Demografia społeczna WSE-EU-DS
Celem wykładu Demografia społeczna przekazanie podstawowej wiedzy na temat uwarunkowań procesów demograficznych i ich konsekwencji społecznych. W trakcie zajęć studenci zapoznawać się będą z aktualnymi przemianami demograficznymi, teoriami wyjaśniającymi trendy demograficzne i przewidywanymi skutkami tych przemian. Wiedza ta przygotuje studentów do przyszłej pracy w różnych urzędach, na szczeblu lokalnym, krajowym, mających do czynienia z polityką społeczną, ludnościową czy rodzinną.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza
E_W01 Ma podstawową wiedzę nt. procesów demograficznych w społeczeństwie.
E_W02 Ma wiedzę na temat demografii jako nauki i jej odmian i stosunku do innych nauk
społecznych.
E_W03 Ma podstawową wiedzę o przebieg i uwarunkowaniach procesów demograficznych,
rozwoju ludności w historii; wzrostu, stabilizacja i spadku liczby ludności. Zna obecne trendy
ludnościowe w świecie i elementy zmian ludnościowych
E_W04 Posiada wiedzę o koncepcjach i miernikach płodności i umieralności.
E_W05 Posiada wiedzę na temat długości życia i przeciętnego dalszego trwanie życia
w krajach rozwiniętych i rozwijających się.
Umiejętności
E_U01 Potrafi tłumaczyć/wyjaśniać zachowanie człowieka i grup społecznych w
odniesieniu do prokreacji.
E_U02 Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych
procesów i zjawisk demograficznych. Potrafi interpretować procesy i zjawiska demograficzne
kontekście ekonomicznym, społecznym i kulturowym.
E_U03 Prawidłowo wyjaśnia mechanizmy decyzji prokreacyjnych w krajach rozwiniętych w
oparciu o teorie niskiej płodności.
E_U04 Potrafi korzystać z roczników statystycznych GUS, Raportów Rządowej Rady
Ludnościowych i prowadzonych badań.
E_U05 Rozumie relacje między przeciętnym trwaniem życia a zachowaniami ryzykownymi
jednostki. Posiada umiejętność wskazywania kierunków rozwiązywania problemów
demograficznych poprzez zastosowanie nabytej wiedzy.
Kompetencje społeczne
E_K01 Rozumie konsekwencje starzenia się społeczeństwa.
E_K02 Jest przygotowany do uczestnictwa w debacie na temat: skutków zachwiania proporcji międzypokoleniowej na rynku pracy; nadmiernego obciążenie pokolenia pracującego osobami, które zeszły z rynku pracy oraz nadmiernego obciążenia systemu emerytalnego.
E_K03 Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia. Dostrzega zalety i wyzwania pluralizmu opinii oraz intelektualnej dyskusji.
E_K04 Nabył kompetencje pozwalające mu używać rzeczowych argumentów nt. potrzeby i charakteru reformy systemu emerytalnego w Polsce.
E_K05 Potrafi sformułować rzeczowe postulaty na temat potrzeby prowadzenia przez państwo czy samorządy polityki rodzinnej służącej do realizacji planów prokreacyjnych jednostek, a szczególnie godzeniu pracy zawodowej kobiet z ich funkcją macierzyńską.
E_K06 Jest przygotowany do pracy w instytucjach publicznych, organach administracji publicznej czy partiach politycznych w obszarze poprawy trendów demograficznych oraz prozdrowotnych zachowań społecznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: