Żebractwo i włóczęgostwo jako zagrożenie dla porządku społecznego WSE-BWZ-ŻiWjZ
Celem zajęć jest analiza zjawisk żebractwa i włóczęgostwa jako szczególnych doświadczeń z dziedziny bezpieczeństwa personalnego, ujmowanych zarazem w perspektywie zagrożeń dla porządku społecznego. W ramach wykładu zostaną omówione definicje i typologie, geneza i ewolucja, a także współczesne wyzwania, jakie żebractwo i włóczęgostwo stanowią dla bezpieczeństwa personalnego i publicznego.
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
* Student/ka posiada pogłębioną wiedzę z zakresu badań i analiz wybranych problemów społecznych i patologii życia społecznego,
* Student/ka potrafi scharakteryzować zjawiska żebractwa i włóczęgostwa oraz ich związki z innymi problemami społecznymi,
* Student/ka zna genezę i ewolucję żebractwa i włóczęgostwa,
* Student/ka zna historyczne i współczesne sposoby przeciwdziałania żebractwu i włóczęgostwu,
* Student/ka zna regulacje prawne odnoszące się do żebractwa i włóczęgostwa,
* Student/ka potrafi wskazać współczesne uwarunkowania żebractwa i włóczęgostwa,
* Student/ka potrafi zdiagnozować zagrożenia jednostkowe i społeczne związane z żebractwem i włóczęgostwem,
* Student/ka potrafi formułować propozycje rozwiązań problemów żebractwa i włóczęgostwa.
Udział w wykładzie - 12 godz.
Samodzielne lektury - 30 godz.
Przygotowanie do zaliczenia - 35 godzin
Suma godzin: 75/3 ECTS (w tym bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim 12 godz./0,5 ECTS).
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie zostanie przeprowadzone w formie pisemnej - test zaliczeniowy. Do otrzymania oceny pozytywnej wymagane jest uzyskanie co najmniej 60% punktów.
Literatura
* Bartecki H., Błoch R.,Część szczególna kodeksu wykroczeń – ustawowe znamiona wybranych wykroczeń. Część I: Wykroczenia przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu, Katowice 2013.
* Foucault M., Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, Warszawa 1987.
* Geremek B., Litość i szubienica. Dzieje nędzy i miłosierdzia, Warszawa 1989.
* Janicka B., O zwalczaniu żebractwa i włóczęgostwa w II Rzeczypospolitej (1918–1939). Studium historycznoprawne, "Archiwum Kryminologii" 2019, nr 1, s. 465-495.
* Janikowski J., Włóczęgostwo jako przejaw demoralizacji dzieci – reakcja społeczna na zjawisko w świetle przepisów ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, "Studia Prawnoustrojowe" 2020, nr 48, s. 79-92.
* Kamiński T., Między wołaniem o pomoc a manipulacją. Bezdomni i żebracy jako (społeczny) wyrzut sumienia, „Ateneum Kapłańskie” 2017, z. 2(651), s. 264-274.
* Król K., Żebractwo we współczesnej Polsce jako kwestia społeczna, Konin 2017.
* Marmuszewski S., Bukowski A. (red.), Żebracy w Polsce, Kraków 1995.
* Nóżka M., Włóczęgostwo.Zjawisko społeczne i interwencja socjalna, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: