Współczesna cywilizacja zachodnia i jej wyzwania WSE-BWZ-WCZiJW
Wykład akademicki.
Celem wykładu jest syntetyczne uchwycenie specyfiki współczesnej cywilizacji zachodniej, pokazanie dynamiki jej zmian, oraz identyfikacja najważniejszych wyzwań.
Aby ten cel zrealizować w trakcie wykładu przewiduję się.
I. Próbę określenia pojęcia "współczesna cywilizacja zachodnia" poprzez:
- krótkie naświetlenie dyskusji wokół pojęcia "cywilizacja",
- wskazanie jak w różnych sposób można rozumieć "współczesność" Zachodu (od kiedy współczesność ?),
- wreszcie, poprzez pokazanie współczesnego Zachodu na tle innych cywilizacji.
II. Pokazanie dynamiki współczesnej cywilizacji zachodniej poprzez:
- przywołanie kilku najważniejszych koncepcji "rozwoju" i "kryzysu" współczesnego Zachodu,
- pokazanie, że przy wszystkich różnicach łączy je ujęcie dynamiczne, identyfikujące zachodnią cywilizację jako proces i drogę,
- identyfikację najważniejszych etapów tej drogi .
III. Identyfikację wybranych antynomii i wewnętrznych napięć współczesnej cywilizacji zachodniej między:
- etyką pracy i kulturą konsumpcyjną,
- wolnością a standaryzacją i „macdonaldyzacją”,
- indywidualizmem a kulturą masową.
- rozwojem nauki a wielkimi ideologiami XX w., i "społeczeństwem ryzyka"
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład akademicki. Celem wykładu jest syntetyczna prezentacja specyfiki współczesnej cywilizacji zachodniej, pokazanie dynamiki jej zmian, oraz identyfikacja jej najważniejszych wyzwań. Aby ten cel zrealizować w trakcie wykładu przewiduję się. I. Próbę określenia pojęcia "współczesna cywilizacja zachodnia" poprzez: II. Pokazanie dynamiki współczesnej cywilizacji zachodniej poprzez: |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Najważniejsze efekty kształcenie jakie zakłada wykład to
- Umiejętność opisania kilku cech specyficznych współczesnej cywilizacji zachodniej,
- Umiejętność pokazania dynamiki zmian w niej zachodzących,
- Umiejętność wskazania kilku wybranych napięć cywilizacyjno-społecznych współczesnych społeczeństw zachodnich,
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter klasycznego wykładu akademickiego.
Warunkiem zaliczenia wykładu i przesłanką do wystawienia oceny jest końcowe pisemne kolokwium w formie 1-2 stronnej samodzielnej pisemnej wypowiedzi na zadany temat.
Literatura
Wybrana literatura:
1. N. Ferguson, Cywilizacja. Zachód i reszta, Warszawa 2o13,
2. J. Szacki, Teorie cywilizacji, w: tenże, Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2002,
3. J. Ortega y Gasset, Bunt mas, Warszawa 1982,
4. D. Riesman, Samotny tłum, Warszawa 1971,
5. D. Bell, Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa 1994,
6. G. Ritzer, Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997,
7. R. Dahrendorf, Nowoczesny konflikt społeczny, Warszawa 1993,
8. F. Zakaria, Przyszłość wolności. Nieliberalna demokracja w Stanach Zjednoczonych i na świecie, Warszawa 2018,
9. S. Sowiński, Dyskretny urok biurokracji, Rzeczpospolita, 9 stycznia 2004,
10. S. Sowiński, Kryzys Europy jako spór „kultury” z „cywilizacją”. Kilka uwag semantycznych, w: Piotr Mazurkiewcz i Krzysztof Wielecki (red), „Inny” człowiek w „innym społeczeństwie”? Europejskie dyskursy, Warszawa 2008,
11. A. Dylus, S. Sowiński (red.), Bunt mas czy kryzys elit, Wrocław 2018.
W cyklu 2021/22_Z:
Wybrana literatura: 1. N. Ferguson, Cywilizacja. Zachód i reszta, Warszawa 2o13, 2. J. Szacki, Teorie cywilizacji, w: tenże, Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2002, 3. J. Ortega y Gasset, Bunt mas, Warszawa 1982, 4. D. Riesman, Samotny tłum, Warszawa 1971, 5. D. Bell, Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa 1994, 6. G. Ritzer, Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997, 7. R. Dahrendorf, Nowoczesny konflikt społeczny, Warszawa 1993, 8. F. Zakaria, Przyszłość wolności. Nieliberalna demokracja w Stanach Zjednoczonych i na świecie, Warszawa 2018, 9. S. Sowiński, Kryzys Europy jako spór „kultury” z „cywilizacją”. Kilka uwag semantycznych, w: Piotr Mazurkiewcz i Krzysztof Wielecki (red), „Inny” człowiek w „innym społeczeństwie”? Europejskie dyskursy, Warszawa 2008, |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Podstawowa wiedza z: geografii, historii i WOS przewidziana na poziomie szkoły średniej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: