Retoryka klasyczna we współczesnym społeczeństwie WSE-EKN-MGR-RKWS
Współczesna retoryka jako istotne narzędzie komunikacji ma swoje korzenie w retoryce starożytnej funkcjonującej w kulturze Basenu Morza Śródziemnego. Celem wykładu jest zapoznanie studenta w pogłębionym stopniu z retoryką jako sztuką perswazji w jej dynamicznym ujęciu: z teoriami retoryki i społeczną praktyką oratorską, które formowały nowe ujęcia teoretyczne, co z kolei generowało nowe zastosowania praktyczne retoryki, które funkcjonują w przestrzeni i dyskursie społecznym także we współczesnej kulturze. Tradycje retoryki zostaną poddane ocenie, aby ukazać ich aktualność, rozwój, zanikanie niektórych oraz ich stymulujący wpływ na współczesne tendencje i rozwiązania retoryki w ramach teorii komunikacji oraz piśmiennictwie i literaturze.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent w pogłębionym stopniu zna w ujęciu historycznym teorie dotyczące retoryki jako narzędzia komunikacji, rozumie wpływ antycznych tradycji retorycznych na współczesne sposoby posługiwania się perswazją.
Absolwent ma pogłębioną świadomość wpływu jednostki na kształtowanie kultury społeczeństw poprzez współuczestniczenie i przekazywanie wzorców i tradycji retorycznych będących istotną częścią współczesnej kultury.
Kryteria oceniania
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy weryfikowane są podczas końcowego kolokwium ustnego.
Na ocenę bardzo dobrą student:
- zna w pełni terminologię stosowaną w opisie i teoriach retorycznych i posługuje się nią poprawnie w dyskusji, potrafi wyjaśnić różnice znaczeniowe terminów, zna i wyjaśnia przyczyny wielości terminologicznej,
- zna i charakteryzuje główne etapy rozwoju praktyki retorycznej, opisuje szczegółowo cechy retoryki poszczególnych okresów oraz krytycznie ocenia zachodzące zmiany,
- zna i opisuje ujęcia teoretyczne, zna głównych teoretyków retoryki i ich najważniejsze dzieła,
- zna i szczegółowo wyjaśnia związki pomiędzy starożytnymi teoriami a współczesnymi zastosowaniami retoryki w przestrzeni publicznej.
Na ocenę dobrą student:
- zna terminologię stosowaną w retoryce i potrafi poprawnie jej używać we własnych wypowiedziach, potrafi podać i wyjaśnić powody wielości terminologicznej,
- zna i potrafi opisać poszczególne etapy z historii retoryki,
- wymienia i opisuje teorie retoryczne, najważniejszych teoretyków retoryki i ich dzieła,
- zna związki między starożytnymi teoriami i praktykami retorycznymi a współczesnymi zastosowaniami retoryki i potrafi wyjaśnić zachodzące kontynuacje, podobieństwa i różnice.
Na ocenę dostateczną student:
- zna terminologię stosowaną w retoryce i potrafi poprawnie jej używać we własnych wypowiedziach,
- zna i potrafi wymienić poszczególne etapy z historii retoryki,
- wymienia i opisuje główne teorie retoryczne, najważniejszych teoretyków retoryki i ich dzieła,
- zna związki między starożytnymi teoriami i praktykami retorycznymi a współczesnymi zastosowaniami retoryki.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Obowiązkowa:
M. Meyer, M. M. Carrilho, B. Timmermans, Historia retoryki od Greków do dziś, Warszawa 2010.
Uzupełniająca:
K. Burke, Tradycyjne zasady retoryki, Pamiętnik Literacki 68/2 (1977) 219-250.
M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, M. Załęska, Ćwiczenia z retoryki, PWN, Warszawa 2012.
A. Budzyńska-Gaca, Współczesna genologia retoryczna wobec tradycji klasycznej – wybrane zagadnienia, w: Dialog z Tradycją. Tom VIII: Dziedzictwo antyczne i biblijne dziś, red. M. Puda-Blokesz i M. Ryszka-Kurczab, Collegium Columbinum, Kraków 2020, 138-163.
R. Volkmann, Zarys historii retoryki, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: