Systemy gospodarcze WSE-EK-MON-SG
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Pojęcie systemu gospodarczego. Alternatywne ujęcia systemów gospodarczych.
3. Modele systemów gospodarczych i ich klasyfikacja.
4. System wartości a system społeczno-polityczny i gospodarczy. Podstawowe motywacje podmiotów gospodarujących.
5. Zakres oddziaływania państwa i rola rynku. Kwestia własności, wolności i konkurencji.
6. Rola systemu finansowego.
7. Znaczenie systemu finansów publicznych.
8. Bezpieczeństwo systemów gospodarczych. Konkurencyjność gospodarki.
9. Kwestia podziału dochodu.
10. Procesy dostosowawcze systemów gospodarczych w warunkach globalizacji.
11. Metody porównań systemów gospodarczych.
12. Strategie reform systemów gospodarczych.
13. Transformacja systemowa w Polsce.
14. Rekapitulacja.
15. "Zerówka".
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2024/25_Z: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
W1. Student zna terminologię używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi ją wykorzystać w analizie komparatywnej.
W2. Student zna ujęcia teoretyczne systemów gospodarczych.
W3. Student rozumie rolę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego.
OPIS ECTS:
– uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt.)
– studiowanie literatury: 25h (1 pkt.)
– przygotowanie dwóch prezentacji multimedialnych dotyczących tez, metod i konkluzji przedstawionych w dwóch wybranych artykułach naukowych z obszaru tematycznego przedmiotu: 25h (1 pkt.)
Łącznie: 80h (3 pkt.)
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ad W1:
– ocena 3 (dost.): student zna elementarną terminologię używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi dokonać ich analizy porównawczej w podstawowym zakresie;
– ocena 4 (db.): student zna terminologię używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi dokonać ich analizy porównawczej z uwzględnieniem przynajmniej kilku kryteriów;
– ocena 5 (bdb.): student jest biegły w posługiwaniu się terminologią używaną do opisu systemów gospodarczych i potrafi dokonać ich analizy porównawczej w szerokim zakresie.
Ad W2:
– ocena 3 (dost.): student zna przynajmniej jedno teoretyczne ujęcie systemów gospodarczych, potrafi je omówić w podstawowym zakresie;
– ocena 4 (db.): student zna przynajmniej dwa teoretyczne ujęcia systemów gospodarczych, potrafi je omówić w rozszerzonym zakresie;
– ocena 5 (bdb.): student zna przynajmniej trzy teoretyczne ujęcia systemów gospodarczych, potrafi je dokładnie omówić.
Ad W3:
– ocena 3 (dost.): student rozumie istotę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego, potrafi omówić to zagadnienie w podstawowym zakresie;
– ocena 4 (db.): student rozumie rolę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego, potrafi omówić to zagadnienie w rozszerzonym zakresie;
– ocena 5 (bdb.): student potrafi dokładnie omówić rolę wartości i motywacji jednostek gospodarujących w funkcjonowaniu systemu gospodarczego, wykazuje biegłość w tym obszarze.
METODY DYDAKTYCZNE: wykład konwencjonalny z prezentacją multimedialną, dyskusje.
TRYB ZAJĘĆ: nauczanie stacjonarne.
SPOSÓB WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: ocena dwóch prezentacji multimedialnych i sposobu ich przedstawienia (maksymalnie 35 pkt. – 2x17,5 pkt.), ocena aktywności na zajęciach (maksymalnie 7,5 pkt.), frekwencja na zajęciach (maksymalnie 7,5 pkt.).
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: nieobowiązkowa.
Obecność na zajęciach jest premiowana (maksymalnie 7,5 pkt.).
Liczba punktów – Ocena
0–30 – ndst.
31–34 – dost.
35–38 – dost. plus
39–42 – db.
43–46 – db. plus
47–50 – bdb.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. R. Małeska, Systemy gospodarcze świata a poziom życia ludności. PAFERE, Warszawa 2014.
2. J.W. Bossak, Systemy gospodarcze a globalna konkurencja. SGH, Warszawa 2006.
3. A. Wojtyna, Alternatywne modele kapitalizmu. "Gospodarka Narodowa" 202(9)/2005, 1–23. https://gnpje.sgh.waw.pl/Alternatywne-modele-kapitalizmu,101499,0,1.html
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. F.A. von Hayek, Konstytucja wolności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
2. A. Wojtyna, Teoretyczny wymiar zależności między zmianami instytucjonalnymi, polityką ekonomiczną a wzrostem gospodarczym. "Gospodarka Narodowa" 189-190(5-6)/2007, 1–22. https://gnpje.sgh.waw.pl/Teoretyczny-wymiar-zaleznosci-miedzy-zmianami-instytucjonalnymi-polityka-ekonomiczna,101367,0,1.html
3. A. Wojtyna, Nowe kierunki badań nad rolą instytucji we wzroście i transformacji. "Gospodarka Narodowa" 134(10)/2002, 1–24. https://gnpje.sgh.waw.pl/Nowe-kierunki-badan-nad-rola-instytucji-we-wzroscie-i-transformacji,113863,0,1.html
4. E. Mączyńska, Ład gospodarczy. Pochwała ordo. http://www.pte.pl/pliki/2/12/16_Maczynska.pdf
5. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 27/2018, 167–185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Dane do zajęć zdalnych w MS Teams: 1) link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aOIEcJQgcmMJXpxJv-ziP2kLUMqxKjTPioz_iPbCm95g1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8a52e6bc-cee9-44f1-bf3a-925bf238b968&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 2) kod zespołu: pkv8xrz |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: