Interwencja kryzysowa WS-SO-PS-2-IK
Uczestnik zajęć zapozna się z wybranymi obszarami interwencji kryzysowej:
1.Kryzys i interwencja kryzysowa – teorie, modele interwencji kryzysowej
2.Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej cz.I i II
3.Procedury stosowane w interwencji kryzysowej
4.Kryzys zagrożenia życia – samobójstwa
5.Kryzys utraty – żałoba
6.Interwencja w sytuacji kataklizmów i katastrof
7.Napaść seksualna
8.Przemoc ze strony partnera
9.Kryzys nałogu
10.Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
11.Praca z dzieckiem w sytuacji kryzysu
12.Interwencja związana z porwaniem zakładników
13.Jak zapewnić bezpieczeństwo interwentowi?
14.Nowe trendy w interwencji kryzysowej
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E1 zna metody diagnozowania i ewaluowania w pracy socjalnej nazywa rodzaje kryzysów, definiuje zdarzenia traumatyzujące,, wymienia rodzaje interwencji kryzysowej, rozpoznaje osoby w kryzysie.
E2 Potrafi generować rozwiązania i strategie pomocy dla osób w kryzysie, potrafi prognozować przebieg kryzysu, wylicza następstwa kryzysu, proponuje rozwiązania sytuacji kryzysowych, opracowuje strategie, przewiduje skutki planowanych działań.
E3 Analizuje sytuacje kryzysowe, decyduje o podjęciu interwencji, dobiera metodę,
E4 współuczestniczy w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych pełniąc adekwatne do sytuacji role rzecznika, mediatora, doradcy, asystenta, animatora pracy socjalnej.
E5 Potrafi doskonalić swój warsztat pracy - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji kryzysowej, pracuje w zespole, kieruje praca zespołu interwencyjnego, troszczy się i dba o ofiary kryzysu, nie bierze odpowiedzialności za resztę ich życia, jest zorientowany na pomaganie, akceptuje zachowania osób w kryzysie, jest kreatywny w poszukiwaniu pomocowych rozwiązań, ma świadomość własnej wrażliwości i empatii.
Opis ECTS
udział w zajęciach 30 godzin
Kryteria oceniania
Konwersatorium prowadzone w formie wykładu konwersaryjnego, oraz metody ćwiczeń diagnozowania i poszukiwania rozwiązań problemowej sytuacji- zespołowe analizowanie i rozwiązywanie przez studentów rzeczywistych sytuacji problemowych pod okiem prowadzącego. Studenci pracują w grupach ćwiczeniowych.
Ocena jest średnią z realizacji poszczególnych efektów.
E1
ocena bardzo dobra - Posiada rozległą wiedzę z obszaru diagnozowania sytuacji kryzysowych, biegle zna metody diagnozowania i ewaluowania w pracy socjalnej nazywa rodzaje kryzysów, definiuje zdarzenia traumatyzujące,, wymienia rodzaje interwencji kryzysowej, rozpoznaje osoby w kryzysie.
ocena dobra -Posiada wiedzę z obszaru diagnozowania sytuacji kryzysowych, zna metody diagnozowania i ewaluowania w pracy socjalnej, nazywa rodzaje kryzysów, definiuje zdarzenia traumatyzujące,, wymienia rodzaje interwencji kryzysowej, rozpoznaje osoby w kryzysie.
ocena dostateczna - Posiada minimalną podstawową wiedzę z obszaru diagnozowania sytuacji kryzysowych, wymienia metody diagnozowania i ewaluowania w pracy socjalnej, nazywa rodzaje kryzysów, definiuje zdarzenia traumatyzujące,, wymienia rodzaje interwencji kryzysowej, rozpoznaje osoby w kryzysie.
ocena niedostateczna - nie posiada wiedzy z z obszaru diagnozowania sytuacji kryzysowych, nie zna metod diagnozowania i ewaluowania w pracy socjalnej, rodzaje kryzysów, nie definiuje zdarzenia traumatyzujące,rodzaje interwencji kryzysowej, nie rozpoznaje osoby w kryzysie.
E2;E3
ocena bardzo dobra - Potrafi biegle, samodzielnie generować rozwiązania i strategie pomocy dla osób w kryzysie, potrafi prognozować przebieg kryzysu, wylicza następstwa kryzysu, proponuje rozwiązania sytuacji kryzysowych, opracowuje strategie, przewiduje skutki planowanych działań. Trafnie analizuje sytuacje kryzysowe, decyduje o podjęciu interwencji, dobiera metodę.
ocena dobra - Potrafi generować rozwiązania i strategie pomocy dla osób w kryzysie, prognozować przebieg kryzysu, wylicza następstwa kryzysu, proponuje rozwiązania sytuacji kryzysowych, opracowuje strategie, przewiduje skutki planowanych działań. Trafnie analizuje sytuacje kryzysowe, decyduje o podjęciu interwencji, dobiera metodę.
ocena dostateczna - Potrafi w stopniu podstawowym generować rozwiązania i strategie pomocy dla osób w kryzysie, prognozować przebieg kryzysu, wylicza następstwa kryzysu, proponuje rozwiązania sytuacji kryzysowych, opracowuje strategie, przewiduje skutki planowanych działań. Na poziomie podstawowym analizuje sytuacje kryzysowe, decyduje o podjęciu interwencji, dobiera metodę.
Ocena niedostateczna -Nie potrafi generować rozwiązania i strategii pomocy dla osób w kryzysie, nie umie prognozować przebiegu kryzysu, wyliczyć następstwa kryzysu, nie potrafi zaproponować rozwiązania sytuacji kryzysowych, opracować strategie, nie przewiduje skutki planowanych działań, podjąć decyzji o podjęciu interwencji, dobrać właściwej metody pracy socjalnej.
E4;E5
Ocena bardzo dobra - aktywnie z zaangażowaniem współuczestniczy w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych pełniąc adekwatne do sytuacji role rzecznika, mediatora, doradcy, asystenta, animatora pracy socjalnej. Potrafi doskonalić swój warsztat pracy - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji kryzysowej, aktywnie pracuje w zespole, troszczy się i dba o ofiary kryzysu, nie bierze odpowiedzialności za resztę ich życia, jest zorientowany na pomaganie, akceptuje zachowania osób w kryzysie, jest kreatywny w poszukiwaniu pomocowych rozwiązań, ma świadomość własnej wrażliwości i empatii.
ocena dobra -współuczestniczy w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych pełniąc adekwatne do sytuacji role rzecznika, mediatora, doradcy, asystenta, animatora pracy socjalnej. Potrafi doskonalić swój warsztat pracy - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji kryzysowej, pracuje w zespole, kieruje praca zespołu interwencyjnego, troszczy się i dba o ofiary kryzysu, nie bierze odpowiedzialności za resztę ich życia, jest zorientowany na pomaganie, akceptuje zachowania osób w kryzysie, jest kreatywny w poszukiwaniu pomocowych rozwiązań, ma świadomość własnej wrażliwości i empatii.
ocena dostateczna- w stopnie podstawowym współuczestniczy w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych pełniąc role rzecznika, mediatora, doradcy, asystenta, animatora pracy socjalnej. Potrafi doskonalić swój warsztat pracy - zachowuje ostrożność w podejmowaniu interwencji kryzysowej, pracuje w zespole, kieruje praca zespołu interwencyjnego, troszczy się i dba o ofiary kryzysu, nie bierze odpowiedzialności za resztę ich życia, jest zorientowany na pomaganie, akceptuje zachowania osób w kryzysie, jest kreatywny w poszukiwaniu pomocowych rozwiązań, ma świadomość własnej wrażliwości i empatii.
ocena niedostateczna - nie angażuje się i nie współuczestniczy w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych , nie angażuje się w role rzecznika, mediatora, doradcy, asystenta, animatora pracy socjalnej.
Nie widzi potrzeby i nie doskonali warsztatu pracy - brak mu uważności w podejmowaniu interwencji kryzysowej, słabo pracuje w zespole, w stopniu niewystarczającym troszczy się o ofiary kryzysu, ma skłonność do brania odpowiedzialności za resztę ich życia, nie jest zorientowany na pomaganie, nie rozumie zachowania osób w kryzysie, jest mało kreatywny w poszukiwaniu pomocowych rozwiązań, nie ma świadomości własnej wrażliwości i empatii.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Badura-Madej W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Katowice 1999.
2.Greenstone J.L., Leviton S.C., Interwencja kryzysowa. Gdańsk 2004
3.James R.K., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2010
4.Kubacka-Jasiecka D. Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010
5.Lipczyński A. Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa 2007
Literatura uzupełniająca:
1.Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie: interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków 2000
2.Dudek B. Zaburzenie po stresie traumatycznym. Gdańsk 2003.
3.Lis-Turlejska M. Radzenie sobie ze skutkami skrajnie traumatycznych przeżyć. Nowiny Psychologiczne, 19993,4,77-86.
4.Steuden S., Janowski K., Psychologiczne aspekty doświadczania żałoby. Lublin 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: