Psychologia rodziny WS-SO-PR
Treści merytoryczne:
Psychologia rodziny jako nauka;
Ujęcie małżeństwa i rodziny w podstawowych teoriach psychologicznych oraz typologiach;
Pojęcia: jakości małżeństwa, satysfakcji małżeńskiej, powodzenia związku;
Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa (dojrzałość do zawarcia małżeństwa, rodzina pochodzenia, wybór współmałżonka, motywy zawierania małżeństwa) oraz w trakcie jego trwania (uwarunkowania zewnętrzne: standard ekonomiczny, relacje z rodzicami, posiadanie dzieci oraz uwarunkowania wewnętrzne: staż małżeński, oczekiwania, potrzeby i wartości, więź, komunikacja, konflikty);
Miłość małżeńska - podstawowe koncepcje, teorie, relacje emocjonalne w rodzinie.
Typologie rodzin w ujęciu systemowym;
Style wychowania w rodzinie;
Postawy rodzicielskie;
Najczęstsze problemy wychowawcze w rodzinie.
Psychospołeczne problemy rodzin oczekujących potomstwa i po narodzinach dziecka.
Problemy rodzin z dorastającymi dziećmi. Faza usamodzielniania się dzieci w rodzinie.
Rodziny niepełne, samotne rodzicielstwo.
Rodziny zastępcze, adopcja.
Zazdrość, zdrada, przebaczenie, rozwód i jego konsekwencje.
Dysfunkcje w rodzinie.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
S02_W05
Ma rozszerzoną wiedzę na temat kształtowania więzi w rodzinie oraz czynników, które na nią oddziałują.
S02_W06
Ma rozszerzoną wiedzę o psychologicznych aspektach funkcjonowania człowieka w rodzinie.
S02_W09
ma pogłębioną wiedzę o poglądach czołowych przedstawicieli głównych nurtów psychologicznych na temat rodziny i o ich historycznej ewolucji.
S02_U01
Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne dotyczące rodziny oraz relacje między tymi zjawiskami.
S02_U02
Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych zachodzących w rodzinie. Potrafi formułować własne opinie.
S02_U03
Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych zachodzących w rodzinie oraz formułować własne opinie na ten temat.
S02_U08
Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych dotyczących rodziny, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z uwzględnieniem ich wymiaru psychologicznego.
S02_K03
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
S02_K06
Student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.
Opis ects:
udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)
przygotowanie do zajęć: 25 godz. (1ects)
przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. (1 ects)
suma: 85 godz. (3 ects)
Kryteria oceniania
Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z egzaminu pisemnego. Egzamin ma formę testu. Zawarte w nim pytania mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz umiejętności opisane w efektach kształcenia.
Literatura
Adamski F., Miłość, małżeństwo, rodzina, Kraków 1985.
de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1996.
Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychologiczne uwarunkowania powodzenia małżeństwa, Warszawa 1985.
Cudak H., Szkice z badań nad rodziną, Kielce 1995.
Milewska E., Szymanowska A. (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa 2000.
Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków 2007.
Rembowski J., Rodzina w świetle psychologii, Warszawa 1986.
Rostowska T., Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009.
Ryś M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 1999.
Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1980.
Ziemska M., Rodzina i dziecko, Warszawa 1980.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: