Systemy gospodarcze WSE-EKM-MGR-MON-SG
1. Pojęcie systemu gospodarczego. Alternatywne ujęcia systemów gospodarczych.
2. Modele systemów gospodarczych i ich klasyfikacja. System wartości a system społeczno-polityczny i gospodarczy.
3. Podstawowe motywacje podmiotów gospodarujących. Zakres oddziaływania państwa i rola rynku.
4. Kwestia własności, wolności i konkurencji.
5. Rola systemu finansowego. Znaczenie systemu finansów publicznych.
6. Konkurencyjność gospodarki. Kwestia podziału dochodu.
7. Procesy dostosowawcze systemów gospodarczych w warunkach globalizacji.
8. Metody porównań systemów gospodarczych. Strategie reform systemów gospodarczych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
1. Student zna terminologię używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi ją wykorzystać w analizie komparatywnej.
2. Student zna ujęcia teoretyczne systemów gospodarczych.
3. Student rozumie rolę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego.
OPIS ECTS:
- uczestnictwo w zajęciach: 16h (0,5 pkt.)
- studiowanie literatury: 37h (1,25 pkt.)
- przygotowanie do testu: 37h (1,25 pkt.)
Łącznie: 90h (3 pkt.)
Kryteria oceniania
METODY DYDAKTYCZNE: wykład konwencjonalny.
TRYB ZAJĘĆ: nauczanie stacjonarne bądź zdalne (zgodnie z planem zajęć).
FORMA ZALICZENIA: test wielokrotnego wyboru.
% punktów – Ocena
0-60 – ndst.
61-68 – dost.
69-76 – dost. plus
77-84 – db.
85-92 – db. plus
93-100 – bdb.
KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
Ad 1:
- ocena 2 (ndst.): student nie zna elementarnej terminologii używanej do opisu systemów gospodarczych, a tym samym w ogóle nie potrafi dokonać analizy porównawczej tych systemów;
- ocena 3 (dost.): student zna elementarną terminologię używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi dokonać ich analizy porównawczej w podstawowym zakresie;
- ocena 4 (db.): student zna terminologię używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi dokonać ich analizy porównawczej z uwzględnieniem przynajmniej kilku kryteriów;
- ocena 5 (bdb.): student posiada biegłość w posługiwaniu się terminologią używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi dokonać ich analizy porównawczej w szerokim zakresie.
Ad 2:
- ocena 2 (ndst.): student nie zna teoretycznych ujęć systemów gospodarczych;
- ocena 3 (dost.): student zna przynajmniej jedno teoretyczne ujęcie systemów gospodarczych, potrafi je omówić w podstawowym zakresie;
- ocena 4 (db.): student zna przynajmniej dwa teoretyczne ujęcia systemów gospodarczych, potrafi je omówić w rozszerzonym zakresie;
- ocena 5 (bdb.): student zna przynajmniej trzy teoretyczne ujęcia systemów gospodarczych, potrafi je dokładnie omówić.
Ad 3:
- ocena 2 (ndst.): student nie rozumie roli wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego;
- ocena 3 (dost.): student rozumie istotę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego, potrafi omówić to zagadnienie w podstawowym zakresie;
- ocena 4 (db.): student rozumie rolę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego, potrafi omówić to zagadnienie w rozszerzonym zakresie;
- ocena 5 (bdb.): student potrafi dokładnie omówić rolę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego, wykazuje biegłość w tym obszarze.
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: obowiązkowa.
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Więcej niż dwie nieusprawiedliwione nieobecności oznaczają brak zaliczenia przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. J.W. Bossak, Systemy gospodarcze a globalna konkurencja. SGH, Warszawa 2006.
2. A. Wojtyna, Teoretyczny wymiar zależności między zmianami instytucjonalnymi, polityką ekonomiczną a wzrostem gospodarczym. "Gospodarka Narodowa" 189-190(5-6)/2007, 1-22. https://gnpje.sgh.waw.pl/Teoretyczny-wymiar-zaleznosci-miedzy-zmianami-instytucjonalnymi-polityka-ekonomiczna,101367,0,1.html
3. A. Wojtyna, Alternatywne modele kapitalizmu. "Gospodarka Narodowa" 202(9)/2005, 1-23. https://gnpje.sgh.waw.pl/Alternatywne-modele-kapitalizmu,101499,0,1.html
4. A. Wojtyna, Nowe kierunki badań nad rolą instytucji we wzroście i transformacji. "Gospodarka Narodowa" 134(10)/2002, 1-24. https://gnpje.sgh.waw.pl/Nowe-kierunki-badan-nad-rola-instytucji-we-wzroscie-i-transformacji,113863,0,1.html
5. E. Mączyńska, Ład gospodarczy. Pochwała ordo. http://www.pte.pl/pliki/2/12/16_Maczynska.pdf
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. F.A. von Hayek, Konstytucja wolności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
2. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 27/2018, 167-185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Dane do zajęć zdalnych w MS Teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: