 2014.
8. Nowak-Far A. (red.), Prezydencja w Unii Europejskiej. Praktyka i teoria, Warszawa 2011.
9. Nugent N., Unia Europejska. Władza i polityka, Kraków 2012.
10. Pawlicka J., Procedura kładki jako uproszczony tryb zmiany traktatów stanowiących podstawę UE, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2017
11. Siemssen M., Kreuzeder M., Negotiations and Decision-Making in the European Union. Teaching and Learning through Role-Play Simulation Games, AV Akademikerverlag, Saarbrücken 2012
12. Vetulani-Cęgiel A., Nowe procedury konsultacji Komisji Europejskiej jako czynnik niwelujący deficyt demokracji w UE, "Przegląd Europejski" 2017, nr 3(45), s. 117-236.
13. Witkowska M., Zasady funkcjonowania Unii Europejskiej, Warszawa 2008.
14. Wojtaszczyk K.A., Wiśniewska-Grzelak J., Biernacka-Rygiel A. (red.), Problemy instytucjonalne Unii Europejskiej - wymiar teoretyczno-metodologiczny, Warszawa 2015.
15. Wojtaszczyk K.A., Miedzińska I., Mazurek K.Ł. (red.), Procesy decyzyjne w Unii Europejskiej z perspektywy teoretyczno-metodologicznej, Warszawa 2013.
16. teksty do lektury umieszczone na platformie Moodle
Link do materiałów ćwiczeniowych na platformie Moodle:
https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=16004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: