Umiejętności diagnostyczne i interpretacyjne WS-SO-UDI
CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA:
Analiza danych to integracja wiedzy i umiejętności rozumienia i wyjaśniania. Zasadniczym celem kursu jest poznanie klasycznych i współczesnych metod oraz technik interpretacji danych gromadzonych w procesie psychologicznego i socjologicznego poszukiwania wiedzy empirycznej.
Wielość technik w obrębie poszczególnych metod wymaga zastosowania wielości technik analitycznych odnoszących się do rozumienia i wyjaśniania ludzkiego zachowania. Słuchacze poprzez samodzielne studiowanie tekstów i ich omawianie na zajęciach powinni posiąść umiejętność posługiwania się elementarnymi kategoriami analitycznymi, użytecznymi podczas prowadzenia badań społecznych i komercyjnych. Kurs ma zachęcać do korzystania z jakościowych metod (etnometodologia, fenomenologia, etnografia, badanie w działaniu) i technik (studium przypadku, wywiad zogniskowany, obserwacja, analiza tekstu, analiza obrazu – filmu, reklamy, itp.) badań socjologicznych, stąd poza wiedzą teoretyczną daje także praktyczne umiejętności ich zastosowania. Z drugiej strony kurs obejmuje umiejętności interpretacji danych statystycznych w zakresie komparatystyki i badań międzykrajowych.
I. Wstęp: dlaczego? dla kogo? o czym? – logika i zasady kooperacji
II. Metody i techniki badań socjologicznych i psychologicznych – o alternatywizacji podmiotów badania
III. Modele poznania i zachowania: od socjobiologii do kognitywistyki
IV. Modele rozumienia i wyjaśniania: od behawioryzmu do socjologizmu
V. Specyfika danych demoskopowych i komercyjnych
VI. Interpretacja danych jakościowych – socjologia wizualna
VII. Interpretacja danych jakościowych – storytelling
VIII. Analiza dyskursu i krytyczna analiza dyskursu
IX. Procedury i emergencja: metody teorii ugruntowanej - Glaser Barney i Anselm L. Strauss
X. Analiza i interpretacja danych zastanych
XI. Analiza danych ilościowych – komparatystyka danych
XII. Analiza danych ilościowych – badania międzykrajowe
XIII. Rozumienie danych
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA:
Analiza danych to integracja wiedzy i umiejętności rozumienia i wyjaśniania. Zasadniczym celem kursu jest poznanie klasycznych i współczesnych metod oraz technik interpretacji danych gromadzonych w procesie psychologicznego i socjologicznego poszukiwania wiedzy empirycznej. Wielość technik w obrębie poszczególnych metod wymaga zastosowania wielości technik analitycznych odnoszących się do rozumienia i wyjaśniania ludzkiego zachowania. Słuchacze poprzez samodzielne studiowanie tekstów i ich omawianie na zajęciach powinni posiąść umiejętność posługiwania się elementarnymi kategoriami analitycznymi, użytecznymi podczas prowadzenia badań społecznych i komercyjnych. Kurs ma zachęcać do korzystania z jakościowych metod (etnometodologia, fenomenologia, etnografia, badanie w działaniu) i technik (studium przypadku, wywiad zogniskowany, obserwacja, analiza tekstu, analiza obrazu – filmu, reklamy, itp.) badań socjologicznych, stąd poza wiedzą teoretyczną daje także praktyczne umiejętności ich zastosowania. Z drugiej strony kurs obejmuje umiejętności interpretacji danych statystycznych w zakresie komparatystyki i badań międzykrajowych.
Wiedza:
student wie czym jest dyscyplina, zna genezę dyscypliny, siatkę pojęciową oraz typologie w kluczowych zjawisk i procesów, zna fundamentalne dla dyscypliny teorie oraz szkoły badań. Student zna teoretyczne podstawy i praktyczne znaczenia zjawisk społecznych.
Umiejętności:
student czyta i interpretuje teksty z zakresu dyscypliny. Posiada umiejętność analizy powiązań zjawisk oraz ich wzajemnych relacji, zapoznaje się z funkcjonowaniem instytucji społecznych, reguł ich funkcjonowania oraz ich różnorodnych aspektów tak w wymiarze powstawania i zmiany, jak i skutków oddziaływania.
Kompetencje:
student dzięki konwersatorium posiada kompetencje w zakresie umożliwiającym prowadzenie samodzielnej analizy kontekstualnej, ale przede wszystkim ma wiedzę i umiejętności praktycznej analizy opisanych zjawisk i zastosowania ich do konkretnych empirycznych sytuacji.
udział w zajęciach - 18
konsultacje – 15
interaktywna gra zespołowa - 12
przygotowanie do testu - 15
SUMA GODZIN 60
Literatura
A.Sułek, Ogród metodologii socjologicznej, Warszawa 2002
Bartosz B. (2004) Ludzie chcą opowiedzieć swoją historię. Konstruowanie rzeczywistości w narracji (przez pryzmat doświadczeń autobiograficznych). W: E. Dryll, i A. Cierpka (red.) Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne. Warszawa: Instytut Psychologii PAN, s. 229-240.
CH. Frankfurt-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001
Charmaz K. (2008). Grounded Theory. W: Smith, J.A. (red.) Qualitative Psychology. A Practical Guide to Research Methods (2nd ed.). London: SAGE, s. 81-110.
Charmaz, Kathy. 2009. Teoria Ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: PWN.
Chmielnicka-Kuter E., Puchalska-Wasyl M. i Oleś P. (red.) (2004) Polifonia osobowości: Aktualne problemy psychologii narracji. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Christians C.G. (2009) Etyka i polityka w badaniach jakościowych. W: N.K. Denzin i Y.S. Lincoln (red.) Metody badao jakościowych. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Denzin N.K. i Lincoln Y.S. (red.) (2009) Metody badań jakościowych. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Drew P. (2008) Conversation Analysis. W: Smith, J.A. (red.) Qualitative Psychology. A Practical Guide to Research Methods (2nd ed.). London: SAGE, s. 133-159.
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.
Giorgi A. i Giorgi B. (2008) Phenomenology. W: Smith, J.A. (red.) Qualitative Psychology. A Practical Guide to Research Methods (2nd ed.). London: SAGE, s. 26-52.
Glaser Barney i Anselm L. Strauss. 1967. Discovery of Grounded Theory : Strategies for Qualitative Research. Chicago : Aldine. (wydanie polskie: Barney G. Glaser, Anselm L. Strauss "Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego." Kraków: Nomos.)
Glaser Barney. 1998. Doing Grounded Theory. Issues and Discussions. Mill Valley: Sociology Press.
Glaser, Barney. 1992. Basics of Grounded Theory Analysis, Mill Valley, CA: The Sociology Press.
Glaser, Barney. 2002, September. Constructivist Grounded Theory? [47 paragraphs]. “Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research” [On-line Journal], 3(3). Available at: http://www.qualitative-research.net/fqs/fqs-eng.htm [Date of access: 11.30.2007].
Gorzko, Marek. 2008. Procedury i emergencja. O metodologii klasycznych odmian teorii ugruntowanej. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995Janusz B., Gdowska K. i de Barbaro B. (red.) (2008) Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: WUJ.
Konecki, Krzysztof T. 2005a. Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom I, Numer 1. Pobrany Miesiąc 03, Rok 2008 (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/archive_pl.php)
Konecki, Krzysztof T. 2008. Wizualna teoria ugruntowana. Rodziny kodowania wykorzystywane w analizie wizualnej. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom IV Numer 3. Pobrany Grudzień, Rok 2008 (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume8/PSJ_4_3_Konecki.pdf)
Konecki, Krzysztof. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.
Kostera, Monika (2003) Antropologia organizacji, Warszawa: PWN
Kvale S. (2004). InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana.
Lincoln Y.S. (2009) Komisje etyczne i konserwatyzm metodologiczny. Wyzwania dla i ze strony paradygmatu fenomenologicznego. W: N.K. Denzin i Y.S. Lincoln (red.) Metody badao jakościowych. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: