Polityka rolna WSE-EK-MON-PoRo
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Interwencjonizm państwowy – za i przeciw.
3. Przesłanki interwencjonizmu państwowego w rolnictwie.
4. Uwarunkowania polityki rolnej.
5. Instrumenty polityki rolnej a gospodarcze funkcje państwa.
6. Wielofunkcyjność rolnictwa.
7. Zrównoważony rozwój rolnictwa.
8. Ewolucja Wspólnej Polityki Rolnej i jej znaczenie wśród polityk Unii Europejskiej.
9. Ekonomiczna analiza wybranych instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej.
10. Krytyka polityki rolnej państw rozwiniętych.
11. Rolnictwo Polski na tle rolnictwa państw Europy Środkowo-Wschodniej.
12. Znaczenie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej dla polskiego rolnictwa.
13. Regionalne zróżnicowanie produkcji rolnej i struktury obszarowej rolnictwa w Polsce.
14. Otoczenie instytucjonalne polskiego rolnictwa.
15. Stan polskiego rolnictwa i perspektywy jego rozwoju.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
W1. Student rozumie istotę i przesłanki interwencjonizmu państwowego ze szczególnym uwzględnieniem interwencji państwa w rolnictwie.
W2. Student zna ważniejsze fakty dotyczące polityki rolnej Unii Europejskiej.
W3. Student rozumie dylematy polityki rolnej oraz wpływ różnych instrumentów polityki rolnej na strukturę i dynamikę rolnictwa, a także poziom rozwoju obszarów wiejskich.
OPIS NAKŁADU PRACY STUDENTA:
– uczestnictwo w zajęciach: 30h (1 pkt. ECTS),
– studiowanie literatury: 10h (0,4 pkt. ECTS),
– przygotowanie prezentacji: 20h (0,8 pkt. ECTS),
– przygotowanie projektu: 20h (0,8 pkt. ECTS).
Łącznie: 80h (3 pkt. ECTS).
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENIANIA W ODNIESIENIU DO POSZCZEGÓLNYCH EFEKTÓW UCZENIA SIĘ:
Ad W1:
– na ocenę dostateczną (3) student definiuje interwencjonizm państwowy;
– na ocenę dobrą (4) student definiuje interwencjonizm państwowy i wymienia główne jego przyczyny;
– na ocenę bardzo dobrą (5) student definiuje interwencjonizm państwowy, wymienia główne jego przyczyny oraz omawia podstawy interwencji państwa w rolnictwie.
Ad W2:
– na ocenę dostateczną (3) student zna główne cele Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej;
– na ocenę dobrą (4) student zna główne cele Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej i jej genezę;
– na ocenę bardzo dobrą (5) student zna główne cele Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, jej genezę i ewolucję.
Ad W3:
– na ocenę dostateczną (3) student omawia główne dylematy polityki rolnej państw rozwiniętych;
– na ocenę dobrą (4) student omawia główne dylematy polityki rolnej państw rozwiniętych i jej instrumentarium;
– na ocenę bardzo dobrą (5) student omawia główne dylematy polityki rolnej państw rozwiniętych i jej instrumentarium oraz wyjaśnia skutki stosowania wybranych narzędzi polityki rolnej.
WERYFIKACJA EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: indywidualne (bądź ewentualnie w dwuosobowym zespole) opracowanie trwającej ok. 45 min. prezentacji na temat wybranego (z puli udostępnionej przez prowadzącego zajęcia) zagadnienia z obszaru polityki rolnej i przedstawienie jej na forum grupy – maksymalnie 100 pkt.
UWAGA: Ocenie będą podlegały wyłącznie prezentacje złożone w Moodle.
Liczba punktów – Ocena
0–60 – ndst. (2)
61–68 – dost. (3)
69–76 – dost. plus (3+)
77–84 – db. (4)
85–92 – db. plus (4+)
93–100 – bdb. (5)
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH: nieobowiązkowa.
Obecność na zajęciach jest premiowana – w przypadku nie więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności ocena końcowa jest wyższa o pół stopnia niż ocena uzyskana z prezentacji (chyba że student uzyskał z prezentacji ocenę bardzo dobrą).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. A. Sadłowski, Przyczyny i ograniczenia interwencjonizmu państwowego w rolnictwie. "Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne" 2018, nr 27, s. 167–185. https://czasopisma.mazowiecka.edu.pl/index.php/ne/article/view/529
2. A. Sadłowski, Płatności bezpośrednie dla rolników – transfery, subsydia czy wydatki na dobra i usługi publiczne? "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" 2022, nr 66(3), s. 119–127. https://www.dbc.wroc.pl/publication/155875#description
3. J. Wilkin (red.), Wielofunkcyjność rolnictwa – kierunki badań, podstawy metodologiczne i implikacje praktyczne. IRWiR PAN, Warszawa 2010.
4. A. Czyżewski, A. Poczta-Wajda, Polityka rolna w warunkach globalizacji – doświadczenia GATT/WTO. PWE, Warszawa 2011.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. R. Sobiecki, Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2007.
2. A. Poczta-Wajda, Polityka wspierania rolnictwa a problem deprywacji dochodowej rolników w krajach o różnym poziomie rozwoju. PWN, Warszawa 2017.
3. A. Sadłowski, W. Wrzaszcz, K. Smędzik-Ambroży, A. Matras-Bolibok, A. Budzyńska, M. Angowski, S. Mann, Direct Payments and Sustainable Agricultural Development – The Example of Poland. "Sustainability" 2021, nr 13(23), s. 1–20. https://doi.org/10.3390/su132313090
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: