Podstawy psychologii klinicznej WS-SO-PS-2-PPK
1.Funkcjonowanie człowieka w warunkach choroby, reakcje na chorobę, postawy wobec choroby chorego i jego otoczenia
2.Sposoby rozumienia normalnosci i zdrowia
3.Choroby przewlekłe i nieuleczalne, opieka paliatywna. Problemy chorego z afazja.
4.Zaburzenia procesów poznawczych (spostrzegania, myslenia, pamieci, uwagi,
swiadomosci, orientacji) i procesów emocjonalno-motywacyjnych
5.Psychologia kliniczna dziecka.
6.Psychologiczne uwarunkowania chorób somatycznych (WZA, WZB)
7.Nerwice i ich geneza.
8.Zaburzenia nastroju
9.Zaburzenia wczesnodzieciece
10.Zaburzenia osobowosci i schizofrenia
11.Psychologiczne aspekty starzenia sie i starosci, psychologiczne problemy rehabilitacji osób starych, zaburzenia póznego okresu dorosłosci
12.Zaburzenia wywołane zazywaniem srodków psychoaktywnych
13.Uzaleznienie od Internetu
14.Współczesne zagrozenia zdrowia: anoreksja, bulimia, otyłość, choroby serca
15.Podstawy oddziaływania psychologicznego. Metody psychokorekcyjne (interwencja, psychoterapia, rehabilitacja)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Definiuje podstawowe pojęcia na gruncie psychologii klinicznej
- Opisuje funkcjowanie człowieka chorego (zburzenia somatyczne, psychiczne, osobowości, uzależnienia)
- Wskazuje i opisuje problemy w funkcjonowaniu człowieka chorego, starszego, osób z zaburzeniami zdrowia psychicznego
Umiejętności:
- Wykorzystuje zdobytą wiedzę o procesach psychicznych człowieka chorego w analizie indywidualnych przypadków
- Dostrzega różnice w funkcjonowaniu osób z poszczególnymi zaburzeniami
- Potrfi wskazać metody oddziaływań pomocowych wobec poszczególnych trudności zdrowotnych
Kompetencje społeczne:
- Zna własne możliwosci w zakresie zdobywania wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia
- Potrafi samodzielnie wyszukiwac informacje w literaturze przedmiotu
- Rozumie i docenia znaczenie uczciwosci poznawczej w działaniach własnych i innych osób, prezentuje postawę etyczną
Punkty ECTS:
udział w wykładzie: 30
konsultacje: 5
przygotowanie do dyskusji: 5
analiza zadanej literatury: 10
przygotowanie do egzaminu: 30
Punkty ECTS: 3
Kryteria oceniania
Wiedza:
Na ocene 2 (ndst.): student nie posiada podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu osób w sytuacji
choroby, nie potrafi wskazac i opisac metod pomocy wobec osób chorych, nie zna
podstawowych pojec z zakresu psychologii klinicznej
Na ocene 3 (dst.) - posiada jedynie elementarna wiedze o funkcjonowaniu osób chorych, zna
niektóre pojecia z zakresu psychologii klinicznej, wskazuje niektóre z metod pomocy
Na ocene 4 (db) - posiada znaczna czesc wiedzy o funkcjonowaniu osób chorych, zna
wiele pojec z zakresu psychologii klinicznej, potrafi wskazac liczne metody oddziaływan
pomocowych, potrafi je porównac
Na ocene 5 (bdb) - posiada pełna wiedze o funkcjonowaniu osób chorych, zna wszystkie
omówione pojecia z psychologii klinicznej i potrafi je zdefiniowac, prawidłowo wskazuje
metody oddziaływan pomcowych, wykorzystuje zdobyta wiedze do proponowania nowych
form pomocy
Umiejetnosci:
Na ocene 2 (ndst.): student nie potrafi zastosowac wiedzy na temat funkcjonowania osób
chorych w analizie indywidualnych przypadków, nie umie wskazac róznic pomiedzy
poszczególnymi rodzajami zaburzen
Na ocene 3 (dst.) - potrafi jedynie wybiórczo zastosowac posiadana wiedze w analizie
przypadków, wskazuje niektóre róznice miedzy zaburzeniami
Na ocene 4 (db) - potrafi w wiekszosci przypadków stosowac wiedze w analizie
przypadków, wskazuje wiekszosc róznic miedzy zaburzeniami
Na ocene 5 (bdb) - w kazdej analizie przypadku potrafi zastosowac zdobyta wiedze na
temat funkcjonowania osób chorych
Kompetencje społeczne:
Na ocene 2 (ndst.): student nie potrafi własciwie ocenic własnych mozliwosci
poznawczych, nie jest samodzielny z posługiwaniu sie literatura
Na ocene 3 (dst.) - mało poprawnie ocenia własne mozliwosci, ma mała
umiejetnosc samodzielnego posługiwania sie literatura
Na ocene 4 (db) - potrafi ocenic własne mozliwosci, samodzielny
Na ocene 5 (bdb) - samodzielnie korzysta ze wskazanej literatury, wykorzystuje ja jako źródło problemów do dyskusji
Egzamin pisemny - pytania otwarte
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002). Psychologia rozwoju człowieka Tom 2. Warszawa: PWN
2.Kowalik S. Psychologia rehabilitacji Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
3.Sek H. (2007) Psychologia kliniczna Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tom I i II
4.Strelau J. (2008). Psychologia Tom1 i 3, Gdansk: GWP
5.Wallen R. (1964) Psychologia kliniczna Warszawa: PWN, r.5,6
Literatura uzupełniajaca:
1.Antonowsky A.(1995) Rozwikłanie tajemnicy zdrowia Fundacja IP-N, Warszawa
2.Józefik B.(red) (1996) Anoreksja i bulimia psychiczna. Wyd. CMUJ .Kraków
3.Sek H. (2001) Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wyd.Naukowe Scholar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: