Teorie integracji europejskiej WSE-EU-TIEU
Zajęcia poświęcone są przedstawieniu klasycznych i współczesnych teorii integracji europejskiej oraz wybranych politycznych koncepcji Unii Europejskiej.
W pierwszej części zajęć nacisk położony jest na analizę propozycji federalnych, międzyrządowych oraz funkcjonalistycznych wraz z ich późniejszych reinterpretacji, ze szczególnym uwzględnieniem neofunkcjonalizmu, konfederalizmu i liberalnego podejścia międzyrządowego. W dalszej części zajęć omówione zostaną wybrane nowe teorie integracji europejskiej oraz teoretyczne ujęcia funkcjonowania Unii Europejskiej (tzw. teorie średniego zasięgu) m.in. nowy instytucjonalizm, analiza sieci politycznych, społeczny konstruktywizm, koncepcja wielopoziomowego zarządzania.
Ważnym elementem zajęć jest konfrontowanie ze sobą różnych teorii i koncepcji integracji oraz odnoszenie ich do zmian instytucjonalnych i politycznych, zachodzących w przeszłości i obecnie w Unii Europejskiej.
W tym celu z perspektywy politologicznej analizowane są artykuły naukowe i teksty polityczne zarówno reprezentatywne dla wybranych teorii integracji europejskiej, jak i będące wyrazem bądź interpretacją określonych koncepcji integracji i rozwoju Unii Europejskiej.
W cyklu 2021/22_Z:
Zagadnienia szczegółowe omawiane w trakcie zajęć: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: Nakład pracy studenta wyrażony w ECTS:
- udział w zajęciach 30 godz.
- przygotowanie do zajęć, w tym: przygotowanie referatu, lektura tekstów źródłowych i analitycznych omawianych podczas zajęć, a także aktywność na platformie Moodle jako wspomagającej zajęcia - 35 godz.
- przygotowanie do 3 kolokwiów cząstkowych - 15 godz.
80 godz. = 3 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: Nakład pracy studenta wyrażony w ECTS:
- udział w zajęciach 30 godz.
- przygotowanie do zajęć, w tym: przygotowanie referatu, lektura tekstów źródłowych i analitycznych omawianych podczas zajęć, a także aktywność na platformie Moodle jako wspomagającej zajęcia - 35 godz.
- przygotowanie do kolokwium - 15 godz.
80 godz. = 3 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W toku prowadzonych zajęć uzyskiwane są następujące przedmiotowe efekty uczenia się:
1W - student/ka identyfikuje, charakteryzuje i wyjaśnia tradycyjne i współczesne teorie integracji europejskiej, w tym ich główne paradygmaty, założenia, wnioski;
2U - student/ka prognozuje procesy i zjawiska polityczne w sferze integrowania się Europy z wykorzystaniem aparatu pojęciowego teorii integracji europejskiej;
3U - student/ka analizuje różnego typu teksty, rozumiejąc zawarte w nich treści oraz wykrywając i oceniając zawarte w nich znaczenia,
4K - student/ka dyskutuje w sposób komunikatywny i merytoryczny, formułuje logicznie poprawne i adekwatne do problemu pytania, uzasadniania w dyskusji własne stanowisko, równocześnie szanując opinie innych.
5K - student/ka współpracuje z innymi osobami w grupie i docenia doświadczenia płynące z pracy zespołowej.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą:
- student/ka identyfikuje, charakteryzuje i wyjaśnia wszystkie tradycyjne i współczesne teorie integracji europejskiej, w tym ich główne paradygmaty, założenia, wnioski;
- student/ka prognozuje procesy i zjawiska polityczne w sferze integrowania się Europy z w pełni trafnym wykorzystaniem aparatu pojęciowego teorii integracji europejskiej;
- student/ka analizuje różnego typu teksty, rozumiejąc wszystkie zawarte w nich treści oraz wykrywając i oceniając wszystkie zawarte w nich znaczenia,
- student/ka zawsze dyskutuje w sposób komunikatywny i merytoryczny, zawsze formułuje logicznie poprawne i adekwatne do problemu pytania, trafnie uzasadniania w dyskusji własne stanowisko, równocześnie w pełni szanując opinie innych.
- student/ka każdorazowo współpracuje z innymi osobami w grupie i w pełni docenia doświadczenia płynące z pracy zespołowej.
Na ocenę dobrą:
- student/ka identyfikuje, charakteryzuje i wyjaśnia większość tradycyjnych i współczesnych teorie integracji europejskiej, w tym ich główne paradygmaty, założenia, wnioski;
- student/ka prognozuje procesy i zjawiska polityczne w sferze integrowania się Europy, w większości przypadków trafnie wykorzystując aparat pojęciowy teorii integracji europejskiej;
- student/ka analizuje różnego typu teksty, rozumiejąc większość zawartych w nich treści oraz wykrywając i oceniając większość zawartych w nich znaczeń,
- student/ka w większości przypadków dyskutuje w sposób komunikatywny i merytoryczny, na ogół formułuje logicznie poprawne i adekwatne do problemu pytania, w większości przypadków trafnie uzasadniania w dyskusji własne stanowisko, równocześnie na ogół szanując opinie innych.
- student/ka w większości przypadków współpracuje z innymi osobami w grupie i na ogół docenia doświadczenia płynące z pracy zespołowej.
Na ocenę dostateczną:
- student/ka identyfikuje, charakteryzuje i wyjaśnia w podstawowym zakresie tradycyjne i współczesne teorie integracji europejskiej, w tym ich główne paradygmaty, założenia, wnioski;
- student/ka prognozuje procesy i zjawiska polityczne w sferze integrowania się Europy, w podstawowym zakresie trafnie wykorzystując aparat pojęciowy teorii integracji europejskiej;
- student/ka analizuje różnego typu teksty, rozumiejąc w podstawowym stopniu zawarte w nich treści oraz wykrywając i oceniając podstawowe zawarte w nich znaczenia,
- student/ka dyskutuje w sposób komunikatywny i merytoryczny w stopniu podstawowym, popełniając drobne błędy przy formułowaniu logicznie poprawnych i adekwatnych do problemu pytań, oraz uzasadniając własne stanowisko w dyskusji w stopniu podstawowym, równocześnie na ogół szanując opinie innych.
- student/ka w stopniu podstawowym współpracuje z innymi osobami w grupie i w ograniczonym stopniu docenia doświadczenia płynące z pracy zespołowej.
Literatura
Literatura zagadnienia
Podstawowa:
Borkowski Piotr, Polityczne teorie integracji międzynarodowej, Difin, Warszawa 2007.
Cini Michelle (red.), Unia Europejska – organizacja i funkcjonowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007 (rozdziały dotyczące teorii integracji europejskiej).
Czaputowicz Jacek, Teorie integracji europejskiej, Warszawa 2018.
Nugent Neill, Unia Europejska. Władza i polityka, Wyd. UJ, Kraków 2012 (rozdział dotyczący teorii integracji europejskiej).
Ruszkowski Janusz, Wstęp do studiów europejskich, PWN, Warszawa 2007 (rozdziały dotyczące teorii integracji europejskiej i koncepcji zjednoczenia Europy).
Uzupełniająca:
Caporaso J., Regional Integration Theory: Understanding our Past and Anticipating our Future, w: Sandholtz W., Stone Sweet A. (red.), European Integration and Supranational Governance, Oxford University Press, Oxford 1998.
Chryssochoou D., Theorizing European Integration, Routledge, New York 2009.
Coudenhove-Kalergi R., Naród europejski, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998, s. 11-31 (Roz. 1),
Coudenhove-Kalergi R., Naród europejski, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998.
Gaulle Ch. de, Pamiętniki nadziei, Wyd. MON, Warszawa 1974.
Grosse T. G., Trzy oblicza konstruktywizmu w Europie. Rozważania o kryzysie metody integracyjnej, „Chrześcijaństwo-Świat-Polityka”, 2015, s.35-50.
Konopacki S., Dylematy federalizmu europejskiego, Studia Europejskie, „Studia Europejskie” 1998, nr 4, s. 77–92.
Konopacki S., Neofunkcjonailstyczna teoria integracji politycznej E. Hassa i L. Lindberga, „Studia Europejskie” 1998 nr 3, s. 105-115,
Leonard M., Rozumienie Europy jako sieci współzależności, w: Tenże, Sposób na Europę. Pomiędzy federalizmem a Europą narodów, ISP, Warszawa 2000.
Manifest Paneuropejski z 1924 r. wraz z zarysem Europejskiej Konstytucji Związkowej z 1951r., opracowaną przez Komitet Konstytucyjny dla Stanów Zjednoczonych Europy,
Moravcsik A., O roli preferencji: liberalna teoria polityki międzynarodowej, „ResPublica Nowa” 2004 nr 3, s. 53-70.
Morgenthau H., Sześć zasad realizmu politycznego, “Res Publika Nowa” 2004 nr 3, s. 40-64.
Orłowska M., Neorealistyczne interpretacje procesu integracji europejskiej, "Historia i Polityka" 2014 nr 11 (18), s. 47–54.
Popowicz K., Europa ojczyzn w ujęciu konfederacyjnym, w: Tenże, Historia integracji europejskiej, SGH, Warszawa 2006, s. 29-30,
Rosamond B., Theories of European Integration, Macmillan/St. Martin’s Press, Basingstoke-New York 2000.
Ruszkowski J., Struktura wielopoziomowego zarządzania w Unii Europejskiej, [w:] J. Ruszkowski, Luiza Wojnicz (red.), Multi-level governance w Unii Europejskiej, Szczecin-Warszawa 2013, s. 19-60, http://www.whus.pl/files/whus/IPIE2/Multi-level_Governance..._(Ruszkowski,_Wojnicz).pdf
Schuman R., Dla Europy, Wydawnictwo Znak , Kraków 2009, s. 63-83.
Thatcher M., Przyszłość Europy, przemówienie wygłoszone 20.IX.1988 w Brugii.
Wallner M., Współczesny konfederalizm europejski, http://www.psz.pl/117-polityka/michal-wallner-wspolczesny-konfederalizm-europejski.html.
Wiener A., Diez T. (red.), European Integration Theory, Oxford University Press, Oxford 2009.
W cyklu 2021/22_Z:
Każdorazowo do poszczególnych zajęć prowadzący podaje lektury obowiązkowe i uzupełniające. |
W cyklu 2022/23_Z:
Do poszczególnych zajęć prowadzący podaje lektury obowiązkowe i uzupełniające. |
W cyklu 2023/24_Z:
Do poszczególnych zajęć prowadzący podaje lektury obowiązkowe i uzupełniające. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Studenci przystępujący do zajęć powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu integracji europejskiej. |
W cyklu 2022/23_Z:
Studenci przystępujący do zajęć powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu integracji europejskiej. |
W cyklu 2023/24_Z:
Studenci przystępujący do zajęć powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu integracji europejskiej. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: