Prawo Unii Europejskiej - w. WSE-EU-PUEw
Treści merytoryczne:
1. Unia Europejska jako organizacja międzynarodowa.
2. Pojęcie prawa UE wraz z systematyką jego źródeł.
3. Stanowienie prawa Unii Europejskiej.
4. Stosowanie prawa Unii Europejskiej.
5. Pojęcie zasad systemu prawa UE, geneza wraz z systematyką.
6. Zasady stanowienia prawa UE.
7. Zasady stosowania prawa UE.
8. Zasady wdrażania prawa UE.
9. Zasady poprawnej implementacji prawa UE do porządków prawa krajowego.
10. Pozasądowy system ochrony prawnej w Unii.
11. Zapewnienie efektywności prawu Unii przez państwa członkowskie.
12. Udział parlamentów krajowych w tworzeniu i kontroli prawa UE.
13. Program naprawy prawodawstwa UE (ang. Better Legislation).
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie specyfikę prawa Unii Europejskiej, jego relacji z prawem międzynarodowym publicznym oraz prawem krajowym; umie wskazać metody i środki implementacji prawa UE do prawa krajowego; umie zidentyfikować źródła prawa unijnego, zna i rozumie instytucjonalne i proceduralne mechanizmy tworzenia, wdrażania i funkcjonowania prawa unijnego; potrafi wymienić główne instytucje prawa unijnego, w tym w szczególności źródła i zasady prawa UE oraz środki ochrony; rozumie i umie zidentyfikować zakres prawnej integracji unijnej w poszczególnych jej obszarach.
Poprzez aktywne uczestnictwo w zajęciach student potrafi samodzielnie pozyskiwać i wykorzystywać wiedzę o prawie unijnym i jego oddziaływaniu na polski porządek prawny, pogłębiać umiejętność przeprowadzenia krytycznej analizy wybranego zagadnienia oraz interpretować źródłowe materiały obcojęzyczneh (orzeczenia TSUE).
Uzasadnienie punktów ECTS:
Godziny kontaktowe: 30h
Czytanie wskazanych lektur i identyfikacja materiałów: 40h
E-learning (ćwiczenie):5h
Przygotowanie do egzaminu: 25h
Razem:100h=4ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceny:
1. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń Prawo Unii Europejskiej.
2. Zajęcia kończą się egzaminem pisemnym składającym się z pytań zamkniętych i otwartych.
Kryteria oceniania w odniesieniu do efektów kształcenia:
- na ocenę 2 (ndst.): nie rozumie specyfiki prawa Unii Europejskiej; nie potrafi wskazać źródeł prawa unijnego; nie zna instytucjonalnych podstaw tworzenia, implementacji i funkcjonowania prawa UE; nie zna metod i środków implementacji prawa UE do prawa krajowego; nie zna podstawowej terminologii Traktatu z Lizbony.
- na ocenę 3 (dst.): dostatecznie rozumie specyfikę prawa Unii Europejskiej; poprawnie wskazuje zaledwie na wybrane źródła prawa Unii; potrafi wskazać instytucjonalne podstawy tworzenia, implementacji i funkcjonowania prawa UE; rozróżnia niektóre instrumenty prawa wtórnego; słabo zna metody i/lub środki implementacji prawa UE do prawa krajowego; potrafi wskazać nazwać podstawowe instytucje prawa unijnego, ale nie potrafi ich zdefiniować; zna podstawową terminologię Traktatu z Lizbony, ale używa jej niewłaściwie/niespójnie.
- na ocenę 4 (db.): dobrze rozumie specyfikę prawa Unii Europejskiej; poprawnie wskazuje źródła prawa Unii; potrafi wskazać i umie pokazać w kontekście instytucjonalne podstawy tworzenia, implementacji i funkcjonowania prawa UE; rozróżnia instrumenty prawa wtórnego, ale ma kłopoty ze zrozumieniem ich specyfiki; zna metody i środki implementacji prawa UE do prawa krajowego; potrafi wskazać i przyporządkować podstawowe instytucje prawa unijnego do konkretnych orzeczeń TSUE, ale ma kłopoty z ich zdefiniowaniem; potrafi w sposób ogólny wytłumaczyć wpływ unijnej integracji prawnej Unii na sposób funkcjonowania współczesnych demokracji; zna podstawową terminologię Traktatu z Lizbony i używa jej w sposób właściwy/spójny.
- na ocenę 5 (bdb.): bardo dobrze rozumie specyfikę prawa Unii Europejskiej; poprawnie wskazuje i definiuje źródła prawa Unii; potrafi wskazać i umie pokazać w kontekście instytucjonalne podstawy tworzenia, implementacji i funkcjonowania prawa UE; potrafi wyjaśnić rolę i znaczenie instrumentów prawa wtórnego oraz rozumie ich specyfikę; dobrze zna metody i środki implementacji prawa UE do prawa krajowego; potrafi wskazać, zdefiniować i przyporządkować podstawowe instytucje prawa unijnego do konkretnych orzeczeń TSUE; potrafi w sposób głębiony wytłumaczyć wpływ unijnej integracji prawnej Unii na sposób funkcjonowania współczesnych demokracji;zna podstawową terminologię Traktatu z Lizbony i używa jej w sposób właściwy/spójny.
Literatura
Źródła:
Traktat o Unii Europejskiej. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Teksty skonsolidowane traktatów uwzględniające korekty językowe, Dz.U. C 326 z 26.10.2012
Wskazane orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Podręcznik podstawowy:
J. Barcz, M. Górka. A. Wyrozumska, Instytucje i prawo Unii Europejskiej . Podręcznik dla kierunków zarządzania i administracji, Warszawa, 2020.
M. Witkowska, Zasady funkcjonowania Unii Europejskiej, Warszawa 2008
Opracowania dodatkowe:
1. J. Barcik, A. Wentkowska, Prawo Unii Europejskiej po Traktacie z Lizbony, Warszawa, 2011.
2. J. Galster (red.), Podstawy prawa Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony: zarys wykładu, Toruń, 2010.
3. R. Skubisz, E. Skrzydło-Tefelska (red.), Prawo europejskie: zarys wykładu, Lublin, 2008.
4. J. Barcz, W. M. Góralski, I. Kolowca, Prawo Unii Europejskiej; casebook; wybór orzecznictwa sądów wspólnotowych, Cz.1: 1963-1995, Warszawa 2006.
5. J. Barcz, W. M. Góralski, I. Kolowca, Prawo Unii Europejskiej; casebook; wybór orzecznictwa sądów wspólnotowych, Cz.2: 1996-2005, Warszawa 2006.
6. A. Nowak-Far, Krajowa administracja w unijnym procesie podejmowania decyzji, Warszawa, 2004.
Literatura uzupełniająca:
1. P. Craig, G. de Búrca, The Evolution of EU law, Oxford, 2011.
2. A. Jaroń, The EU Charter of Fundamental Rights in the Reform Treaty and its Protocols. A Blurred Picture of the EU Fundamental Rights Protection Regime?, w: ECJ under siège, (red.)Giuseppe Martinico, ICFAI University Press, 2009.
3. T. Kubin, Postanowienia Traktatu Lizbońskiego a zagadnienie „deficytu demokracji” w Unii Europejskiej, Studia Europejskie 3/2010, Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
4. R. Talaga, Pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości UE w praktyce polskich sądów administracyjnych, Studia Europejskie 1/2010, Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
5. A. Fuksiewicz, Sejm I Senat rok po wejściu w życie traktatu lizbońskiego – dostosowanie do reformy instytucjonalnej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011.
6. A. Flisek (red.), Prawo Unii Europejskiej wraz z indeksem rzeczowym, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: