Podstawowe pojęcia moralne WSE-BWZ-PPM.
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami etycznymi, takimi jak: wartości, cnoty, wolność, sumienie, odpowiedzialność. Zajęcia mają na celu kształtowanie umiejętności refleksji nad zagadnieniami etycznymi, samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków w zakresie oceny moralnej działań człowieka.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student poznaje problematykę etyczną i charakterystyczne dla niej pojęcia i kategorie moralne, zna główne problemy poruszanych zagadnień oraz odpowiadające im koncepcje
Umiejętności: student analizuje, interpretuje i poddaje krytyce teksty filozoficzne o tematyce etycznej, dobiera argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii, ustala kryteria oceny etycznej, potrafi analizować i interpretować zagadnienia etyczne
Kompetencje: student jest zdolny do podjęcia dyskusji na wybrany temat, potrafi wyciągać odpowiednie wnioski, przedstawiać racjonalne argumenty oraz formułować wiarygodne oceny moralne, dostrzega moralny wymiar rzeczywistości, będąc świadomym jej wieloaspektowości, docenia wagę wartości moralnych w życiu każdego człowieka
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst): student nie definiuje podstawowych kategorii etycznych
- na ocenę 3 (dst.): student definiuje podstawowe kategorie etyczne
- na ocenę 4 (db.): student definiuje i charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne
- na ocenę 5 (bdb.): student definiuje i szczegółowo charakteryzuje podstawowe kategorie etyczne
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie czyta i nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, nie potrafi uzasadnić określonego stanowiska etycznego
- na ocenę 3 (dst.): student czyta, ale nie analizuje tekstów filozoficznych o tematyce etycznej, dobiera nieliczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii
- na ocenę 4 (db.): student czyta i analizuje teksty filozoficzne o tematyce etycznej, potrafi uzasadnić określone stanowisko etyczne
- na ocenę 5 (bdb.): student analizuje, interpretuje i poddaje racjonalnej krytyce teksty filozoficzne o tematyce etycznej, dobiera logiczne argumenty na rzecz określonego stanowiska etycznego w danej kwestii, ustala kryteria oceny etycznej
Kompetencje:
Oceniany jest stopień świadomości moralnego wymiaru rzeczywistości, a także zdolność do podjęcia dyskusji o kwestiach etycznych: wyciągania odpowiednich wniosków i dobierania argumentów
Literatura
Etyka. Antologia tekstów, wyb. Z. Kalita, Wrocław 1995.
Arystoteles, Etyka nikomachejska [w:] Dzieła wszystkie, t. 5, Warszawa 2002.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002.
Tugendhat E., Wykłady o etyce, Warszawa 2004.
Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000.
Spaemann R., Osoby. O różnicy między kimś a czymś, Warszawa 2001.
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 2003.
Tischner, O człowieku. Wybór pism filozoficznych, Wrocław 2003.
Comte-Sponville, Mały traktat o wielkich cnotach, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: