Praca z osobami niepełnosprawnymi WS-SO-PS-PzONspec.
Student/studentka w toku zajęć zdobywa wiedzę o różnorodnych źródłach i naturze licznych problemów człowieka. Tematyka zajęć skoncentrowana jest na analizie sytuacji trudnych, kryzysowych, krytycznych związanych z codziennym funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością
Poprzez udział w zajęciach oraz pracę własną nabywa umiejętność generowania rozwiązania konkretnych problemów socjalnych osób z niepełnosprawnością. Umie przygotować klienta do opracowania rozwiązywania z uwzględnieniem skutków planowanych działań.
W tym celu posiada umiejętność prowadzenia wywiadu motywującego. Dzięki tej umiejętności będzie potrafi zmotywować potencjalnego klienta do samodzielnego poszukiwania optymalnego dla niego rozwiązania problemu.
Potrafi doskonalić swój warsztat pracy jako przyszłego pracownika socjalnego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS1_W09; E 1; Student/studentka posiada wiedzę o źródłach i naturze różnorodnych problemów człowieka sytuacjach trudnych, kryzysowych, krytycznych, związanych z codziennym funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością
PS1_U10, E2, Potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów socjalnych osób z niepełnosprawnością. Umie przygotować klienta do opracowania rozwiązywania z uwzględnieniem skutków planowanych działań.
PS1_U11; E 3; Umie przeprowadzić dialog motywujący
PS1_K10; E 4; Potrafi doskonalić swój warsztat pracy pracownika socjalnego.
udział w zajęciach - 30 godzin
przygotowanie referatu i prezentacji - 25 godzin
konsultacje - 5 godzin
Kryteria oceniania
Ocena końcowa:
1. PS1_W09; E 1;
Ocena bardzo dobra Student/studentka posiada wiedzę o źródłach i naturze różnorodnych problemów człowieka sytuacjach trudnych, kryzysowych, krytycznych, związanych z codziennym funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością
Ocena dostateczna Student/studentka posiada wiedzę o niektórych źródłach i naturze wybranych problemów człowieka sytuacjach trudnych, kryzysowych, krytycznych, związanych z codziennym funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością
Ocena niedostateczna - student nie posiada wiedzy źródłach i naturze problemów człowieka sytuacjach trudnych, kryzysowych, krytycznych, związanych z codziennym funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością
PS1_U10, E2,
Ocena bardzo dobra
Potrafi generować rozwiązania różnorodnych problemów socjalnych osób z niepełnosprawnością. Umie przygotować klienta do opracowania rozwiązywania z uwzględnieniem skutków planowanych działań.
Ocena dobra -
Potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów socjalnych osób z niepełnosprawnością. Umie przygotować klienta do opracowania rozwiązywania z uwzględnieniem skutków planowanych działań.
Ocena dostateczna
Potrafi generować rozwiązania wybranych problemów socjalnych osób z niepełnosprawnością. Umie przygotować klienta do opracowania rozwiązywania z uwzględnieniem skutków planowanych działań.
Ocena niedostateczna
Nie potrafi generować rozwiązania różnorodnych problemów socjalnych osób z niepełnosprawnością. Nie umie przygotować klienta do opracowania rozwiązywania z uwzględnieniem skutków planowanych działań.
PS1_U11; E 3; Umie przeprowadzić dialog motywujący
PS1_K10; E 4; Potrafi doskonalić swój warsztat pracy pracownika socjalnego.
Praktyki zawodowe
Do uzgodnienia z osobą odpowiedzailną za praktyki na kierunku praca socjalna
Literatura
1. Agata Siwek-Szczepanik, Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Praca socjalna nr 6/2011
2. Józef Młyński, Obowiązki pracownika socjalnego wobec rodziny, Praca Socjalna nr 5/2010
3. Katarzyna Wasilewska-Ostrowska, Coaching – jako alternatywna technika pracy socjalnej, Praca Socjalna nr 4/2013
4. Praca socjalna nr 4/2011
5. Monika Parchomiuk, Rodzice z niepełnosprawnością intelektualną
6. Przemysław Eugeniusz Kaniok, Udział ojców w opiece i wychowaniu dziecka niepełnosprawnego – wyniki badań, Praca Socjalna nr 1/2012
7. Joanna Borowiec, Zastosowanie muzyki i wibracji w terapii dzieci z uszkodzonym słuchem,Praca Socjalna nr 1/2012
8. Agnieszka Górska, Jakiej muzyki słuchają osoby niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym?, Praca Socjalna nr 1/2012
9. Barbara Grzyb, Nie tylko nauka i zabawa – rola komputera w rewalidacji osób niepełnosprawnych,Praca Socjalna nr 1/2012
10.William R. Miller, Stephen Rollnick, Wywiad motywujący, Kraków 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: