Psychologia społeczna WSE-BW-PS
Treści merytoryczne:
1. Wprowadzenie do zajęć - tematyka, kryteria zaliczenia.
Psychologia społeczna jako nauka: przedmiot psychologii społecznej, miejsce psychologii społecznej wśród innych nauk. Człowiek jako podmiot w relacjach społecznych.
2. Metody badawcze w psychologii.
3. Wpływ społeczny: informacyjny wpływ społeczny, normatywny wpływ społeczny, powody konformizmu, opieranie się wpływowi społecznemu.
4. Negocjacje: jako sytuacja związana z uleganiem wpływowi lub wywieraniem presji; Pojęcie i rodzaje negocjacji, czynniki wpływające na proces negocjacji, etapy negocjacji.
5. Negocjacje c.d.
6. Komunikacja werbalna: schemat procesu komunikacji, komunikacja pośrednia i bezpośrednia, zasady efektywnej komunikacji, bariery w procesie komunikacji.
7. Komunikacja niewerbalna: pojęcie, wskaźniki komunikacji niewerbalnej, interpretowanie mowy ciała.
8. Teoria dysonansu poznawczego: dysonans poznawczy, dysonans podecyzyjny, dysonans w relacjach interpersonalnych, sposoby redukcji dysonansu.
Proces atrybucyjny - wyjaśnianie przyczyn zachowania swojego i innych ludzi: teoria atrybucji, atrybucja zewnętrzna, atrybucja wewnętrzna, teoria wnioskowania z czynników towarzyszących, model współzmienności, podstawowy błąd atrybucji, atrybucje obronne.
9. Poznanie społeczne: oszczędność poznawcza, schematy, stereotypy uprzedzenia.
10. Postawy: pojęcie, proces kształtowania postawy, wywieranie wpływu na zmianę postawy. Komunikat perswazyjny: skuteczność komunikatów perswazyjnych, mechanizmy stosowane w reklamach, opieranie się komunikatom perswazyjnym.
11. Autoprezentacja - zasady efektywnej autoprezentacji, rola pierwszego wrażenia. Ocena poznawcza i afektywna.
12. Relacje interpersonalne - z perspektywy orientacji teoretycznych, czynniki kształtujące relacje międzyludzkie i międzygrupowe. Teoria wymiany społecznej, teoria równowagi, inwestycyjny model związku.
13. Procesy grupowe. Funkcjonowanie jednostek w grupie: poziom wykonywania zadań, proces podejmowania decyzji, współpraca i rywalizacja, rola lidera.
Agresja i zachowania prospołeczne - uwarunkowania.
14. Psychologia społeczna a zdrowie: interpretowanie negatywnych zdarzeń, stopień kontroli nad stanem zdrowia, sytuacją i otoczeniem, nawyki zdrowotne.
Stres: źródła stresu, reakcje na stres, konsekwencje długotrwałego lub częstego stresu, sposoby radzenia sobie ze stresem. Syndrom wypalenia zawodowego.
15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023/24_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2024/25_Z:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
BW1_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu czynników o charakterze psychologicznym i ich znaczenia dla zachowania człowieka w otoczeniu społecznym w kontekście bezpieczeństwa wewnętrznego.
BW1_W03
Student ma wiedzę na temat psychologicznych uwarunkowań oddziałujących na rzeczywistość społeczną, a w szczególności: procesów poznawczych i decyzyjnych, czynników kształtujących relacje międzyludzkie, komunikację i negocjacje, postawy, działania w grupie i indywidualne.
BW1_U01
Student potrafi obserwować i interpretować zachowanie człowieka w otoczeniu społecznym, a zwłaszcza sytuacji zagrożenia oraz rozumie i rozpoznaje wpływ sytuacji na jego zachowanie.
Kryteria oceniania
Podczas zajęć studenci mają możliwość wykazania się aktywnością podczas dyskusji i analizy studium przypadku, prezentując tym samym pozyskaną wiedzę i umiejętności ujęte w efektach kształcenia.
Ocena na podstawie pisemnego zaliczenia. Studenci, po zapoznaniu się z materiałem, odpowiadają na pytania, które umożliwią im wykazanie się nabytą wiedzą i umiejętnością jej analizowania, rozumienia oraz wskazywania możliwości wykorzystywania w praktyce.
Literatura
Lektura podstawowa:
Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1999;
Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 2006;
Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007.
Wojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011.
Lektura uzupełniająca:
Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004.
Kenrick D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B., Psychologia społeczna: rozwiązane tajemnice, Gdańsk 2002.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagana obecność na zajęciach - prowadzonych zdalnie na MS Teams. Dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
W cyklu 2022/23_Z:
Wymagana obecność na zajęciach - dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
W cyklu 2023/24_Z:
Wymagana obecność na zajęciach - dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
W cyklu 2024/25_Z:
Wymagana obecność na zajęciach - dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: