Międzynarodowe organizacje gospodarcze WSE-EKN-MGR-MOG
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Istota międzynarodowej integracji gospodarczej i czynniki sprzyjające temu procesowi i utrudniające ten proces. Formy integracji gospodarczej.
3. Międzynarodowy podział pracy. Międzynarodowe przepływy czynników produkcji. Międzynarodowy handel towarami i usługami. Efekt przesunięcia i efekt kreacji handlu.
4. Od Układu Ogólnego w Sprawie Taryf Celnych i Handlu (GATT) do Światowej Organizacji Handlu (WTO). Geneza i funkcjonowanie Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG).
5. Europejska Wspólnota Gospodarcza (EWG) i Unia Europejska (UE). Przyczyny powstania i znaczenie Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA).
6. CEFTA jako przykład strefy wolnego handlu. Integracja gospodarcza krajów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN). MERCOSUR – unia celna krajów Ameryki Południowej.
7. Integracja gospodarcza krajów Ameryki Północnej (NAFTA). Kartel krajów eksportujących ropę naftową (OPEC).
8. Rola międzynarodowych instytucji finansowych (Międzynarodowy Fundusz Walutowy, Bank Światowy, Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju). Przynależność Polski do międzynarodowych organizacji gospodarczych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
W1. Student wyjaśnia złożone uwarunkowania procesów integracji gospodarczej państw.
W2. Student rozróżnia formy instytucjonalne międzynarodowych organizacji integracyjnych.
W3. Student wyjaśnia rolę i znaczenie oraz zasady funkcjonowania organizacji międzynarodowych o charakterze gospodarczym.
OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA:
– uczestnictwo w zajęciach: 16h (0,5 pkt. ECTS)
– studiowanie literatury: 25h (1 pkt. ECTS)
– opracowanie prezentacji multimedialnej i przygotowanie się do jej przedstawienia: 12,5h (0,5 pkt. ECTS)
Łącznie: 53,5h (2 pkt. ECTS)
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ad W1:
- na ocenę dostateczną (3) student wymienia czynniki sprzyjające procesowi integracji gospodarczej państw i utrudniające ten proces;
- na ocenę dobrą (4) student wymienia czynniki sprzyjające procesowi integracji gospodarczej państw i utrudniające ten proces oraz omawia wybrany czynnik;
- na ocenę bardzo dobrą (5) student wymienia i omawia czynniki sprzyjające procesowi integracji gospodarczej państw i utrudniające ten proces.
Ad W2:
- na ocenę dostateczną (3) student wymienia formy instytucjonalne międzynarodowych organizacji integracyjnych;
- na ocenę dobrą (4) student wymienia formy instytucjonalne międzynarodowych organizacji integracyjnych oraz omawia dwie wybrane;
- na ocenę bardzo dobrą (5) student wymienia i omawia formy instytucjonalno-organizacyjne ugrupowań integracyjnych państw.
Ad W3:
- na ocenę dostateczną (3) student wyjaśnia rolę i znaczenie oraz zasady funkcjonowania wybranej organizacji międzynarodowej o charakterze gospodarczym;
- na ocenę dobrą (4) student wyjaśnia rolę i znaczenie oraz zasady funkcjonowania dwóch wybranych organizacji międzynarodowych o charakterze gospodarczym;
- na ocenę bardzo dobrą (5) student wyjaśnia rolę i znaczenie oraz zasady funkcjonowania trzech wybranych organizacji międzynarodowych o charakterze gospodarczym.
METODY DYDAKTYCZNE: prezentacje multimedialne, dyskusje.
TRYB ZAJĘĆ: nauczanie stacjonarne.
SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: ocena prezentacji multimedialnej i sposobu jej przedstawienia (maksymalnie 50 pkt.), ocena aktywności na zajęciach (możliwość podwyższenia oceny o pół stopnia).
Liczba punktów – Ocena
0–30 – ndst.
31–34 – dost.
35–38 – dost. plus
39–42 – db.
43–46 – db. plus
47–50 – bdb.
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: obowiązkowa.
Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Więcej niż jedna nieusprawiedliwiona nieobecność oznacza brak zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. R. Orłowska, K. Żołądkiewicz (red.), Globalizacja i regionalizacja w gospodarce światowej. PWE, Warszawa 2012.
2. D. Kopiński, M. Wróblewski, Globalne dobra publiczne a organizacje międzynarodowe. Przypadek Banku Światowego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Difin, Warszawa 2020.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. T. Łoś-Nowak (red.), Organizacje w stosunkach międzynarodowych. Istota, mechanizmy działania, zasięg. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009.
2. E. Latoszek, M. Proczek, Organizacje międzynarodowe we współczesnym świecie. Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2006.
3. R. Beluhova‐Uzunova, S. Mann, M. Prisacariu, A. Sadłowski, Compensating for the Indirect Effects of the Russian Invasion of Ukraine – Varied approaches from Bulgaria, Poland and Romania. EuroChoices 23(1)/2024, 11–18. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1746-692X.12422
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: