Wybrane filozoficzne koncepcje człowieka WSE-EKN-WHum1
Istotą wykładu jest nie tylko przedstawienie mitów ale przede wszystkim ich recepcja w kulturze: odniesienie do literatury, sztuki, muzyki. Mity stanowią inspirację dla wielu twórców, uświadamiają nam przynależność do kręgu cywilizacji antycznej. Student zrozumie, że mit ukazuje złożoną naturę człowieka, jego cechy ponadczasowe np.: pychę - Niobe, chciwość - Midas, gniew - Achilles etc.
Student pozna pojęcie: kod kulturowy, który ma charakter uniwersalny i jest zrozumiały niemal na całym świecie, gdziekolwiek dotarło dziedzictwo tradycji antycznej. Student pozna liczne związki frazeologiczne powstałe na bazie mitów, które nieustająco są obecne we współczesnym świecie, w każdej dziedzinie życia człowieka, dzieła współczesnych twórców odwołujące się do mitologii, np. Igor Mitoraj.
Wykażę, że znajomość świata starożytnego to nie tylko nieodzowny element edukacji każdego człowieka ale postaram się również uświadomić uczestnikom zajęć, że zapominając o antyku zapominamy o naszej tożsamości i niszczymy fundamenty cywilizacji.
Uczestnicy wykładu zapoznają się również z etymologią słów pochodzenia łacińskiego i greckiego, leksyką, latynizmami, siglami, sentencjami i frazeologią proweniencji antycznej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
student poznaje etymologię, wyrażenia leksykalne, wyrażenia frazeologiczne, sentencje stosowane obecnie w języku polskim proweniencji antycznej
student ma wiedzę o powiązaniach języka łacińskiego i kultury antycznej z naukami humanistycznymi, przyrodniczymi
student posiada wiedzę na temat recepcji mitu w kulturze i sztuce
Umiejętności:
student nabiera umiejętności dostrzegania elementów kultury antycznej w otaczającym nas świecie
student umie interpretować współczesne odniesienia do tradycji antycznej
student ma świadomość znaczenia antyku dla rozwoju kultury polskiej
student posiada umiejętność identyfikacji dzieł sztuki inspirowanych antykiem, mitologią
umie interpretować dzieła sztuki
Kompetencje:
student rozumie potrzebę pogłębiania swojej wiedzy
ma świadomość obecności antyku we współczesnym świecie
ma świadomość przynależności do europejskiego kręgu kulturowego
Kryteria oceniania
Forma zajęć:
wykład informacyjny, zadania edukacyjne
prezentacja multimedialna mająca na celu przedstawienie w formie graficznej omawianych zagadnień
Zaliczenie:
Student/ka przygotowuje referat na wybrany temat z puli tematów zaproponowanych przez wykładowcę
Konwersatorium kończy się zaliczeniem w formie pisemnej na platformie Moodle, test wyboru (prawd/fałsz). Obowiązuje materiał zaprezentowany na zajęciach.
ocena dst. - 60%
ocena db. - 80%
ocena bdb. - 95%
Literatura
1. Grimal P., „Słownik mitologii greckiej i rzymskiej", Wrocław 1987
2. Kopaliński W., „Słownik mitów i tradycji kultury", Warszawa 1993
4. Hermann M. „O łacinie tylko dobrze", Kraków 2014
5. Landowski Z. Woś K., „Słownik cytatów łacińskich", Kraków 2002
6. Stabryła S. „Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu", PWN 2007
7. Curtius E. R. „Literatura europejska i łacińskie średniowiecze", Universtas, Kraków, 1997.
8. Owidiusz „Metamorfozy", Wrocław 1995
9. Apollodor „Biblioteka opowieści mitycznych", Wrocław 2018
10. Marciniak K. „Mitologia grecka i rzymska. Spotkania ponad czasem” , Warszawa, 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: