Psychologia rozwoju człowieka WS-SO-PS-1-PRC
Treści merytoryczne:
1.Przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej, pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, cechy rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych
2.Prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka
3.Zmiany rozwojowe, aktywności i działalność jednostki
4.Periodyzacja rozwoju psychicznego
5.Rozwój fizyczny człowieka – zależność od czynników genetycznych i środowiskowych.
6.Rozwój społeczny, emocjonalny, rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie.
7.Charakterystyka okresu prenatalnego, wpływ chorób matki na rozwój dziecka w życiu płodowym i po urodzeniu
8.Charakterystyka wczesnego dzieciństwa
9.Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny
10.Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny
11.Adolescencja
12.Wczesna dorosłość
13.Średnia dorosłość. Wiek średni
14.Późna dorosłość. Wiek starzenia się, problem starości i starzenia się, opieka paliatywna,
15.Rozwój poznawczy: podejście Piagetowskie
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej, pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, cechy rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych
- Zna prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka
- Charakteryzuje rozwój społeczny, emocjonalny, rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie
- Charakteryzuje właściwości okresu prenatalnego i specyfikę rozwoju dziecka w tym okresie
- Charakteryzuje i opisuje specyfikę rozwoju w poszczególnych okresach: wczesnego dzieciństwa, wieku przedszkolnego, młodszego wieku szkolnego, adolescencji, wczesnej dorosłości, średniej dorosłości i późnej dorosłości.
Umiejętności:
- Potrafi różnicować pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, wskazuje rodzaje zmian rozwojowych i cechy rozwoju
- Potrafi charakteryzować właściwości rozwoju psychicznego człowieka
- Potrafi dokonań periodyzacji rozwoju psychicznego człowieka
- Wykorzystuje wiedzę z zakresu rozwoju prenatalnego oraz poszczególnych etapów rozwoju w praktyce
- Posiada umiejętność analizowania rozwoju emocjonalnego, poznawczego, społecznego i fizycznego w poszczególnych okresach rozwojowych
Kompetencje społeczne:
- Zna i rozumie własne ograniczenia poznawcze i dąży do ich przezwyciężania
- Potrafi formułować pytania służące rozszerzeniu posiadanej wiedzy i samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze
- Potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce zawodowej
Kryteria oceniania
Metoda: wykład interaktywny
Forma zaliczenia: egzamin pisemny
Kryteria oceny:
zna podstawowe zagadnienia w obszarze psychologii rozwoju człowieka - 3
potrafi analizować procesy rozwoju człowieka w odniesieniu do koncepcji teoretycznych - 4
potrafi zastosować podstawowe koncepcje rozwoju do analizy aktualnego poziomu rozwoju człowieka - 5
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Bee H. Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2004
2.Harwas-Napierała B., Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka, tom 2, Warszawa 2009
3.Piaget J. Studia z psychologii dziecka. Warszawa 2006
4.Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, tom 1, Warszawa 2003
5.Turner J., Helms D. Rozwój człowieka. Warszawa 1999
Literatura uzupełniająca:
1.Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000
2.Brzezińska, A. I. (red.).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2005
3.Erikson E. H. Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań 1997
4.Schaffer H. R. Psychologia dziecka. Warszawa 2005
5.Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie. Poznań 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: