Seminarium licencjackie WSE-EU-SL
Cele przedmiotu:
Zasadniczym celem zajęć jest dobór problematyki badawczej, stworzenie koncepcji, przeprowadzenie badań i przygotowanie pisemnej pracy naukowej z zakresu europeistyki.
Najważniejsze umiejętności jakie studenci powinni nabyć w trakcie zajęć to:
- umiejętność selekcji problemów badawczych pod kątem możliwości przeprowadzenia samodzielnych badań;
- umiejętność konceptualizowania rozprawy naukowej (określania węzłowych problemów badawczych, projektowania adekwatnej struktury, wyboru podejścia teoretycznego i metodologii, projektowania planu badań);
- umiejętność krytycznego badania źródeł;
- umiejętność przeprowadzenia badań własnych;
- umiejętność tworzenia tekstu naukowego.
Wymagania wstępne:
Wiedza zdobyta podczas dwóch lat studiów europeistycznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student zna podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w ramach badań europeistycznych; rozumie główne paradygmaty i teorie integracji europejskiej; zna reguły ochrony własności intelektualnej.
Umiejętności:
EK 2 – student potrafi dotrzeć do potrzebnych mu informacji i dokumentów Unii Europejskiej. Sprawnie porusza się w systemie informacji dostępnych w serwisach internetowych UE.
EK 3 - student potrafi właściwie dobrać metodę badawczą do analizowanego problemu badawczego, jak również potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi nauki społecznych.
EK 4 - Potrafi zastosować posiadaną wiedzę dla rozstrzygania problemów i dylematów pojawiających się w pracy zawodowej, w tym zastosować przyjęty system aksjonormatywny do rozpoznawania i oceny analizowanych zjawisk oraz realizowania podjętych zadań
EK 5 - Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych, tak naukowych, jak i zawodowych, jak również wystąpień ustnych w języku polskim i wybranym języku obcym, dotyczących zagadnień ogólnych i szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także właściwym wykorzystaniem różnych źródeł
Konsewkencją udziału w seminarium powinny być kompetencje:
EK6 zdolność do udziału w życiu publicznym: uzasadnienia i bronienia w dyskusji własnego stanowiska, w poszanowaniu poglądów i opinii innych. Zna i rozumie zalety i wyzwania pluralizmu opinii.
EK7 samodzielnego organizowania zadań powierzonych, skuteczne je realizuje.
EK8 współpracowania i pełnienia różnych ról w grupie, wykorzystania doświadczenia pracy zespołowej. Potrafi wykazywać się przedsiębiorczością w działaniu.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
I SEM.:
udział w seminarium: 30 godz.
samodzielna lektura: 20 godz.
opracowanie i realizacja I części projektu badawczego: 50 godz.
przygotowanie do egzaminu licencjackiego: 30 h
konsultacje indywidualne: 5 h
suma godzin: 135 [135/30[25]=5]
liczba ECTS: 5
II sem.
udział w seminarium: 30 h
samodzielna lektura: 20 h
realizacja II części projektu badawczego (w tym przygotowanie pracy seminaryjnej): 50 h
konsultacje indywidualne: 5 h
przygotowanie do egzaminu licencjackiego: 40
suma godzin: 145 [100/ 30[25]=5]
liczba ECTS: 5
Kryteria oceniania
W listopadzie student ma przedstawić temat, tytuł i plan pracy.
Na zakończenie semestru zimowego student powinien mieć napisany pierwszy rozdział pracy.
Pod koniec maja student przedstawia całą pracę.
Dotrzymanie terminów jest warunkiem otrzymania oceny bardzo dobrej, przy jednoczesnej akceptacji przez prowadzącego strony merytorycznej językowej pracy. Opóźnienia będą podstawą do obniżenia oceny końcowej.
Literatura
Literatura z zakresu metodologii badań i zasad pisania prac naukowych:
1. Chodubski A., Wstęp do badań politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1998.
2. Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011
2. Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe?, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1996.
3. Pawlik K., Zenderowski R., Dyplom z Internetu. Jak korzystać z Internetu pisząc prace dyplomowe?, CeDeWu.pl Wydawnictwa Fachowe, Warszawa 2010/2011.
4. Ruszkowski J., Wstęp do studiów europejskich. Zagadnienia teoretyczne i metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
5. Versluis E., Van Keulen M., Stephenson P., Analyzing the European Union Policy Process, Palgrave Macmillan, Houndmills, Basingstoke 2011.
6. Wojtaszczyk K. A., Jakubowski W., Studia europejskie. Zagadnienia metodologiczne, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
7. Zenderowski R., Praca magisterska. Jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, CeDeWu, Warszawa 2007.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura z zakresu metodologii badań i zasad pisania prac naukowych: 1. Chodubski A., Wstęp do badań politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1998. 2. Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 2. Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe?, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1996. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
rok III europeistyki, studia stacjonarne |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: