Psychologia ogólna WS-SO-PS-1-PO
Treści merytoryczne:
1.Wprowadzenie do psychologii ogólnej. Biopsychologia – nauka o układzie nerwowym.
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami psychologicznymi
2.Podstawowe kierunki w psychologii: behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna
Przedstawienie założeń behawioryzmu, psychoanalizy, psychologii humanistycznej, rozróżnienie poszczególnych nurtów psychologicznych.
3.Spostrzeganie, odbiór wrażeń, uwaga
Proces spostrzegania i jego etapy, złudzenia, halucynacje, urojenia, samooszukiwanie się, omówienie głównych eksperymentów nad spostrzeganiem, proces uwagi, funkcje uwagi, omówienie procesów organizujących percepcję (podział na regiony, figura i tło, zasady grupowania percepcyjnego, dobra figura).
4.Emocje
Czym są emocje, koncepcje emocji podstawowych, funkcje emocji, teorie emocji (teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego, teoria ośrodkowych procesów nerwowych Canona i Barda, poznawcza teoria pobudzenia Lazarusa i Schachtera), różnica pomiędzy emocjami a uczuciami.
5.Motywacja
Na czym polega zjawisko motywacji, różnica pomiędzy instynktem a popędem, prawo Yerkesa-Dodsona, społeczno-poznawcze teorie motywacji, motywacja do osiągnięć i pracy.
6.Uczenie się
Zdefiniowanie procesu uczenia się, uczenie się poprzez warunkowanie, warunkowanie sprawcze, rola uczenia się, cele uczenia się, procesy zaangażowane w proces uczenia się, styl poznawczy a efektywność uczenia się.
7.Procesy poznawcze
Omówienie etapów i uwarunkowań rozwiązywania problemów.
8.Pamięć
Zdefiniowane procesu pamięci, etapy procesu pamięciowego, rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć długotrwała, pamięć deklaratywna, pamięć niedeklaratywna, proces zapominania, jak zwiększyć potencjał własnej pamięci – mnemotechniki.
9.Osobowość
Wybrane koncepcje osobowości, osobowość jako zespół cech, poznawcze podejście do osobowości.
10.Temperament
Wybrane badania nad temperamentem oraz główne współczesne teorie temperamentu.
11.Inteligencja
Definicja inteligencji, czynnikowe, biologiczne i poznawcze koncepcje inteligencji, style poznawcze – ogólna charakterystyka.
12.Różnice indywidualne
Opis różnic, determinanty, pomiar i aspekt społeczny.
13.Elementy psychologii społecznej – grupa społeczna
14.Wybrane zagadnienia z psychopatologii
15.Twórczość
Pojęcie twórczości ,kryteria, powiązania z cechami indywidualnymi.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Definiuje podstawowe pojęcia na gruncie psychologii (spostrzeganie, wrażenia, pamięć, uczenie się, emocje, motywacje, myślenie, temperament, osobowość, inteligencja, różnice indywidualne)
- Wymienia i charakteryzuje podstawowe kierunki na gruncie psychologii
- Zna podstawowe procesy związane z grupą społeczną
Umiejętności:
- Wykorzystuje zdobytą wiedzę o procesach psychicznych człowieka do analizowania problemów indywidualnych i procesów społecznych
- Różnicuje poszczególne kierunki psychologiczne, potrafi wskazać ich praktyczne zastosowanie
- Analizuje i interpretuje przebieg procesów uczenia się, pamięci, myślenia i rozwiązywania problemów
Kompetencje społeczne:
- Zna własne możliwości w zakresie zdobywania wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia
- Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu
- Rozumie i docenia znaczenie uczciwości poznawczej w działaniach własnych i innych osób, prezentuje postawę etyczną
Punkty ECTS:
udział w wykładzie: 30
konsultacje: 5
przygotowanie do dyskusji: 5
analiza zadanej literatury: 10
przygotowanie do egzaminu: 30
Punkty ECTS: 3
Kryteria oceniania
Wykład, dyskusja w grupie
egzamin pisemny
warunki zaliczenia:
- obecność na zajęciach
- pozytywne zaliczenie egzaminu końcowego
Ocena bdb (5) - student wykazał się bardzo dobrą znajomością omawianych zagadnień, biegle posługuje się poznanymi teoriami i pojęciami, potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka
Ocena db (4) - student wykazał się dobrą znajomością omawianych zagadnień, posługuje się poznanymi teoriami i pojęciami, potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka, zdarzają mu się błędy w tym zakresie
Ocena dst (3) - student wykazał się dostateczną znajomością omawianych zagadnień, popełnia błędy w posługiwaniu się poznanymi teoriami i pojęciami, nie zawsze potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka, zdarzają mu się błędy w tym zakresie
Ocena ndst (2) - student wykazał się niedostateczną znajomością omawianych zagadnień, popełnia liczne błędy w posługiwaniu się poznanymi teoriami i pojęciami, nie potrafi wskazać i rozróżniać mechanizmy leżące u podstaw zachowania się człowieka, wymaga utrwalenia poznanego materiału
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2003
2.Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii .Gdańsk 2003
3.Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki tom I i II Gdańsk 2000
4.Zimbardo Ph.G. Psychologia i życie Warszawa 1999
Literatura uzupełniająca:
1.Aronson, Wilson, Akert (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka
2.Hall C.S., Lindzey G. (2001). Teorie osobowości. Warszawa: WN PWN
3.Kozielecki J., Główne idee współczesnej psychologii. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998
4.Nęcka E., Inteligencja. Geneza – struktura – funkcje. Gdańsk 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: