Psychologia społeczna WSE-EU-PS
Treści merytoryczne:
1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia.
Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych.
2. Metody badawcze w psychologii.
3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.
4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.
5. Negocjacje c.d.
6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.
7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała.
8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu.
Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.
9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia.
10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym.
11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna.
12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.
13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.
Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania.
14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne.
Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.
15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EL_W01
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii społecznej. Zna jej miejsce wśród innych nauk. Rozumie znaczenie psychologicznych aspektów zachowania człowieka w różnych sytuacjach społecznych.
EL_W03
Student ma podstawową wiedzę o znaczeniu czynników o charakterze psychologicznym w procesie budowania relacji jednostki z jej otoczeniem społecznym i politycznym. Rozumie wpływ czynników psychologicznych na procesy: poznawczy, komunikacyjny i decyzyjny.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia. Studenci, po zapoznaniu się z materiałem, odpowiadają na pytania, które umożliwią im wykazanie się nabytą wiedzą i umiejętnością jej analizowania, rozumienia oraz wskazywania możliwości wykorzystywania w praktyce.
Na ocenę bardzo dobrą student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Bardzo dobrze opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma bardzo dobrą wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma bardzo dobrą wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Bardzo dobrze analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.
Na ocenę dobrą student posiada dobrą wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Dobrze opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma dobrą wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma dobrą wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Dobrze analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.
Na ocenę dostateczną student posiada dostateczną wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Dostatecznie opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma dostateczną wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma dostateczną wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Dostatecznie analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.
Na ocenę niedostateczną student posiada niedostateczną wiedzę na temat psychologii społecznej jako nauki. Niedostatecznie opisuje i analizuje działanie czynników kształtujących więzi społeczne i relacje jednostki ze społeczeństwem. Ma niedostateczną wiedzę o działaniu na człowieka informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego oraz innych uwarunkowań sytuacyjnych i społecznych kształtujących zachowanie człowieka i relacje międzyludzkie, jak też rządzące nimi prawidłowości. Ma niedostateczną wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie i w szerszym otoczeniu społecznym, a także czynników poznawczych, procesu kształtowania postaw, procesu podejmowania decyzji i wydawania sądów, komunikacji i negocjacji. Niedostatecznie analizuje wskazane procesy i ich zależność od czynników psychologicznych i społecznych.
Literatura
Lektura podstawowa:
Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999;
Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006;
Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007.
Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011.
Lektura uzupełniająca:
Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004.
Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagana obecność na zajęciach - prowadzonych zdalnie na MS Teams. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wymagana obecność na zajęciach. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagana obecność na zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: