Współczesne teorie socjologiczne - ćw. WS-SO-WTS-ć
Treści merytoryczne:
Pragmatyzm społeczny i interakcjonizm symboliczny – G. H. Mead, H. Blumer
Dramaturgiczna koncepcja ujmowania rzeczywistości społecznej
Teoria strukturalistycznego konstruktywizmu P. Bourdieu
Socjologia języka
Funkcjonalizm w ujęciu T. Parsonsa i R. K. Mertona
Teoria systemów Niklasa Luhmanna
Teorie wymiany społecznej – G. C. Homans i P. M. Blau
Teorie konfliktu społecznego, teoria gier: dominacja, współzawodnictwo
Teorie modernizacji i systemu światowego: peryferia, centra
Nowoczesność i ponowoczesność
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Możliwość zdobycia wiedzy dotyczącej współczesnych teorii socjologicznych. Zaznajomienie z podstawowymi pojęciami, wiedzą o współczesnych teoretykach socjologii, podejściami teoretycznymi, założeniami teorii opisującymi rzeczywistość życia społecznego.
Przyswojenie podstawowej wiedzy o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne. Znajomość podejścia współczesnych teorii socjologicznych postrzegających w różny sposób człowieka jako aktora życia społecznego.
Umiejętność wykorzystania podstawowej wiedzy teoretycznej do analizowania rzeczywistości. Umiejętność posługiwania się pojęciami, wykorzystywania założeń poszczególnych teorii do analizy zjawisk życia społecznego. Umiejętność krytycznej analizy i porównywania poszczególnych teorii.
Kompetencje społeczne - rozumienie konieczności uwzględnienia współczesnych koncepcji i nowych podejść teoretycznych dotyczących życia społecznego. Umiejętność współdziałania i pracy w grupie poprzez realizację grupowych zadań.
Przygotowanie do zajęć: 15 godzin - 0,5 pkt ECTS
Obecność na zajęciach: 30 godzin - 1 pkt. ECTS
Przygotowanie do kolowkium: 15 godzin - 0,5 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: praca w grupach, metoda dyskusyjna, burza mózgów, metoda grupy nominalnej,
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Obowiązkowa obecność na zajęciach.
Wymagana aktywność i praca grupowa na zajęciach (prace grupowe na zajęciach.
Prezentacje na podstawie wyselekcjonowanych tekstó- dotyczą wszystkich
2 niezapowiedziane kolokwia sprawdzające wiedzę.
Literatura
1. Goffman A. Człowiek w teatrze życia codziennego
2. Glaser B. Strauss A, Konteksty świadomości i interakcja społeczna
3.R. Merton „Teorie socjologiczne średniego zasięgu” w: „Teoria socjologiczna i struktura społeczna”,s. 61-72, 2008 PWN
4. J. H. Turner „Strukturalizm konstruktywistyczny- Bourdieu”, s. 593-603 (zwłaszcza klasy, kapitały, habitus !) w: „Struktura teorii socjologicznej”, PWN 2008.
5. J. H. Turner „Teoria wymiany”;”Podejście behawiorystyczne- Homans” s. 301-305 oraz „Podejście dialektyczne, Blau” s. 311-315, w: „ Struktura teorii socjologicznej” , PWN 2008.
6. P. Sztompka „Giddens Anthony” Encyklopedia socjologii 236-241, Oficyna Naukowa 1998.
7. M. Marody, „Między nautralnością a zaangażowaniem- o socjologii Norberta Eliasa”, w: N. Elias, „Społeczeństwo jednostek” ,VII-XXXIV, PWN 2008
8. Tomasz Zarycki „Dwa wymiary kapitału społecznego w kontekście polskim” Pomorski Przegląd Gospodarczy nr. 2/2008 (37), s. 49-52
www.iss.uw.edu.pl/zarycki/pdf/dwa-wymiary.pdf
9. A. Horolets, „Analiza dyskursu”, s. 16-21 w: Słownik socjologii jakościowej, red K. Konecki, P. Chomczyński. Wyd. Engram.
10.
Audycja http://www.polskieradio.pl/8/3664/Artykul/1161640,Michel-Foucault-dal-nam-narzedzia-do-stawiania-codziennego-oporu
11. Z. Krasnodębski, „Jurgen Habermas” s. 270-275, Oficyna Naukowa 1998.
12.Bourdieu Pierre, Habitus i przestrzeń stylów życia w: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy
sądzenia, s. 215-260 Warszawa, Scholar 2005.
Bourdieu Pierre, Jean-Claude Passeron, Kapitał kulturowy i komunikacja pedagogiczna, w:
Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, s. 153-192,Warszawa, PWN 2006
13. Mrozowicki A. Człowieczeństwo, struktura i sprawstwo w teorii socjologicznej M. S. Archer
w: Archer M. Człowieczeństwo. Problem sprawstwa. s. VII -XXXVII
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: