Polityka rolna WSE-EKN-MGR-PR
1. Interwencjonizm państwowy – za i przeciw. Przesłanki interwencjonizmu państwowego w rolnictwie.
2. Uwarunkowania polityki rolnej. Instrumenty polityki rolnej a gospodarcze funkcje państwa.
3. Wielofunkcyjność rolnictwa. Zrównoważony rozwój rolnictwa.
4. Znaczenie Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) wśród polityk Unii Europejskiej (UE). Ewolucja WPR.
5. Ekonomiczna analiza wybranych instrumentów WPR. Krytyka polityki rolnej państw rozwiniętych.
6. Rolnictwo Polski na tle rolnictwa państw Europy Środkowo-Wschodniej. Znaczenie przystąpienia Polski do UE dla polskiego rolnictwa.
7. Regionalne zróżnicowanie produkcji rolnej i struktury obszarowej rolnictwa w Polsce. Otoczenie instytucjonalne polskiego rolnictwa.
8. Stan i perspektywy polskiego rolnictwa.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PRZEDMIOTOWE EFEKTY UCZENIA SIĘ:
Student:
1) zna ważniejsze fakty dotyczące polityki rolnej UE oraz teorie interwencjonizmu państwowego ze szczególnym uwzględnieniem interwencji państwa w rolnictwie,
2) rozumie dylematy polityki rolnej i wpływ różnych instrumentów polityki rolnej na strukturę i dynamikę rolnictwa oraz poziom rozwoju obszarów wiejskich,
3) zna główne kierunki badań w obszarze wielofunkcyjności i zrównoważonego rozwoju rolnictwa.
OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA W ECTS:
1) uczestnictwo w zajęciach: 16h (0,5 pkt.),
2) studiowanie literatury: 37h (1,25 pkt.),
3) przygotowanie prezentacji: 37h (1,25 pkt.).
Łącznie: 90h (3 pkt.).
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ad 1:
- ocena 2 (ndst.): student nie zna najważniejszych faktów dotyczących polityki rolnej UE ani teorii interwencjonizmu państwowego;
- ocena 3 (dost.): student zna główne fakty dotyczące polityki rolnej UE i posiada elementarną wiedzę z obszaru interwencjonizmu państwowego;
- ocena 4 (db.): student zna nie tylko główne fakty dotyczące polityki rolnej UE i posiada wiedzę z obszaru interwencjonizmu państwowego, w tym zna przesłanki interwencjonizmu państwowego w rolnictwie;
- ocena 5 (bdb.): student bardzo dobrze zna najważniejsze fakty dotyczące polityki rolnej UE i posiada pogłębioną wiedzę z obszaru interwencjonizmu państwowego, w tym zgłębił przesłanki interwencjonizmu państwowego w rolnictwie.
Ad 2:
- ocena 2 (ndst.): student nie rozumie dylematów polityki rolnej ani wpływu instrumentów polityki rolnej na rolnictwo i obszary wiejskie;
- ocena 3 (dost.): student rozumie główne dylematy polityki rolnej;
- ocena 4 (db.): student rozumie główne dylematy polityki rolnej i wpływ wybranych instrumentów polityki rolnej na strukturę i dynamikę rolnictwa oraz poziom rozwoju obszarów wiejskich;
- ocena 5 (bdb.): student rozumie dylematy polityki rolnej i wpływ instrumentów polityki rolnej na strukturę i dynamikę rolnictwa oraz poziom rozwoju obszarów wiejskich.
Ad 3:
- ocena 2 (ndst.): student nie zna głównych kierunków badań w obszarze wielofunkcyjności rolnictwa czy zrównoważonego rozwoju rolnictwa;
- ocena 3 (dost.): student zna główne kierunki badań w obszarze wielofunkcyjności rolnictwa;
- ocena 4 (db.): student zna główne kierunki badań w obszarze wielofunkcyjności rolnictwa i zrównoważonego rozwoju rolnictwa;
- ocena 5 (bdb.): student bardzo dobrze zna współczesne kierunki badań w obszarze wielofunkcyjności rolnictwa i zrównoważonego rozwoju rolnictwa.
Zaliczenie na podstawie prezentacji i uczestnictwa w zajęciach. Ocena końcowa uwzględnia treść prezentacji, zgodność z tematem i sposób jej przedstawienia, obecność i aktywność na zajęciach.
Obecność na zajęciach obowiązkowa. Dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
% punktów – Ocena
0-60 – ndst.
61-68 – dost.
69-76 – dost. plus
77-84 – db.
85-92 – db. plus
93-100 – bdb.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 2018, nr 27, s. 167–185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529
2. A. Czyżewski, A. Poczta-Wajda, Polityka rolna w warunkach globalizacji – doświadczenia GATT/WTO. PWE, Warszawa 2011.
3. J. Wilkin (red.), Wielofunkcyjność rolnictwa – kierunki badań, podstawy metodologiczne i implikacje praktyczne. IRWiR PAN, Warszawa 2010.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. A. Poczta-Wajda, Polityka wspierania rolnictwa a problem deprywacji dochodowej rolników w krajach o różnym poziomie rozwoju. PWN, Warszawa 2017.
2. R. Sobiecki, Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2007.
3. A. Sadłowski, W. Wrzaszcz, K. Smędzik-Ambroży, A. Matras-Bolibok, A. Budzyńska, M. Angowski, S. Mann, Direct Payments and Sustainable Agricultural Development – The Example of Poland. "Sustainability" 2021, nr 13(23), s. 1–20. https://doi.org/10.3390/su132313090
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
DANE DO ZAJĘĆ W MS TEAMS: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: