Prawna ochrona pracy z el. ergonomii WS-SO-PS-OP
Wśród omawianych zagadnień istotne jest, aby zwrócić uwagę na m.in. wypadki przy pracy, w drodze do i z pracy, na obowiązek odbycia szkoleń z zakresu bhp, na obowiązek wykonania profilaktycznych badań lekarskich. Istotne jest z punktu widzenia prawa pracy zapoznanie studentów z czynnikami uciążliwymi, szkodliwymi oraz niebezpiecznymi w toku ich przyszłej pracy zawodowej. Ważnym elementem jest omówienie zagadnień związanych z ergonomiczną organizacją stanowiska pracy oraz zapoznanie z kampaniami Państwowej Inspekcji Pracy na rzecz poprawy warunków pracy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS1_W03
Zna typowe struktury instytucje społeczne (
prawne), w szczególności te, które składają się na
system pomocy społecznej i są z nim powiązane; wyróżnia ich
podstawowe elementy.
PS1_U04
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym z zakresu prawa pracy i ergonomiii w celu
analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania
sytuacji; potrafi analizować uwarunkowania kulturowe, polityczne,
psychologiczne, prawne, gospodarcze sytuacji trudnych osób, rodzin,
społeczności.
PSU13
Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne
obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu w zakresie prawa pracy i ergonomii.
PS1_K01
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu prawa pracy i ergonomii i rozwijać swoje profesjonalne
umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii oraz potrafi analizować treść aktów prawnych.
Opis ECTS:
udział w wykładach - 30 godzin
przygotowanie się do wykładów - 20 godzin
przygotowanie się do kolokwium - 20 godzin
konsultacje - 5 godzin
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%.
Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%.
Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%.
Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%.Na ocenę
końcową z konwersatorium składa się ocena z aktywnego udziału i przygotowania do zajęć - 20%, obecność na
konwersatorium - 20%, ocena z zaliczenia pisemnego - 60% .
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Kowal E., Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii, Warszawa-Poznań 2002.
2.Nycz T., Kodeks pracy z komentarzem, Tarnobrzeg 2011.
3.Rączkowski B., BHP w praktyce, Gdańsk 2012.
4.Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i
higieny pracy, (Dz. U. z 2004 r. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.).
5.Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów
bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 129, poz. 844 z późn. zm.).
6.Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
(Dz.U. Nr 167, poz.1322 tekst jednolity).
7.Wieczorek S., Żukowski P., Organizacja bezpiecznej pracy, Tarnobrzeg 2009.
Literatura uzupełniająca:
1.Dyrektywa europejska 90/269/EWG w sprawie minimalnych wymagań dotyczących ochrony zdrowia i bezpieczeństwa
podczas ręcznego przemieszczania ciężarów w przypadku możliwości wystąpienia zagrożenia, zwłaszcza urazów
kręgosłupa pracowników.
2.Kowal R., Bezpieczeństwo i higiena pracy przy stosowaniu substancji i preparatów niebezpiecznych, Wrocław 2007.
3.Łodzińska J., Wypadki i świadczenia powypadkowe,
"Firma bez barier" 01/2008, Warszawa 2008.
4.Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na
stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: