Metody i techniki badań społecznch - badania ilościowe WS-SO-MiTBI
Cele kształcenia / wykładu
Zgodnie z przyjętym w dokumencie MNiSzW, pn. „STANDARDY KSZTAŁCENIA dla kierunku SOCJOLOGIA (studia pierwszego stopnia)” założeniem ze [A]bsolwent socjologii to przede wszystkim analityk i badacz - celem ogólnym kształcenia jest przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia badań naukowych.
W szczególności, zakłada się ze [Absolwent studiów pierwszego stopnia] Jest profesjonalnym realizatorem badań społecznych (…) umiejącym gromadzić i interpretować zastane informacje i dane empiryczne oraz formułować na ich podstawie diagnozy dotyczące wybranych obszarów rzeczywistości społecznej.
Zakres tematów (przykłady)
1. Badania socjologiczne:
- podstawowe – stosowane – ewaluacyjne
--> metodologia badań = typologie badań
- badania ilościowe & badania jakościowe
--> badania sondażowe
--> badania eksperymentalne
--> badania ‘mieszane’ --> eksperyment sondażowy
Struktura procesu badawczego
--> wyznaczanie badania
--> strategie badawcze i typy badań ilościowych
sondaż – rodzaje problemów dla badan sondażowych
eksperyment - rodzaje problemów dla badań
eksperymentalnych
2. Formułowanie problemu badawczego: pytania i hipotezy badawcze
-Pytania badawcze & rodzaje badań
--> deskryptywne – eksploracyjne – ewaluacyjne – predykcyjne
– eksplanacyjne – kontrolne
- Operacjonalizacja problemu - rodzaje hipotez badawczych
(‘ilościowych’)
--> wersje hipotez – h. umotywowana – h. statystyczna
(zerowa, alternatywna; nie/ukierunkowana)
- Decyzje dot. hipotez
--> rodzaje błędów (błąd I-go, bł. II-go rodzaju)
3. Język badań empirycznych:
- pojęcia – konstrukty – zmienne
--> zm. zależne – niezależne; interweniujące/pośredniczące;
mierzalne (niemierzalne), ukryte (latentne); kontrolne -
manipulowane
4. Operacjonalizacja pojęć - konstruowanie zmiennych
- rodzaje pomiaru - typy skal i wskaźników
--> skala nominalna – porządkowa – przedziałowa - stosunkowa
- ocena jakości pomiaru
--> rzetelność (składowa prawdziwa i składowa błędu pomiaru)
--> trafność (konstrukcyjna, wewnętrzna, zewnętrzna);
przykłady skal i klasyfikacji (np. status socjoekonomiczny
Duncan’a)
5. Wskaźniki – rodzaje i zastosowania
- funkcje wskaźników w bad. socjologicznych
wsk. definicyjne
empiryczne
inferencyjne
- wskaźniki społeczne
strukturalne (wewnętrzne) – czasowe – dziedzinowe (zewnętrzne);
informacyjne – predykcyjne – problemowe (zorientowane-na-problem)
– programowe (ewaluacyjne)
6. Badania ilościowe na próbach reprezentacyjnych – podejścia badawcze i logika próbkowania
- Rodzaje podejść w badaniach reprezentacyjnych
[przykłady]: opisowo-statystyczne, eksploracyjno-normatywne, predykcyjno-korelacyjne, eksplanacyjno-eksperymentalny, kontrolno-ex post facto
- Logika próbkowania–metoda reprezentacyjna: populacja-->próba
identyfikacja populacji celowej (target population), i dostępnej (frame population)
określenie / wybór jednostki badania i analizy – kryteria wyboru
operat losowania (badania)
ważniejsze operaty: przykłady operatów dostępnych w ramach statystyki publicznej: dane spisowe, REGON, PESEL, ZUS-rejestracje, itp.
- Próby losowe / reprezentacyjne - techniki wyboru losowego:
-->losowanie proste indywidualne - losowanie systematyczne -
losowanie zespołowe / klastrowe - losowanie warstwowe - -
proporcjonalna / nieproporcjonalna alokacja do warstw - -
schematy złożone / losowanie dwu-stopniowe.
7. SONDAŻ: Badania sondażowe – charakterystyka metody
- Typy badań sondażowych
(ze względu na cel) sondaże opisowe /statystyczne - analityczne - porównawcze; socjologiczne (vs. marketingowe i poolingi)
przykłady ważniejszych sondaży (w Polsce i UE):
s. systematyczne („Diagnoza społeczna’; Eurobarometr, sondażowe badania statystyki publicznej: Badania Budżetów Gospodarstw Domowych, EU-SILC, etc).;
cykliczne (Indeks nastrojów konsumenckich; Europejski Sondaż Społeczny/ESS, inne);
doraźne /sporadyczne / okazjonalne (przez instytuty badawcze, OBOP, CBOS, innne)
- Charakterystyka bad. sondażowego jako procesu zbierania danych
kluczowe pojęcia i role w sondażu:
respondent – ankieter/interviewer – superwizor;
narzędzia – kwestionariusz – ankieta – wywiad
8. Problemy jakości danych – zabezpieczenie przed możliwymi
błędami
--> Typy błędów w badaniach sondażowych – wstępna
specyfikacja:
pojecie błędu całkowitego: losowy i systematyczny składnik błędu
błędy próbkowe (sampling error)
błędy pomiarowe - błędy związane z narzędziem - błędy związane z badaczem /ankieterem – błędy związane z respondentem
błedy zwiazane z operatem badania / bł. pokrycia (coverage error)
braki odpowiedzi (nonresponse terror)
--> Problemy poufności danych i względy etyczne
zasada poinformowanej zgody /informed consent
9. Proces badania sondażowego – projektowanie i realizacja
Decyzje w ramach głównych stadiów procesu badawczego (w sondażu)
Stadium 1. Planowanie badania
określenie typu sondażu i wstępny plan badania
decyzje dotyczące próby – schemat wyboru i wielkość próby
przygotowanie kwestionariusza
ocena środków (budżetu) na badania
plan (przewidywanych) analiz danych i raportowania wyników
Stadium 2. Badanie pilotażowe – pre-testowanie narzędzi i procedur
wybór metody testowania w pilotażu
opracowanie kwestionariusza do badania ’właściwego’
rola ankieterów (debriefing etc.)
Stadium 3. Sporządzenie operacyjnego projektu badania
Stadium 4. Realizacja badania /Zbieranie danych
Stadium 5. Procesowanie danych – wprowadzanie danych konstruowanie ‘rekordów/plików danych’
Stadium 6. Analiza danych – opracowanie raportu z badania
10. Wybór metody zbierania danych – zalety i wady – metody mieszane
sondaż z wywiadem face-to-face – s. pocztowy – s. telefoniczny /CATI– s. internetowy / online/ CAWI – s. mieszane (kombinacja metod)
rodzaje wywiadów i technik ich realizacji (użyciem komputerów, handhelders, itp.)
rodzaje ankiet – techniki ‘ankietowania’
11. Wyznaczanie i implementacja próby
liczebność próby – kryteria: ‘dokładność’ i ‘ufność’ oszacowań vs. względy pragmatyczne badania (ekonomiczne i organizacyjne);
organizacja pracy ‘w terenie’ / fieldwork i aktualizacja (‘aktywacja’) operatu badania
12. Konstruowanie narzędzi – kwestionariusz wywiadu /
Questionnaire Design
- Pytania badawcze a pytania kwestionariusza – kryteria
formułowania pytań
- Pytanie-odpowiadanie jako proces poznawczy: problemy i
założenia dotyczące respondenta
kompetencje i skłonność do udzielania odpowiedzi – obciążenie respondenta - problemy sądów wartościujących
błędy odpowiedzi (zamierzone i niezamierzone)
problemy pytań wrażliwych / drażliwych dot. zachowań, opinii i postaw
13. Formatowanie kwestionariusza - struktura pytań i odpowiedzi - grupowanie pytań w sekcje / działy
- Błędy w konstrukcji kwestionariusza
- Testowanie kwestionariusza (wywiadu, samo-zwrotnego) – pilotaż
kwestionariusza – ewaluacja kwestionariusza
analiza pozycji - kodowanie zachowań respondenta – debriefing respondenta
kodowanie zachowań ankietera i post-interview debriefing
techniki ewaluacji kwestionariusza:
użycie ekspertów – grupy fokusowe – wywiady poznawcze
14. Konstruowanie skal: dobór pytań skalujących i analiza wzorów odpowiedzi
- Skale postaw (skalowanie jednowymiarowe):
-->skala Thurstone’a
--> skala Likerta
--> dyferencjał semantyczny
--> skalogram Guttmana
- Skalowanie wielowymiarowe i klasyfikacje - wprowadzenie
--> analiza klasterowa / analiza skupień (cluster analysis)
--> analiza czynnikowa
15. Badania eksplanacyjno-przyczynowe:
- Eksperyment – rodzaje badań eksperymentalnych:
--> Logika eksperymentowania - - wyznaczanie eksperymentów
- eksperyment klasyczny
zmienne (zależne – niezależne) i pomiar w eksperymencie
(test –post-test);
gr. eksperymentalne i gr. kontrolne - schematy doboru
obiektów do grup– kontrola w eksperymencie
- Quasi–eksperyment
eksperyment ‘naturalny’, terenowy – badanie ex post facto -
‘społeczeństwo eksperymentujące’
- Eksperyment sondażowy – analiza przyczynowa danych
obserwacyjnych
16. Analiza danych
- Analiza danych z badań sondażowych
-->kryteria wybory metody statystycznej analizy danych
-->prezentacja wyników- raporty z badań
-->dokumentacja badania - metadane
Analiza danych zastanych:
-->dane administracyjne, statystyki publicznej, z innych badań –
np. Diagnoza Społeczna
-->zasoby statystyki publicznej / GUS (BSGD, EU-SILC, BAEL etc.)
-->zasoby międzynarodowych baz danych (dla analiz
socjologicznych)
- Europejski Sondaż Społeczny,
- Luxembourg Income Study
- bazy centrów szkoleniowych (ICPSR)
17. Badania zjawisk w czasie i przestrzeni
- Badania longitudinalne dynamiki zjawisk
-->Badania trendów (trend study) – badanie szeregów czasowych
-->Badanie kohortowe (cohort study)
-->Badanie panelowe (panel study)
-Badania zależności przestrzennych – wstęp do socjologii geograficznej
-->Analiza danych przestrzennych/geo-statystycznych
zależności przestrzenne - efekt ‘miejsca’ i efekt ‘sąsiedztwa’
autokorelacja przestrzenna i autoregresja przestrzenna
18. Porównanie (zalety i ograniczenia) różnych typów badań ilościowych konstruowanie wieloźródłowych baz danych projektowanie ‘optymalnych’ strategii badań ilościowych
ewaluacja badania – kryteria i techniki
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza:
Student wymienia podstawowe procedury przygotowania i realizacji badań socjologicznych metodami ilościowymi (w tym badań sondażowych i eksperymentalnych)
Student poprawnie identyfikuje i charakteryzuje wybrane ilościowe metody badań
Student wylicza i wyjaśnia zalety i ograniczenia ilościowych metod i technik badań społecznych
2. Umiejętności:
Student gromadzi i interpretuje zastane informacje i dane empiryczne
Student na podstawie zebranych danych, formułuje diagnozy dotyczące wybranych zjawisk i procesów społecznych
Student samodzielnie projektuje przeprowadzenie badań naukowego
3. Kompetencje społeczne
Student pracuje w zespole, przyjmując w nim rozmaite role
Student uczestniczy w przygotowaniu i realizacji Projektów samo-ewaluacji (potrafi szacować skutki działań swojego Zespołu)
Kryteria oceniania
1. Kryteria oceniania:
Ocena końcowa z przedmiotu wystawiana na podstawie:
egzaminu pisemnego – testowego: 80 %.
egzamin ustny: 20 %
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń
2. Metody dydaktyczne
Efekty w obszarze wiedzy: osiągane metodą konwencjonalnego wykładu informacyjnego, a weryfikowane egzaminem ustnym
Efekty w obszarze umiejętności: osiągane metodą wykładu konwersatoryjnego i weryfikowane na egzaminie ustnym
Efekty w obszarze kompetencji osiągane wyżej wymienionymi metodami dydaktycznymi, weryfikowane na podstawie pracy przygotowanej w zespołach i egzaminu ustnego.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
1. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa; 2003.
2. Ch. Frankfort-Nachmias, D.Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań; 2001.
3. A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, Wywiady, Pomiary Postaw, Zysk i S-ka, Poznań; 1992.
4. J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk, Katowice 2005.
5. M. Szreder, , Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa, 2004.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Czaja, R., Blair, J., 2005. Designinig Surveys. A Guide to Decisions and Procedures. Pine Forge Press.
2. R. T. Black, Doing Quantitative Research In the Social Sciences. An integrated approach to research design, measurement and statistics. SAGE Publications, London, 1999.
3. P. S. Maxim, Quantitative Research Methods in the Social Sciences. Oxford University Press, Oxford, 1999.
4. W. Okrasa, Eksperyment sondażowy. Wiadomości Statystyczne, GUS. Warszawa. (Listopad) 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: