Przygotowanie i realizacja projektu badawczego WS-SO-PiRPB
W trakcie zajęć omawiane są kolejne etapy realizacji projektu badawczego:
- wybór tematu projektu i jego uzasadnienie;
- zdefiniowanie problemu badawczego oraz celu planowanych badań;
- osadzenie problematyki badań w odpowiednim paradygmacie teoretycznym;
- sformułowanie hipotez badawczych;
- wybór metody badawczej;
- analiza merytoryczna zebranych danych w trakcie badań własnych;
Omówienie każdego z etapów realizacji projektu badawczego wiążę się z przygotowaniem przez studentów poszczególnych etapów ich własnych projektów badawczych;
udział w ćwiczeniach i przygotowanie projektu badawczego 60 godzin
badania własne 30 godzin
napisanie raportu z badań własnych 30 godzin
E-Learning
W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza - student bada i analizuje postawy społeczne, korzysta ze źródeł informacji i metod pomiaru procesów społecznych, interpretuje zjawiska społeczne,
umiejętności - student posiada umiejętność opracowania projektu badawczego w zakresie problemów społecznych;
kompetencje - student zachowuje krytycyzm w ocenie wyników badań w zakresie problemów społecznych, jest wrażliwy na kwestie społeczne i potrafi pracować w zespole;
Kryteria oceniania
efekt kształcenia - wiedza:
- na ocenę ndst. student nie potrafi analizować postaw społecznych, korzystać ze źródeł informacji i metod pomiaru procesów społecznych;
- na ocenę dst. student potrafi analizować postawy społeczne oraz w ograniczonym stopniu potrafi korzystać ze źródeł informacji i metod pomiaru procesów społecznych;
- na cenę db. student potrafi analizować postawy społeczne oraz korzystać ze źródeł informacji i metod pomiaru procesów społecznych;
- na ocenę bdb. student potrafi analizować postawy społeczne oraz korzystać ze źródeł informacji i metod pomiaru procesów społecznych oraz interpretuje zjawiska społeczne;
efekt kształcenia umiejętności:
- na ocenę ndst. student nie potrafi opracować w zespole projektu społecznego w zakresie problemów społecznych;
- na ocenę dst. student potrafi opracować w zespole projekt badawczy, jednak w stopniu umiarkowanym korzysta z dostępnej w wybranej przez niego problematyce literatury oraz potrafi przedstawić "suche" wyniki badań własnych bez ich analizy;
- na ocenę db. student potrafi opracować w zespole projekt badawczy z wykorzystaniem literatury dotyczącej omawianego przez niego problemu badawczego oraz potrafi przedstawić wyniki badań a także dokonać ich analizy;
- na ocenę bdb. student potrafi opracować w zespole projekt badawczy z wykorzystaniem literatury dotyczącej omawianego przez niego problemu badawczego oraz potrafi przedstawić wyniki badań własnych a także dokonać ich analizy oraz prowadzić dyskusję osiągniętych wyników prowadzonych badań, proponować dalsze projekty badawcze w wybranej problematyce;
Na ocenę końcową składa się:
a) Raport końcowy z badań (około 15 str. plus załączniki w postaci kwestionariusza ankiety lub wywiadu)
Struktura raportu:
1. Temat
2. Uzasadnienie wyboru tematu
3. Zdefiniowanie problemu badawczego
4. Cel badania
5. Paradygmat badawczy
6. Hipotezy badawcze
7. Metoda badawcza
8. Literatura przedmiotu
9. Analiza merytoryczna z przeprowadzonego badania
10. Wnioski
b) aktywny udział w zajęciach;
c) obecność na zajęciach;
d) zaliczenie I semestru zajęć - przygotowanie części teoretycznej raportu (punkty 1-8);
zaliczenie II semestru - oddanie kompletnego raportu - przeprowadzenie badań i ich analiza merytoryczna;
Literatura
Babbie Earl, 2003, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa
Silverman David, 2009, Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa
Silverman David, 2009, Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa
Nowak Stefan, 2008, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa
Oppenheim, 2004, Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk i s-ka, Poznań
Gibbs Graham, 2011, Analizowanie danych jakościowych, PWN, Warszawa;
Angrosino Michael, 2010, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN, Warszawa;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: