Profilaktyka patologii społecznych WS-SO-PS-PPS
Podstawowe treści programowe realizowane w ramach tego przedmiotu to: pojęcie i rodzaje patologii, profilaktyka zjawisk patologicznych. Psychospołeczne i biologiczne uwarunkowania patologii społecznych. Zakres i klasyfikacja patologii.Poznanie teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska patologiczne oraz różnorodnych uwarunkowań tych zjawisk. Zjawiska patologiczne charakterystyczne dla współczesnej cywilizacji oraz analiza czynników zwiększających ryzyko zachowań patologicznych we współczesnym świecie.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – student: zna podstawową terminologię używaną w obrębie patologii społecznych, rozumie ją i adekwatnie nazywa w zależności od sytuacji. Charakteryzuje wybrane teorie (psychologiczne, biologiczne, społeczne, filozoficzne) opisujące i wyjaśniające zachowania patologiczne i ich uwarunkowania. Student potrafi zdiagnozować i wyjaśnić poszczególne rodzaje patologii społecznych. Potrafi omówić przyczyny różnych zjawisk dewiacyjnych, zna mechanizmy uzależnień.
Umiejętności - student: potrafi opracowywać rozwiązania problemów związanych z patologicznymi zjawiskami społecznymi, prognozować ich przebieg oraz przewidywać skutki. Potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania oraz projektowania strategii działań, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych przy zastosowaniu odpowiednich metod. Posługuje się zasadami i normami etycznymi w projektowaniu działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dostrzega dylematy etyczne. Student stosuje nomenklaturę związaną z profilaktyką i resocjalizacją patologii społecznych.
Kompetencje społeczne - student: ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku społecznym. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w środowisku z którym będzie współpracował.
Opis ECTS:
obecność na zajęciach - 30 godzin
przygotowanie się do zajęć - 20 godzin
przygotowanie referatu wraz z prezentacją - 30 godz.
lektura zalecanej literatury - 10 godzin
Suma godzin: 90 [90:30(25)=3]
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Ocena końcowa:
1. Obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszcza się możliwość dwóch nieobecności );
2. Ocena merytoryczna wygłoszonego i oddanego referatu oraz przygotowanej przez studenta prezentacji multimedialnej.
3. Egzamin pisemny
Literatura
- Podgórecki A., Zagadnienia patologii społecznej, Warszawa 1976.
- Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.
- Sołtysiak T. (red.), Zjawiska patologii społecznej. Uwarunkowania, rozmiary, profilaktyka, prognozy, Bydgoszcz 1995.
- Jędrzejko M., (red.), Patologie społeczne, Pułtusk 2006.
- Słowik-Gabryelska A., Patologie społeczne, Szczecin 2007.
- Marczak M. (red.) Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Kraków 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: