Religia w konfliktach etnicznych WSE-BW-RKE
1. Konflikt etniczny, konflikt religijny, konflikt etnoreligijny jako konflikty polityczne
1.1. Konflikt etniczny
1.2. Konflikt religijny
1.3. Religia i etnos a konflikt kulturowy
1.3.1. Konflikt etniczny i konflikt religijny: modele relacji
1.3.2. Konflikt etnoreligijny
1.4. Ambiwalentna rola religii w konflikcie etnicznym
1.4.1. Religia jako czynnik wywołujący lub wzmacniający konflikt etniczny
1.4.2. Religia jako czynnik łagodzący lub rozwiązujący konflikt etniczny
1.5. Polityczny wymiar konfliktów etnicznych, religijnych i etnoreligijnych
2. Religie we współczesnym świecie
2.1. Geneza i rozwój religii
2.2. Główne religie w ujęciu statystycznym
2.3. Religijniość we współczesnym świecie
3. Konflikt i dialog grekokatolicko-prawosławny na postkomunistycznej Ukrainie
3.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja
T. Szyszlak, Konflikt i dialog grekokatolicko-prawosławny na postkomunistycznej Ukrainie, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 125-142.
4. Religia w konfliktach na Bałkanach
4.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja
J. Muś, Religia w konfliktach na Bałkanach: krytyczne ujęcie procesu historycznego, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 179-192.
5. Religijne uwarunkowania konfliktu w Irlandii Północnej
5.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja
M. Karliński, Religijne uwarunkowania konfliktu w Irlandii Północnej, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 193-206.
6. Etniczność bez religii. Czeska (a)religijność
6.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja
E. Szyszlak, Etniczność bez religii? Rozważania o czeskiej areligijności, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 257-274.
7. Buddyzm, prawosławie czy ateizm? Kwestie tożsamości etnicznej w Buriatii
7.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja
A. Peck, Buddyzm, prawosławie czy ateizm? Kwestie tożsamości etnicznej w Buriatii, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 293-308.
8. Religia a konflikty etniczne w Azji Centralnej
8.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja
A. Wierzbicki, Religia a konflikty etniczne w Azji Centralnej, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 309-320.
9. Rosyjska Cerkiew Prawosławna i muftiaty wobec napięć etnicznych w rosyjskim społeczeństwie
9.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja
A. Curanović, Rosyjska Cerkiew Prawosławna i muftiaty wobec napięć etnicznych w rosyjskim społeczeństwie, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 321-334.
10. Azerbejdżańsko-ormiański spór o Górski Karabach - konflikt niereligijny?
10.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja
B. Patlewicz, Azerbejdżańsko-ormiański spór o Górski Karabach - konflikt niereligijny?, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 377-402.
11. Boko Haram i inne sekty radykalnego islamu jako czynnik eskalacji konfliktówetniczno-religijnych we współczesnej Nigerii
11.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja
D. Wybranowski, Boko Haram i inne sekty radykalnego islamu jako czynnik eskalacji konfliktówetniczno-religijnych we współczesnej Nigerii, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 11-60.
12. Konflikt muzułmańsko-chrześcijański w Sudanie
12.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja
J. Czerep, Konflikt muzułmańsko-chrześcijański w Sudanie, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 97-112.
13. Stosunki chrześcijańsko-muzułmańskie w Egipcie
13.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja
A. Woźniak-Bobińska, Konflikt muzułmańsko-chrześcijański w Sudanie, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 113-126.
14. Stosunki chrześcijańsko-żydowskie i ich znaczenie w polityce zagranicznej Izraela
14.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja
A. Solarz, Stosunki chrześcijańsko-żydowskie i ich znaczenie w polityce zagranicznej Izraela, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 161-182.
15. Kwestia ujgurska w Chinach
15.1. Prezentacja konfliktu / 3.2. Film / 3.3. Dyskusja
A. Gil, Kwestia ujgurska w Chinach, w: A. Szabaciuk, D. Wybranowski, R. Zenderowski (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 291-314.
Scenariusz zajęć:
• Student/ka streszcza lekturę zadaną na dane zajęcia, czym ratuje tych, którzy jej nie przeczytali. Streszczenie – co bardzo istotne – powinno być uzupełnione o inne teksty samodzielnie znalezione. Prezentacja tematu powinna odbyć się z wykorzystaniem Power Point lub innego oprogramowania (25-30 minut)
• Student/ka proponuje obejrzenie krótkiego filmu ilustrującego dane zagadnienie. Film nie powinien być dłuższy niż 30 minut.
• Student proponuje tematy do dyskusji.
• Dyskusja na kanwie prezentacji i przeczytanej lektury obowiązującej na dane zajęcia.
• Słowo podsumowujące od prowadzącego zajęcia.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę - na ostatnich zajęciach.
Wszystkie zajęcia są obowiązkowe. Można dwukrotnie je opuścić bez konieczności usprawiedliwiania.
Podstawą zaliczenia jest prezentacja wygłaszana w czasie zajęć, która następnie jest przedmiotem dyskusji i uwag prowadzącego.
Prowadzący zajęcia wystawiając ocenę końcową bierze pod uwagę:
- jakość prezentacji pod względem formalnym i merytorycznym,
- dobór źródeł i opracowań, w tym filmów,
- umiejętność prowadzenia dyskusji,
- terminowość w zakresie oddania pracy (prezentacji) w wersji pisemnej.
Literatura
1. Zenderowski R., Konflikt etniczny, konflikt religijny, konflikt etnoreligijny jako konflikty polityczne, „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne” 2013 nr 38, s. 46-69.
2. Szabaciuk A., Wybranowski D., Zenderowski R. (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 1 - Zagadnienia teoretyczne. Europa i obszar poradziecki, Wyd. KUL, Lublin 2016, ss. 414.
3. Szabaciuk A., Wybranowski D., Zenderowski R. (red.), Religia w konfliktach etnicznych we współczesnym świecie. Tom 2 - Afryka i Azja, Wyd. KUL, Lublin 2016, ss. 440.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: