Bezpieczeństwo społeczne WSE-BWZ-BSć
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką bezpieczeństwa społecznego jako ważnego obszaru bezpieczeństwa narodowego. Wyjaśnione zostaną najważniejsze pojęcia i modele badawcze. W trakcie kursu studenci powinni poznać najważniejsze współczesne zagrożenia społeczne, ich uwarunkowania oraz sposoby przeciwdziałania.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student/ka wskazuje, opisuje i wyjaśnia wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące bezpieczeństwa społecznego jako jednego z czynników bezpieczeństwa narodowego.
EK 2 - student/ka identyfikuje i objaśnia charakter współczesnych zagrożeń społecznych, ich uwarunkowania oraz sposoby przeciwdziałania.
EK 3 - student/ka wskazuje podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo społeczne oraz charakteryzuje obszary i strategie ich działań.
Umiejętności:
EK 4 - student/ka posługuje się podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa oraz pozyskuje dane do analizowania zjawisk związanych z bezpieczeństwem społecznym.
EK 5 - student/ka obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne w odniesieniu do problematyki bezpieczeństwa.
EK 6 - student/ ka analizuje i ocenia bieżącą politykę na rzecz bezpieczeństwa społecznego.
Kompetencje:
EK 7 - student/ka współpracuje i pełni różne role w grupie, wykorzystuje doświadczenia pracy zespołowej. Wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w działaniu.
EK 8 - student/ka samodzielnie organizuje zadania powierzone, odpowiednio określa priorytety i skutecznie je realizuje.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
EK 1 - student/ka wskazuje, opisuje i wyjaśnia wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące bezpieczeństwa społecznego jako jednego z czynników bezpieczeństwa narodowego.
- na ocenę 2 (ndst): nie umie wskazać, opisać żadnych koncepcji teoretycznych dotyczących bezpieczeństwa społecznego.
- na ocenę 3 (dst): poprawnie wskazuje, opisuje tylko elementy poznanych koncepcji teoretycznych dotyczących bezpieczeństwa społecznego.
- na ocenę 4 (db): poprawnie wskazuje, opisuje i wyjaśnia poznane koncepcje teoretyczne dotyczące bezpieczeństwa społecznego.
- na ocenę 5 (bdb): poprawnie wskazuje, opisuje i wyjaśnia poznane koncepcje teoretyczne dotyczące bezpieczeństwa społecznego, jak również potrafi zaprezentować swoją wiedzę na zajęciach i poprzez zadania e-learningowe.
EK 2 - student/ka identyfikuje i objaśnia charakter współczesnych zagrożeń społecznych, ich uwarunkowania oraz sposoby przeciwdziałania.
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi w najprostszy sposób zidentyfikować i objaśnić charakteru współczesnych zagrożeń społecznych.
- na ocenę 3 (dst): poprawnie identyfikuje współczesne zagrożenia społeczne, bez umiejętności interpretacji ich uwarunkowań oraz sposobów przeciwdziałania.
- na ocenę 4 (db): poprawnie identyfikuje i objaśnia charakter współczesnych zagrożeń społecznych, ich uwarunkowania oraz sposoby przeciwdziałania.
- na ocenę 5 (bdb): poprawnie identyfikuje i objaśnia charakter współczesnych zagrożeń społecznych, ich uwarunkowania oraz sposoby przeciwdziałania. Ponadto potrafi zaprezentować swoją wiedzę na zajęciach i poprzez zadania e-learningowe.
EK 3 - student/ka wskazuje podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo społeczne oraz charakteryzuje obszary i strategie ich działań.
- na ocenę 2 (ndst): nie umie wskazać podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo społeczne.
- na ocenę 3 (dst): poprawnie wskazuje podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo społeczne, bez umiejętności charakterystyki obszaru i strategii ich działań.
- na ocenę 4 (db): poprawnie wskazuje podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo społeczne oraz charakteryzuje obszary i strategie ich działań.
- na ocenę 5 (bdb): poprawnie wskazuje podmioty odpowiedzialne za bezpieczeństwo społeczne oraz charakteryzuje obszary i strategie ich działań, jak również potrafi zaprezentować swoją wiedzę na zajęciach i poprzez zadania e-learningowe.
EK 4 - student/ka posługuje się podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa oraz pozyskuje dane do analizowania zjawisk związanych z bezpieczeństwem społecznym.
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi posługiwać się podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa oraz pozyskiwać stosownych danych.
- na ocenę 3 (dst): potrafi posługiwać się podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa, bez umiejętności pozyskiwania danych i analizowania zjawisk.
- na ocenę 4 (db): posługuje się podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa oraz pozyskuje dane do analizowania zjawisk związanych z bezpieczeństwem społecznym.
- na ocenę 5 (bdb) posługuje się podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa oraz pozyskuje dane do analizowania zjawisk związanych z bezpieczeństwem społecznym. Ponadto potrafi zaprezentować swoją wiedzę na zajęciach i poprzez zadania e-learningowe.
EK 5 - student/ka obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne w odniesieniu do problematyki bezpieczeństwa.
- na ocenę 2 (ndst): nie wykazuje zainteresowania problematyką bezpieczeństwa społecznego.
- na ocenę 3 (dst): obserwuje aktualne zjawiska społeczne, ale nie potrafi ich potrafi ich zinterpretować.
- na ocenę 4 (db): obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne w odniesieniu do problematyki bezpieczeństwa.
- na ocenę 5 (bdb): obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne w odniesieniu do problematyki bezpieczeństwa. Ponadto potrafi zaprezentować swoją wiedzę na zajęciach i poprzez zadania e-learningowe.
EK 6 - student/ ka analizuje i ocenia bieżącą politykę na rzecz bezpieczeństwa społecznego.
- na ocenę 2 (ndst): nie interesuje się bieżącą polityką na rzecz bezpieczeństwa społecznego.
- na ocenę 3 (dst): śledzi bieżącą politykę na rzecz bezpieczeństwa społecznego, ale nie potrafi jej analizować czy ocenić.
- na ocenę 4 (db): analizuje i ocenia bieżącą politykę na rzecz bezpieczeństwa społecznego.
- na ocenę 5 (bdb): analizuje i ocenia bieżącą politykę na rzecz bezpieczeństwa społecznego.Ponadto potrafi zaprezentować swoją wiedzę na zajęciach i poprzez zadania e-learningowe.
EK 7 - student/ka współpracuje i pełni różne role w grupie, wykorzystuje doświadczenia pracy zespołowej. Wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w działaniu.
- na ocenę 2 (ndst): rzadko uczestniczy w zajęciach i nie współpracuje.
- na ocenę 3 (dst): w ograniczonym stopniu włącza się w pracę w grupie zajęciowej.
- na ocenę 4 (db): prawidłowo współpracuje w grupie zajęciowej.
- na ocenę 5 (bdb): współpracuje i pełni różne role w grupie, wykorzystuje doświadczenia pracy zespołowej. Wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w działaniu.
EK 8 - student/ka samodzielnie organizuje zadania powierzone, odpowiednio określa priorytety i skutecznie je realizuje.
- na ocenę 2 (ndst): nie wykonuje zadań w trakcie trwania kursu.
- na ocenę 3 (dst): ma trudności z określeniem priorytetów, ale przy wsparciu nauczyciela wykonuje powierzone zadania.
- na ocenę 4 (db): prawidłowo określa priorytety i wykonuje powierzone zadania.
- na ocenę 5 (bdb): samodzielnie organizuje zadania powierzone, odpowiednio określa priorytety i skutecznie je realizuje.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: