Systemy gospodarcze WSE-EKN-MGR-SG
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Pojęcie systemu gospodarczego. Alternatywne ujęcia systemów gospodarczych. Modele systemów gospodarczych i ich klasyfikacja.
3. System wartości a system społeczno-polityczny i gospodarczy. Podstawowe motywacje podmiotów gospodarujących. Zakres oddziaływania państwa i rola rynku. Kwestia własności, wolności i konkurencji.
4. Rola systemu finansowego. Znaczenie systemu finansów publicznych. Bezpieczeństwo systemów gospodarczych.
5. Konkurencyjność gospodarki. Kwestia podziału dochodu. Procesy dostosowawcze systemów gospodarczych w warunkach globalizacji.
6. Metody porównań systemów gospodarczych. Strategie reform systemów gospodarczych.
7. Transformacja systemowa w Polsce.
8. Rekapitulacja.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
W1. Student zna terminologię używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi ją wykorzystać w analizie komparatywnej.
W2. Student zna ujęcia teoretyczne systemów gospodarczych.
W3. Student rozumie rolę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego.
OPIS ECTS:
- uczestnictwo w zajęciach: 16h (0,6 pkt.)
- studiowanie literatury: 30h (1,2 pkt.)
- przygotowanie do testu: 30h (1,2 pkt.)
Łącznie: 76h (3 pkt.)
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ad W1:
- ocena 3 (dost.): student zna elementarną terminologię używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi dokonać ich analizy porównawczej w podstawowym zakresie;
- ocena 4 (db.): student zna terminologię używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi dokonać ich analizy porównawczej z uwzględnieniem przynajmniej kilku kryteriów;
- ocena 5 (bdb.): student jest biegły w posługiwaniu się terminologią używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi dokonać ich analizy porównawczej w szerokim zakresie.
Ad W2:
- ocena 3 (dost.): student zna przynajmniej jedno teoretyczne ujęcie systemów gospodarczych, potrafi je omówić w podstawowym zakresie;
- ocena 4 (db.): student zna przynajmniej dwa teoretyczne ujęcia systemów gospodarczych, potrafi je omówić w rozszerzonym zakresie;
- ocena 5 (bdb.): student zna przynajmniej trzy teoretyczne ujęcia systemów gospodarczych, potrafi je dokładnie omówić.
Ad W3:
- ocena 3 (dost.): student rozumie istotę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego, potrafi omówić to zagadnienie w podstawowym zakresie;
- ocena 4 (db.): student rozumie rolę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego, potrafi omówić to zagadnienie w rozszerzonym zakresie;
- ocena 5 (bdb.): student potrafi dokładnie omówić rolę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego, wykazuje biegłość w tym obszarze.
METODY DYDAKTYCZNE: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną.
TRYB ZAJĘĆ: nauczanie stacjonarne.
SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: egzamin pisemny (maksymalnie 100 pkt.):
- pierwsze podejście: test jednokrotnego wyboru,
- poprawka: test wielokrotnego wyboru.
Liczba punktów – Ocena
0-60 – ndst.
61-68 – dost.
69-76 – dost. plus
77-84 – db.
85-92 – db. plus
93-100 – bdb.
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: nieobowiązkowa.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. J.W. Bossak, Systemy gospodarcze a globalna konkurencja. SGH, Warszawa 2006.
2. A. Wojtyna, Teoretyczny wymiar zależności między zmianami instytucjonalnymi, polityką ekonomiczną a wzrostem gospodarczym. "Gospodarka Narodowa" 189-190(5-6)/2007, 1-22. https://gnpje.sgh.waw.pl/Teoretyczny-wymiar-zaleznosci-miedzy-zmianami-instytucjonalnymi-polityka-ekonomiczna,101367,0,1.html
3. A. Wojtyna, Alternatywne modele kapitalizmu. "Gospodarka Narodowa" 202(9)/2005, 1-23. https://gnpje.sgh.waw.pl/Alternatywne-modele-kapitalizmu,101499,0,1.html
4. A. Wojtyna, Nowe kierunki badań nad rolą instytucji we wzroście i transformacji. "Gospodarka Narodowa" 134(10)/2002, 1-24. https://gnpje.sgh.waw.pl/Nowe-kierunki-badan-nad-rola-instytucji-we-wzroscie-i-transformacji,113863,0,1.html
5. E. Mączyńska, Ład gospodarczy. Pochwała ordo. http://www.pte.pl/pliki/2/12/16_Maczynska.pdf
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. F.A. von Hayek, Konstytucja wolności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
2. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 27/2018, 167-185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: