Asystent rodziny - wybrane zagadnienia WS-SO-PS-2-AR
Zakres tematów:
1.Kompetencje pracownika socjalnego
2.Podstawowe umiejetnosci komunikacyjne w pracy z rodzina
3.Diagnozowanie rodziny i srodowiska rodzinnego
4.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.I
5.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.II
6.Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych i wychowawczych
7.Patologia i dysfunkcja srodowiska rodzinnego
8.Podstawowe umiejetnosci wychowawcze i terapeutyczne
9.Pomoc skoncentrowana na rozwiazaniach
10.Postepowanie z klientem, który nie podejmuje rozmowy, praca z oporem i motywowanie do zmiany
11.Planowanie pomocy rodzinie i monitorowanie jej funkcjonowania
12.Wybrane metody rozwiazywania sytuacji kryzysowych
13.Zespół interdyscyplinarny
14.Etyka pracy asystenta rodziny
15.Ewaluacja pracy własnej
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Rozpoznaje środowiska, grupy i więzi społeczne istotne dla pracy socjalnej
- Opisuje sposoby postępowania z klientem
Umiejętności:
- Planuje diagnozę sytuacji rodzinnej klienta
- Posługuje się zróżnicowanymi metodami pracy z klientem
- Stosuje zasady etyki
Kompetencje społeczne:
- Zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii o kliencie
- Dokonuje oceny pracy własnej
- Jest otwarty na pracę w zespole interdyscyplinarnym
ECTS:
- udział w wykładzie: 30
- przygotowanie do ćwiczeń: 5
- konsultacje: 5
- czas na napisanie referatu: 10
- przygtowanie do egzaminu: 20
Liczba ECTS: 2,5
Kryteria oceniania
Na ocene 2 (ndst.): student nie posiada podstawowej wiedzy kompetencji pracy z klientem jakim
jest rodzina, nie potrafi wskazać metod pracy z rodzina, niepoprawnie wykonał pracę pisemną lub jej nie przedstawił
Na ocene 3 (dst.) - posiada jedynie elementarną wiedzę o metodach pracy z rodzina,wykształcił niskie kompetencje do pracy pomocowej, na niskim poziomie wykonał pracę pisemną
Na ocenę 4 (db) - posiada dobry poziom kompetencji wymaganych w pracy socjalnej z rodziną, potrafi zastosować większość poznanych metod, poprawnie napisał pracę
pisemną
Na ocenę 5 (bdb) - posiada bardzo dobrą wiedzę o metodach i sposobach pracy socjalnej z rodziną, potrafi zastosować wszystkie poznane metody, bardzo dobrze przygotował pracę
pisemną
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
z zakresu wiedzy: wykład konwersatoryjny
z zakresu umiejetnosci: studium przypadku, cwiczenia praktyczne,
z zakresu kompetencji: metoda stolików eksperckich, cwiczenia praktyczne
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Badura-Madej W. (1999) Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej: poradnik dla pracowników
socjalnych, Katowice: Slask Wydawnictwo Naukowe
2.Krasiejko I. (2010) Metodyka działania asystenta rodziny: podejscie skoncentrowane na rozwiazaniach w pracy socjalnej. Katowice: Slask Wydawnictwo Naukowe
3.Łecki K., Szóstka.A. (1999) Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Katowice: Ślask
4.Nocun A., Szmagalski J. (1996) Podstawowe umiejetnosci w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie sie, rozwiazywanie problemów i konfliktów Warszawa: Interart
Literatura uzupełniajaca:
1.De Robertis C., przy współpracy B.Blanc, F.Lesimple, H.Pascal (1998) Metodyka działania w pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Slask
2.De Robertis C., Pascal H. (1999) Postepowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznosciami Katowice: Slask Wydawnictwo Naukowe
3.Szczepkowski J. (2010) Praca socjalna Torun: Wyd. Akademickie Akapit.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: