Rozwój i osobowość jednostki WS-SO-RiOJ
Pojęcie rozwoju. Rodzaje zmian uwzględniane w rozwoju człowieka. Koncepcje rozwoju człowieka.
Rozwój człowieka w cyklu życia. Rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny.Rozwój prenatalny i perinatalny, rozwój w okresie dzieciństwa, w okresie dorastania i dorosłości. Późny okres dorosłości. Teorie starzenia się.
Pojęcie "Ja". Wiedza o obrazie samego siebie. Rozwój obrazu samego siebie.
Pojęcie osobowości i podstawowych elementów struktury osobowości.
Osobowość człowieka w głównych nurtach psychologicznych - na przykładzie wybranych koncepcji osobowości.
Temperament - pojęcie, wybrane koncepcje i typologie.
Potrzeby psychiczne i system wartości, lęk i agresja - ich wpływ na rozwój i osobowość.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
S02_W05
Posiada rozszerzoną wiedzę na temat rozwoju, dojrzałości i osobowości człowieka;
Zna czynniki kształtujące rozwój jednostki (fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy, osobowości);
Zna i rozumie działanie czynników kształtujących obraz siebie jednostki;
Wie jaki wpływ na rozwój człowieka i jego zachowanie mają jego potrzeby, wartości, lęk, agresja;
S02_W07
Ma pogłębioną wiedzę na temat reguł kształtujących rozwój i osobowość jednostki;
Umiejętności
Student:
S02_U02
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania poszczególnych etapów rozwoju człowieka oraz czynników kształtujących rozwój i osobowość jednostki; Rozumie zachodzące między nimi zależności;
S02_U03
Potrafi właściwie analizować przebieg procesu rozwoju człowieka (fizycznego, emocjonalnego, społecznego, poznawczego i osobowości); Umie właściwie analizować wymiary dojrzałości człowieka i odnosić je do zachowania;
S02_U05
Sprawnie określa normy kształtujące rozwój i osobowość człowieka;
S02_U06
Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie określania przyczyn zachowania człowieka wynikających z różnych aspektów jego rozwoju i kształtowania się osobowości;
Kompetencje społeczne
Student:
S02_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; Rozumie, że rozwój i osobowość człowieka zależą od czynników, które kształtują się zawsze w odniesieniu do rozwoju cywilizacji, kultury i procesów społecznych i wymagają ciągłego ich zgłębiania;
S02_K06
Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
Kryteria oceniania
Pod koniec każdego wykładu studenci otrzymują do wykonania w zespole krótkie zadanie praktyczne zawierające opis sytuacji i kilka pytań odnoszących się do przedstawionych na wykładzie treści. Na koniec semestru studenci piszą także test z całego materiału. Suma punktów z zadań oraz testu stanowi podstawę do postawienia oceny.
W przypadku, gdy student nie mógł uczestniczyć w zajęciach, a posiada usprawiedliwienie, indywidualnie uzupełnia zadanie.
Literatura
Bielecki J., Wybrane zagadnienia psychologii, Warszawa 1986.
Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie, Warszawa 2012.
Gałdowa A. (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, Kraków 1999.
Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004.
Siek S., Wybrane metody badania osobowości, Warszawa 1993.
Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, 2, Gdańsk 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: