Współczesne konflikty społeczno-polityczne WSE-BW-WKSP
Konwersatorium, którego zasadniczym celem jest zdobywanie wiedzy dotyczącej analizy źródeł, charakteru i przebiegu współczesnych konfliktów politycznych i społecznych.
Trwające 30 godzin zajęcia podzielone są na dwie części.
Część pierwsza trwa ok. 15 godzin ma charakter konwersatoryjny i poświęcona jest nabywaniu podstawowej wiedzy na temat konfliktów społecznych. W jej trakcie studenci czytają oraz omawiają na zajęciach teksty na temat definicji konfliktu społecznego, źródeł i przyczyn jego powstawania, przykładów konfliktów społecznych we współczesnym społeczeństwie oraz sposobów zarządzania konfliktami. Oddzielne zajęcia poświęcone są kwestii negocjacji.
Część druga zajęć, ok. 15 godzin ma charakter warsztatowy. W jej trakcie studenci podzieleni wcześniej na 4-5 osobowe grupy prezentują analizy wybranych ( z listy zaproponowanej przez prowadzącego) konfliktów społecznych w Polsce i Europie po roku 2000. W swej analizie studenci - obok genezy i przedmiotu konfliktów - prezentują także ich przebieg, dynamikę, oraz możliwe sposoby zarządzania konfliktami.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Najważniejsze zakładane efekty kształcenia to:
- podstawowa wiedza na temat przyczyn, natury i przejawów konfliktów społecznych oraz możliwych sposób ich monitorowania.
- umiejętność stosowania wiedzy nt. konfliktów społecznych w odniesieniu do wybranych ich przypadków.
----------------------------------------------------------------------------------
W trakcie zajęć studenci mają zdobyć 3 pkt ECTS. Z czego:
1,5 punktu (30 godzin pracy) zdobywają regularnie uczestnicząc w zajęciach
1,5 punktu (ok. 30 godzin pracy) studenci zdobywają w trakcie pracy samodzielnej polegającej na:
- czytaniu tekstów na 6 zajęć konwersatoryjnych (znajomość sprawdzana w formie pisemnej);
- przygotowaniu się do pisemnego testu;
- zespołowej analizy wybranego konfliktu społecznego (prezentowanej potem na zajęciach).
Kryteria oceniania
W pierwszej części semestru zajęcia mają charakter konwersatoryjny. Na początku zajęć jest 5-cio minutowa kartkówka ze znajomości zadanego do czytania tekstu. Jedne zajęcia kończą się pisemnym zadaniem. Ta część jest podsumowana pisemnym testem ze znajomości przeczytanych tekstów.
W drugiej części semestru zajęcia mają charakter warsztatowy. W ich trakcie studenci prezentują przygotowaną w grupach analizę wybranych konfliktów społecznych. Prezentacja jest omawiana i oceniana przez prowadzącego zajęcia.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Warunkiem zaliczenia zajęć jest:
a.obecność na zajęciach (co najmniej wszystkie minus 2);
b.zaliczenie kartkówek i testu końcowego w części konwersatoryjnej (test ma charakter pytań otwartych i odpowiedzi opisowych);
c.wystąpienie w grupie zadaniowej.
Ocena jest pochodną:
a. oceny wystąpienia grupy – proponuje prowadzący (50%).
b. wyniku testu końcowego ze znajomości tekstów (50%).
Osoby które zdają w 1. terminie wszystkie kartkówki (i zadanie) mogą być zwolnione z testu i otrzymują z niego ocenę dostateczną plus . Osoby które zdają w terminie wszystkie kartkówki (-1) mogą być zwolnione z testu i otrzymują z niego ocenę dostateczną.
Aby ocena była pozytywna, obie składowe oceny muszą być pozytywne.
----------------------------------------------------------------------------------------
Kryteria oceny odnośnie zakładanych efektów uczenia się:
Ad. "podstawowa wiedza na temat przyczyn, natury i przejawów konfliktów społecznych oraz możliwych sposób ich monitorowania".
Ocena dostateczna:
Opanowanie prezentowanej wiedzy na temat przyczyn, natury i przejawów konfliktów społecznych oraz możliwych sposób ich monitorowania na poziomie podstawowym.
Ocena dobra:
Opanowanie prezentowanej wiedzy na temat przyczyn, natury i przejawów konfliktów społecznych oraz możliwych sposób ich monitorowania na poziomie dobrym.
Ocena bardzo dobra:
Opanowanie prezentowanej wiedzy na temat przyczyn, natury i przejawów konfliktów społecznych oraz możliwych sposób ich monitorowania na poziomie bardzo dobrym.
Ad "umiejętność stosowania wiedzy nt. konfliktów społecznych w odniesieniu do wybranych ich przypadków".
Ocena dostateczna:
umiejętność stosowania wiedzy nt. konfliktów społecznych w odniesieniu do wybranych ich przypadków, na poziomie podstawowym.
Ocena dobra:
umiejętność stosowania wiedzy nt. konfliktów społecznych w odniesieniu do wybranych ich przypadków, na poziomie dobrym.
Ocena bardzo dobra:
umiejętność stosowania wiedzy nt. konfliktów społecznych w odniesieniu do wybranych ich przypadków, na poziomie bardzo dobrym.
Literatura
E.W. Lipiński, Socjologia życia publicznego, Warszawa 2005 s. 242 - 263.
A. Dylus, S. Sowiński (red.), Bunt mas czy kryzys elit, Wrocław 2018.
W. Ury, Odchodzenie od Nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2009.
R. Dahrendorf, Nowoczesny konflikt społeczny, Warszawa 1993.
R. Dahrendorf, Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, w: A. Jasińska – Kania i inni (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, 454 - 477.
L. A. Coser, Społeczne funkcje konfliktu , w: A. Jasińska – Kania i inni (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, 478-481.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: