Wykład humanistyczny WSE-EKN-WHum2
Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu humanistyki ze szczególnym wskazaniem na specyfikę i znaczenie filozofi i etyki w dzisiejszym dyskursie publicznym. Na zajęciach zostanie ukazana waga podstawowych pojęć z zakresu humanistyki i ich rola w debatach społecznych. Student zobaczy tradycję klasycznej europejskiej humanistyki i jej konsekwencje w budowaniu nowożytnych spoleczności.
W cyklu 2021/22_Z:
Przybliżenie studentom podstawowych definicji, pojęć i zagadnień z zakresu humanistyki ze szczególnym wskazaniem na specyfikę i znaczenie filozofii i etyki w dzisiejszym dyskursie publicznym. Na zajęciach zostanie ukazana waga podstawowych pojęć z zakresu humanistyki i ich rola w debatach społecznych. Student zobaczy tradycję klasycznej europejskiej humanistyki i jej konsekwencje w budowaniu nowożytnych społeczności. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student wie jaką dziedziną wiedzy jest humanistyka, jak kształtowały się idee humanistyczne na przestrzeni wieków, zna podstawowe nurty i rozumie ich idee humanistyczne. Zna i potrafi wymienić najważniejszych myślicieli i filozofów omawianych na zajęciach.
Umiejętności: student potrafi zrozumieć i wyjaśnić podstawowe przedstawione na zajęciach definicje humanistyki, filozofii, metafizyki i ontologii, potrafi omówić kluczowe problemy, które poruszają nauki humanistyczne (prawda, poznanie, etyka, Bóg, wolność, moralność, polityka, ekonomia). Słucha ze zrozumieniem ustnych prezentacji tematów zajęć, idei i argumentów dotyczących humanistyki jako nauki i stanowiących ją głównych tematów. Potrafi uzasadnić i znaleźć argumenty na rzecz znazcenia i wagi humanistyki we współczesnej kulturze i związanej z nią egzystencjalnej refleksji nad światem.
Kompetencje: znajomość podstawowej wiedzy na temat tego czym jest filozofia jako nauka i jaką zajmuje się problematyką. Student ma zdolność racjonalnej argumentacji na rzecz zajmowania się filozofią i jej konkretnych zastosowań zarówno w sytuacjach egzystencjalnych jak i rozwiązywaniu problemów społecznych.
Kryteria oceniania
Wykład: Egzamin ustny na podstawie treści wyłożonych na wykładach.
Wiedza:
- na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest humanistyka, jaka jest jej rola w kulturze, nie zna głównych paradygmatów jej uprawiania, ani ich przedstawicieli. Nie zna i nie potrafi omówić głównych problemów humanistycznych, filozoficznych i etycznych.
- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest humanistyka, filozofia, ontologia, metafizyka, nie potrafi jednak ukazać ich znaczenia, specyfiki ani omówić przedstawicieli poszczególnych nurtów humanistyki.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie definiuje humanistykę, filozofię, etykę, ontologię i metafizykę. Zna i rozumie podstawowe idee humanistyczne, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie podstawowych problermów humanistycznych prezentwanych na wykładach.
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w definicjach i nazwach jakimi określa się dyscyplinę jaką jest humanistyka, etyka, filozofia, ontologia i metafizyka, zna doskonale podstawowe prolemy humanistyczne, filozoficzne i etyczne a także potrafi je omówić i wskazać na tkwiące w nich racjonalne uzasadnienia, zna najważniejszych przedstawicieli poszczególnych dziedzin humanistycznych.
Umiejętności
- na ocenę 2 (nast.): student nie potrafi w sposób racjonalny argumentować na rzecz znaczenia i wagi humanistyki, filozofii i etyki, ich roli i zadań. Nie potrafi ocenić wartości poznawczej zarówno humanistyki jak i filozofii jako nauki i refleksji nad ludzką egzystencją.
na ocenę 3 (dst.): potrafi omówić ze zrozumieniem podstawowe definicje związane z humanistyką, filozofią, ontologią, etyką, metafizyką, ale nie potrafi wytłumaczyć fenomenu humanistyki, jej zadań w kulturze ani szczegółowo omówić podstawowych nurtów wielkich problemów humanistycznych i ich przedstawicieli. Student słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartości poznawczej. Ma trudności w uzasadnieniu możliwości znaczenia, roli i zadań humanistyki jako nauki i refleksji egzystencjalnej.
- na ocenę 4 (db.): student zna i rozumie znaczenie humanistyki jako refleksji nad głównymi problemami ludzkiej egzystencji, zna znaczenie uprawiania humanistyki, etyki, filozofii, potrafi wskazać i omówić najważniejszych przedstawicieli humanistycznych idei. Student słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów humanistycznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie uzasadnić znaczenie i rolę humanistyki w refleksji nad człowiekiem i światem.
- na ocenę 5 (bdb.): student potrafi samodzielnie interpretować treści podane na wykładzie. Zna i rozumie treść podane na wykładach, potrafi wskazać na zawartą w nich argumentacje i problematykę. Umie poznawczo uzasadnić sens zajmowania się humanistyką i wskazać na obszary w których myślenie humanistyczne jest bardzo pomocne. Student zna argumentację na rzecz humanistyki i potrafi ocenić jej wartość poznawczą.
Kompetencje: oceniany jest sposób racjonalnej argumentacji na rzecz podstawowych tematów humanistycznych (prawda, poznanie, etyka, Bóg, wolność, społeczeństwo, edukacja) i umiejętność uzasadnienia znaczenia humanistyki zarówno dla wiedzy i kultury ludzkiej, jak i podstawowych wyzwań pojawiających się w życiu człowieka (cel, dobro, wartość, prawda, wiedza, miłość, odpowiedzialność, sprawiedliwość, uczciwość).
Literatura
1. Ch. Barker , Studia kulturowe. Teoria i praktyka, tłum. A. Sadza, Kraków 2005
2. Piotr Jaroszyński, Metafizyka i sztuka, Warszawa 1996
3. Filozofia. Podstawowe pytania, tłum. K. Krzemieniowa, red. E. Martens i H. Schnädelbach, Warszawa 1995.
4. Co to jest filozofia kultury?, red. Z. Rosińska i J. Michalik, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: