Wstęp do metodologii badań społecznych nad bezpieczeństwem WSE-BWZ-WdMBSnB
PLAN ZAJĘĆ:
1. Zajęcia organizacyjne: omówienie wymogów, wprowadzenie w problematykę zajęć, podział studentów na grupy. Wybór tematu projektu. Analiza tekstu: W. Kitler, Bezpieczeństwo narodowe RP. Podstawowe kategorie. Uwarunkowania. System, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2011.
2. Analiza tekstu: J. Pieter, Praca naukowa, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 1960. Ustalenie zakresów projektu, uzasadnienie wyboru tematu.
3. Analiza tekstu: J. Pieter, Praca naukowa, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 1960. Ustalenie głównego celu projektu i głównej hipotezy.
4. Analiza tekstu: J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, „Śląsk”, Katowice 1999. Operacjonalizacja pojęć, z których skonstruowana jest główna hipoteza (budowa siatki pojęć).
5. Analiza tekstu: E. Babbie, Podstawy badań społecznych, przekł. W. Betkiewicz i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
6. Ustalenie struktury projektu (zadania badawcze) oraz określenie szczegółowych celów na poziomie poszczególnych zadań.
7. Operacjonalizacja pojęć (budowa siatki pojęć) w obrębie poszczególnych zadań badawczych.
8. Kolokwium. Omówienie projektów.
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kurs daje studentom przygotowanie w zakresie projektowania badań oraz realizacji procesu badawczego. Student posiada umiejętności: określenia struktury problemu badawczego, wskazania celu badania, konstruowania hipotezy, doboru danych, przeprowadzenia badania oraz weryfikacji uzyskanych wyników.
OPIS ECTS:
Udział w zajęciach – 24 godz.
Przygotowanie do zajęć- 66 godz.
Przygotowanie do zaliczenia – 30 godz.
Liczba ECTS: 120 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Na zaliczenie ćwiczeń składają się następujące elementy:
1. obecność podczas zajęć
2. przygotowanie do zajęć,
3. pisemne kolokwium z tekstów analizowanych podczas zajęć,
4. przygotowanie projektu w grupach,
5. syntetyczna prezentacja poszczególnych etapów z realizacji projektu podczas zajęć,
6. oddanie projektu w wyznaczonym przez prowadzącego terminie.
Obowiązkowe są obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach - zgodnie z planem pracy wytyczonym przez prowadzącego. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Nieobecność studenta podczas zajęć nie zwalnia z obowiązku terminowego rozliczenia wyznaczonych do realizacji zadań.
Nieobecność na więcej niż trzech zajęciach ćwiczeniowych skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia za każdą nieobecność powyżej trzech przewidzianych w warunkach zaliczenia.
Dwukrotne nieprzygotowanie do zajęć skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia.
Końcowa ocena z konwersatorium ustalana jest na podstawie wyliczenia, na które składają się: 50% oceny ze sprawdzianu pisemnego oraz 50% oceny z przygotowanego projektu. W celu zaliczenia konwersatorium należy uzyskać co najmniej 3 (dst). Uzyskanie negatywnej oceny za co najmniej jeden element składający się na zaliczenie, w tym nierozliczenie go w wyznaczonym terminie, skutkuje niezaliczeniem zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa (obowiązują wybrane fragmenty z podanych pozycji):
Babbie E., Podstawy badań społecznych, przekł. W. Betkiewicz i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Kitler W., Bezpieczeństwo narodowe RP. Podstawowe kategorie. Uwarunkowania. System, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2011.
Pieter J., Praca naukowa, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 1960.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, „Śląsk”, Katowice 1999.
Literatura uzupełniająca:
Gębski B., Wprowadzenie do metodologii badań społecznych. Problemy konstruowania modeli jakościowych badanych zjawisk, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Warszawa 2008.
Gryz J., Zarys podstaw teorii bezpieczeństwa, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2010.
Kitler W., Kośmider T. (red.), Metodologiczne i dydaktyczne aspekty bezpieczeństwa narodowego, Difin, Warszawa 2015
Jemioło T., Dawidczyk A. Wprowadzenie do metodologii badań bezpieczeństwa, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2008.
Korzeniowski R., Wprowadzenie do metodologii badań bezpieczeństwa narodowego, Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica, Białystok 2014.
Nowak S., Metodologia badań socjologicznych. Zagadnienia ogólne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970.
Williams P.D. (red.), Studia bezpieczeństwa, przekł. W. Nowicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
Wolanin J., Zarys teorii bezpieczeństwa obywateli. Ochrona ludności na czas pokoju, Danmar, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: