Projekt socjalny - ćwiczenia WS-SO-PS-3-PSćw
Poprzez udział w zajęciach studencie nabędą praktyczne umiejętności w zakresie wykorzystania projektu socjalnego w pracy socjalnej.
Zakres tematyczny zajęć obejmuje:
1. Projekt socjalny - założenia teoretyczne
2. Struktura projektu socjalnego
3. Diagnoza i identyfikacja problemu
4. Charakterystyka projektu - uzasadnienie potrzeby realizacji projektu
5. Charakterystyka projektu - - cele projektu
6. Charakterystyka projektu - - grupa docelowa
7. Charakterystyka projektu - opis realizowanych zadań
8. Charakterystyka projektu - współpraca i promocja
8. Charakterystyka projektu - - analiza ryzyka (bariery i zagrożenia)
9. Przewidywane rezultaty - oddziaływanie projektu
10. Budżet projektu
11. Harmonogram projektu
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji, organizacji społecznych.
2. Potrafi opracowywać strategie działań w zakresie pomocy indywidualnej, grupowej i środowiskowej.
3. Potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów socjalnych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
4. Umie stosować metody pracy socjalnej procesach pomocy, opieki, interwencji
5. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.
6. Potrafi analizować treści różnego typu przekazu w tym przekazu medialnego i wykorzystywać go w działalności zawodowej.
7. Potrafi wykorzystywać we współpracy z innymi i rozwijać własne umiejętności interpersonalne.
8. Wykorzystując swoją wiedzę socjalnych aspektach prawnych, ekonomicznych i politycznych, aktywnie włącza się w przygotowanie i realizację projektów społecznych/socjalnych o charakterze obywatelskim, socjalnym, edukacyjnym.
9. Dostrzega istotę i znaczenie współdziałania i współpracy oraz przyjmowania wielorakich ról.
Opis ECTS:
udział w zajęciach - 30 godz.
przygotowanie do zajęć - 15 godz.
przygotowanie projektu - 20 godz.
przygotowanie do testu - 25 godz.
Łącznie 90 godz./ 30 godz. = 3 pkt.
Kryteria oceniania
1. Obecność obowiązkowa. Posiadanie więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje niezaliczeniem zajęć.
2. Kryteria oceniania:
Przygotowanie projektu i jego prezentacja – 50%
Test sprawdzający wiedzę – 50%
95%-100% – bardzo dobry
85%-94% – dobry plus
75%-84% – dobry
65%-74% – dostateczny plus
55%-64% – dostateczny
poniżej 55% – niedostateczny
Literatura
1. Abrignani B., Gomes R., Dirk de Vilder, Zarządzanie projektem. Pakiet szkoleniowy nr 3, Warszawa 2002.
Publikacja dostępna w Internecie:
http://www.mlodziez.org.pl/sites/mlodziez.org.pl/files/publication/211/zarz_dzanie_projektem_pakiet_szkolenniowy_3_14401.pdf
2. Appelt K., Jabłoński S., Smykowski B., Wojciechowska J., Ziółkowska B., Konstruowanie i ewaluacja projektów. Poprawa funkcjonowania osób z ograniczeniami sprawności i ich środowisk, Warszawa 2010.
Publikacja dostępna w Internecie:
http://scholar.com.pl/upload/product_files/2114/22_AZOzOS_tom11_.pdf
3. Bolanowska A., Przykłady projektów działania socjalnego zrealizowanych w instytucjach socjalnych w Belgii, [w:] E. Marynowicz-Hetha, J. Piekarski (red.), Wokół problemów działania społecznego, Interart, Warszawa 1996, s. 207-230.
4. Chludziński M., Przybylski W., Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Wydawnictwo Verlag Dashöfer, Warszawa 2004.
5. Grudzień-Bielaszewska I., Lesiewicz J., Podręcznik dla uczestników specjalizacji II stopnia w zawodzie pracownik socjalny, Lublin 2012, moduł C, s. 71-87.
Publikacja dostępna w Internecie: http://www.kpss.lublin.pl/upload/modul_ogolny.pdf
6. Jakubowska B., Kozyra-Olszańska M., Płócińska M., Od pomysłu do działania. Jak rozwiązywać problemy społeczności lokalnych?, "Bene Vobis", Warszawa 1998, s. 14-21, 38-43, 57-61.
7. Jodłowska M., Uwarunkowania narkomanii. Projekt socjalny rozwiązania problemu, [w:] A. Kotlarska-Michalska (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 1999, s. 125-149.
8. Kamińska H., Struktura projektu na przykładzie projektu świetlicy środowiskowej, [w:] E. Marynowicz-Hetha, J. Piekarski (red.), Wokół problemów działania społecznego, Interart, Warszawa 1996, s. 181-188 .
9. Kotlarska-Michalska A., Projektowanie zmian społecznych. Zasady opracowywania projektów socjalnych. Rodzaje projektów socjalnych, [w:] A. Kotlarska-Michalska (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 1999, s. 37-56.
10. Kott K., Co to jest projekt socjalny?, Warszawa 2011.
Publikacja dostępna w Internecie:
11. Niesporek A., Projekt Socjalny, [w:] S. Pawlas-Czyż (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2007, s. 75-81.
12. Rutkowska Anna, Projekt socjalny w pomocy społecznej (założenia i praktyczne zastosowanie), Wydawnictwo Edukacyjne WERS, Bydgoszcz 2011.
13. Urbaniak-Zająć D., Projekt-instytucja. Przykłady działań socjalnych realizowanych w Berlinie, [w:] E. Marynowicz-Hetha, J. Piekarski (red.), Wokół problemów działania społecznego, Interart, Warszawa 1996, s. 189-205.
14. Wronowski Grzegorz, Jak skutecznie napisać projekt socjalny. Nowa edycja środków z EFS na lata 2007-2013, Warszawa 2008, s. 7-10, 13-18.
Publikacja dostępna w Internecie: http://www.dashofer.pl/przyklady/S-SPSN.pdf
Literatura uzupełniająca:
1. Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, "Praca Socjalna", 2000, nr 4.
2. Gorczyc E., Stąpając po bruku. Projekt socjalny na rzecz kobiet., "Praca socjalna" 2003, nr 3.
3. "Praca socjalna", numer 3/2005.
4. Szymański Mirosław, O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2010.
5. Wolska-Pryluńska Dorota, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe, Katowice 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: