Pedagogika społeczna ćw. WS-SO-PS-2-PScw
Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna), o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju.
- Posiada wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się wśród innych i prekształcającym rzeczywistość, zna i rozumie koncepcję zmiany i wzmacnienia w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu jednostek,grup i środowisk.
- Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych i kulturalnych.
Umiejętności:
- Dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska spoleczne: analizuje ich powiązania z róznymi obszarami działalności socjalnej.
- Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji i oraganizacji społecznych.
- Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych prowadzących do wykluczenia i marginalizacji osób, grup i lokalnych społeczności; diagnozuje potrzeby i zasoby (potencjały, siły).
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności socjalnej.
- Potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów socjalnych i prognozować ich rozwiązania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
- Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.
- Analizuje przyczyny powstawania dysfunkcji, niedostosowania, niewydolności spolecznej, przestępczości i innych przejawów dezorganizacji życia osób, grup i środowisk.
Kompetencje społeczne:
- Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
- Potrafi wykorzystywać we współpracy z innymi i rozwijać własne umiejętności interpersonalne.
- Aktywnie uczestniczy w życiu społecznym/publicznym.
- Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane odmiennym położeniam kulturowym i społecznym.
Punkty ECTS:
udział w ćwiczeniach - 30 godzin
przygotowanie się do ćwiczeń - 10 godzin
przygotowanie się do kolokwium - 10 godzin
konsultacje - 5 godzin
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%.
Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%.
Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%.
Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%.
Obecność na ćwiczeniach obowiązkowa.
Literatura
1. Gizowski M., Wygrane aspekty pracy socjalnej, Analiza krytyczna, Podręcznik akademicki, Gdańk 2011.
2. Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red.), Pedagogika społeczna - przestrzenie życia i edukacji. Warszawa 2010.
3. Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.), Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej, Warszawa 2006.
4. Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, T. 1 i 2. Warszawa 2006.
5. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.), Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010.
6. Piekarski J., U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno-metodologiczne, Łódź 2007. 7Reczek – Zymróz Z., Współdziałanie pedagogiczne szkoły podstawowej ze środowiskiem lokalnym, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: