Państwo narodowe w XXI wieku - przyszłość i wyzwania WSE-BW-PN
Zasadniczym celem wykładu jest prezentacja fenomenu współczesnego państwa narodowego, oraz analiza jego kondycji w perspektywie wyzwań jakie niesie XXI w.
Realizując ten cel, w pierwszej swej części, wykład podejmuje, oraz próbuje wyjaśnić, zagadnienie wyraźnego zainteresowania się problemem tożsamości w ogóle, i problemem tożsamości zbiorowej (w tym narodowej) w szczególe, w nowoczesnym, zglobalizowanym społeczeństwie demokratycznego Zachodu.
Kolejna część wykładu poświęcona jest przybliżeniu takich, kluczowych dla fenomenu państwa narodowego, pojęć jak: tożsamość zbiorowa i narodowa, nowoczesny naród, czy ideologia narodowa.
Ważną częścią wykładu jest próba pokazania "nowoczesności" państwa narodowego, a więc związanych ściśle z przemianami XIX i XX w., okoliczności jego powstawania.
Decydująca część wykładu to, próba opisania szans i wyzwań państwa narodowego w XX I. w.
W cyklu 2021/22_L:
W roku akademickim 2020/2021 (II sem) wykład odbywa się w formie zdalnej za pośrednictwem programu MS TEMS. Zasadniczym celem wykładu jest prezentacja fenomenu współczesnego państwa narodowego, oraz analiza jego kondycji w perspektywie wyzwań jakie niesie XXI w. Realizując ten cel, w pierwszej swej części, wykład podejmuje, oraz próbuje wyjaśnić, zagadnienie wyraźnego zainteresowania się problemem tożsamości w ogóle, i problemem tożsamości zbiorowej (w tym narodowej) w szczególe, w nowoczesnym, zglobalizowanym społeczeństwie demokratycznego Zachodu. Kolejna część wykładu poświęcona jest przybliżeniu takich, kluczowych dla fenomenu państwa narodowego, pojęć jak: tożsamość zbiorowa i narodowa, nowoczesny naród, czy ideologia narodowa. Ważną częścią wykładu jest próba pokazania "nowoczesności" państwa narodowego, a więc związanych ściśle z przemianami XIX i XX w., okoliczności jego powstawania. Decydująca część wykładu to, próba opisania szans i wyzwań państwa narodowego w XX I. w. |
W cyklu 2023/24_L:
Zasadniczym celem wykładu jest prezentacja fenomenu współczesnego państwa narodowego, oraz analiza jego kondycji w perspektywie wyzwań jakie niesie XXI w. Realizując ten cel, w pierwszej swej części, wykład podejmuje, oraz próbuje wyjaśnić, zagadnienie wyraźnego zainteresowania się problemem tożsamości w ogóle, i problemem tożsamości zbiorowej (w tym narodowej) w szczególe, w nowoczesnym, zglobalizowanym społeczeństwie demokratycznego Zachodu. Kolejna część wykładu poświęcona jest przybliżeniu takich, kluczowych dla fenomenu państwa narodowego, pojęć jak: tożsamość zbiorowa i narodowa, nowoczesny naród, czy ideologia narodowa. Ważną częścią wykładu jest próba pokazania "nowoczesności" państwa narodowego, a więc związanych ściśle z przemianami XIX i XX w., okoliczności jego powstawania. Decydująca część wykładu to, próba opisania szans i wyzwań państwa narodowego w XX I. w. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Najważniejsze zakładane efekty kształcenia to:
- Wiedza na temat procesu powstawania i rozwoju nowoczesnego państwa narodowego.
- Wiedza na temat znaczenia państwa narodowego we współczesnym globalizującym się świecie.
- Umiejętność samodzielnej analizy szans i wyzwań państwa narodowego w XXI w.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia wykładu jest zdanie pisemnego testu otwartego z treści poruszanych na wykładzie. Ocena z testu będzie tożsama z oceną końcową. Ocena bardzo dobra z fakultatywnej pracy semestralnej podnosi (pozytywną) ocenę z testu o 1 stopień. Ocena dobra – o ½ stopnia.
Fakultatywnej praca semestralna (4-5 stron) to samodzielna charakterystyka wybranego państwa narodowego we współczesnej Europie, nawiązującej do parametrów i cech charakterystycznych państwa narodowego omawianych na wykładzie..
Literatura
J. Szacki, O narodzie i nacjonalizmie, w: Znak, nr 3/1997, s. 4 – 32.
S. Sowiński, Przyszłość państwa narodowego, „Przegląd Zachodni” nr 3/2005, s. 31 – 49.
J. Szacki, Tożsamość narodowa we współczesnej Europie, mps.
E. Gellner, Narody i nacjonalizm, PWN, Warszawa 1991.
B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozpowszechnianiu się nacjonalizmu, Znak, Kraków 1997.
M. Billig, Banalny nacjonalizm, Znak, Kraków 2008.
Ch. Taylor, Źródła współczesnej tożsamości, w: K. Michalski (red.), Tożsamość w czasach zmiany, wyd. Znak, Kraków 1995, s. 9 – 21.
P. Ricouer, Pamięć zapomnienie historia, w: K. Michalski (red.), op. cit., s. 22- 44.
L. Kołakowski, O tożsamości zbiorowej, w: K. Michalski (red.), op. cit., s. 44 – 55.
E. Lewandowski, Pejzaż etniczny Europy, MUZA, Warszawa 2004.
S. Sowiński, Naród. Brakujące ogniwo, w: „Rzeczpospolita”, 31 stycznia 2012.
S. Sowiński, Przyszłość państwa narodowego, „Przegląd Zachodni” nr 3/2005, s. 31 – 49.
S. Sowiński, Europa narodów ale jakich, Naród w dyskusji o integracji Polski z Unią Europejską, w: Studia Europejskie, nr 1(21)2002, s. 9 – 31.
S. Sowiński Polski katolik patrzy na Unię Europejską, w: Rzeczpospolita, 8 sierpnia 2002 .
S. Sowiński Między kulturą a cywilizacją, Pojęcie kultury i cywilizacji w polskiej eurodebacie, w: Przegląd Europejski, nr 1(4) 2002, s. 192–20.
W cyklu 2021/22_L:
J. Szacki, O narodzie i nacjonalizmie, w: Znak, nr 3/1997, s. 4 – 32. |
W cyklu 2023/24_L:
J. Szacki, O narodzie i nacjonalizmie, w: Znak, nr 3/1997, s. 4 – 32. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa wiedza z historii oraz geografii |
W cyklu 2023/24_L:
Podstawowa wiedza z historii oraz geografii |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: